رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

داستان ناتمام پیدا شدن گورهای بومیان در کانادا

3:15 - 06 تير 1400
کد خبر: ۷۳۶۱۸۳
کشف یک گور دسته جمعی دیگر در محوطه مدارس شبانه روزی کودکان بومی در کانادا، پرونده جنایت بشری در این کشور را پیچیده تر کرد.
کشف دومین گور دسته جمعی در محوطه مدارس شبانه روزی کودکان بومی در کانادا در کمتر از یک ماه، سراسر این کشور را با آشفتگی و دولت کانادا را با چالشی جدی مواجه کرده است.
 
به گزارش «سی ان ان و واشنگتن پست»، کشف ۲ گور دسته جمعی شامل بقایای حدود هزار جسد مربوط به کودکان بومی در محوطه مدارس شبانه روزی در استان‌های «بریتیش کلمبیا» و «ساسکاچوآن»، نابسامانی بزرگی را در کانادا رقم زده؛ در یک سوی ماجرا جامعه شوک زده بومیان کانادا خواستار پاسخگویی دولت کانادا و کلیسای کاتولیک به عنوان مسئولان اداره این مدارس به موازات حذف مجسمه موسسان این مدارس شده‎اند و از طرفی دیگر «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا، برای کاهش فشار‌ها بر دولت کانادا، از «پاپ فرانسیس» می‌خواهد تا به صورت رسمی بابت این جنایت بشری عذرخواهی کند.

سیستم مدارس شبانه روزی کودکان بومی چیست؟

بیش از ۱۳۰ مدرسه شبانه روزی کودکان بومی در کانادا با بودجه دولتی و تحت کنترل کلیسا‌های کانادا از قرن نوزدهم با هدف تغییر فرهنگ بومیان کار خود را آغاز کردند.
 
حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی غالبا به زور، به مدارس مذکور اعزام شدند.
 
براساس گزارش کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا که در سال ۲۰۰۸ برای بررسی پرونده این مدارس تشکیل شد، شمار زیادی از کودکان بومی در این مدارس مورد سوءاستفاده جسمی و جنسی قرار گرفتند.
 
بسیاری از این مدارس در دهه ۱۹۷۰ تعطیل شدند. آخرین مدرسه شبانه روزی کودکان بومی با بودجه فدرال نیز در دهه ۱۹۹۰ تعطیل شد.
 
این کمیسیون در گزارش سال ۲۰۱۵ خود گفته است آن چه در مدارس رخ داده نوعی «نسل کشی» است.

واکنش دولت کانادا به این رسوایی حقوق بشری چه بود؟

دولت کانادا در سال‌های متمادی به ویژه پس از تعطیلی مدارس شبانه روزی کودکان بومی از اواخر دهه ۱۹۷۰ در برابر خواسته بومیان برای تحقیق در مورد سرنوشت کودکان بومی مفقود شده در این مدارس مقاومت کرده و از تخصیص بودجه برای این تحقیقات سر باز زد.
 
«جاستین ترودو»، نخست وزیر فعلی کانادا اگرچه رسما از جامعه بومیان عذرخواهی کرده، اما با اعمال فشار بر پاپ قصد دارد توجهات در مورد این رسوایی را به سمت کلیسای کاتولیک برگرداند.
 
این در حالی است که نخستین نخست وزیر کانادا از موسسان این مدارس بوده و نقش دولت کانادا در رقم خوردن این جنایت کمتر از کلیسای کاتولیک نیست.
 
در سال ۲۰۰۸، نخست وزیر «استیون هارپر»، رسماً عذرخواهی کرد.
 
چند سال قبل از این نیز، دولت فدرال دادخواست بازماندگان مدارس مسکونی را به نحوی حل و فصل کرده بود.

واکنش کلیسای کاتولیک به جنایت علیه کودکان بومی چه بود؟

پاپ فرانسیس پس از سال‌ها سکوت کلیسای کاتولیک در مورد گزارش‌های مبنی بر جنایت علیه کودکان بومی در مدارس شبانه روزی در کانادا در نهایت ضمن ابراز همدردی با جامعه بومیان کانادا از عذرخواهی رسمی در این مورد خودداری کرد.
 
پاپ تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است تا از نقش کلیسای کاتولیک در سیستم مدارس شبانه روزی عذرخواهی کند.
 
با وجود آنکه برخی از مقام‌های کاتولیک و سران کلیسا‌های انگلیکان و یونایتد که در اداره مدارس نقش داشتند، عذرخواهی کرده اند، اما پاپ فرانسیس چنین نکرده است.

۲ گروه مذهبی کاتولیک معروف به Oblates که در فعالیت بسیاری از مدارس شبانه روزی در سراسر کانادا از جمله مدارس ماریو و کملوپس مشارکت داشتند، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند قصد دارند تمام اسناد تاریخی مربوط به این مدارس را افشا کنند.

چند گور دسته جمعی تاکنون کشف شده اند؟

در اواخر ماه می ۲۰۲۱، یک گور دسته جمعی شامل بقایای اجساد تقریبا ۲۱۵ کودک بعضا ۳ ساله، در محوطه مدرسه شبانه روزی «کملوپس» در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا کشف شد.
 
این مدرسه که زمانی از بزرگ‌ترین مدارس شبانه روزی کودکان بومی در کانادا بود از سال ۱۸۹۰ تا ۱۹۶۹ تحت کنترل کلیسای کاتولیک فعالیت می‌کرد.
 
این مدرسه در سال ۱۹۶۹ به کنترل دولت فدرال درآمد و در نهایت در سال ۱۹۷۸ تعطیل شد.
در روز‌های اخیر گزارشی در مورد کشف گور دسته جمعی شامل دستکم ۷۵۱ جسد در نزدیکی مدرسه شبانه روزی «ماریو» در استان «ساسکاچوآن» منتشر شد.
 
گزارش جامع درباره این کشف منتشر نشده، اما گزارش‌های اولیه از وجود اجساد بزرگسالان در این گور حکایت دارند.
 
مدرسه مذکور در سال ۱۸۹۰ توسط کلیسای کاتولیک تاسیس شد و از سال ۱۹۶۹ تحت مدیریت دولت فدرال قرار گرفت و سپس در سال ۱۹۸۷ تحویل جامعه بومیان شد. این مدرسه در نهایت در دهه ۱۹۹۰ تعطیل شد.

چرا کودکان در این مدارس جان خود را از دست دادند؟

اگرچه خبر کشف گور‌های دسته جمعی در مدارس شبانه روزی کودکان بومی در کانادا، جامعه غیر بومی این کشور را شوکه کرد، اما جامعه بومی که سال‌ها خواستار انجام تحقیق در این مورد بود، به شدت خشمگین شد.
 
براساس گزارش‎ها، حدود ۴ هزار کودک بومی جان خود را در این مدارس از دست دادند.
 
هرچند بررسی‌های جدید، آمار مربوطه را حداقلی اعلام کرده و بر این باورند که براساس اسناد شمار کودکان فوت شده به مراتب بیشتر است و تعیین تعداد دقیق کودکان فوت شده در این مدارس ناممکن است؛ چرا که سوابق به درستی ثبت نشده اند و کلیسای کاتولیک نیز تمام سوابق خود را منتشر نکرده‎اند.
 
دلیل مرگ کودکان بومی در مدارس مذکور، بیماری‌هایی مانند سل، حوادث طبیعی و غیرطبیعی، آتش سوزی، خودکشی، مرگ در هنگام فرار و گرسنگی بوده است.
 
رئیس پیشین کمیسیون آشتی و حقیقت کانادا می‌گوید براساس گفته بازماندگان، نوزادان زیادی که حاصل ازدواج کشیش‌ها با دختران نوجوان بومی بوده‎اند، به عمد کشته شده اند.

دلیل دفن در گور دسته جمعی در مدارس شبانه روزی کودکان بومی چه بود؟

اداره کنندگان مدارس مذکور برای اجتناب از پرداخت هزینه تدفین، غالبا کودکان را در گور‌های دسته جمعی در محوطه مدارس دفن می‌کردند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *