نزدیک به ۱۷ هزار نفر به تعداد معلمان در سال تحصیلی جدید اضافه شده است/ مدارس غیردولتی باید انتخاب باشند، نه اجبار
نسشت خبری علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش عصر امروز یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ برگزار شد.
فرهادی در این نشست خبری با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون کودک مورد ارزیابی سلامت قرار گرفتهاند که از میان آنها ۱۰ هزار و ۹۳۱ نفر بهعنوان دارای نیازهای ویژه شناسایی شدهاند. تصریح کرد: از این تعداد، ۸ هزار و ۳۶۷ نفر دارای کمتوانی ذهنی، هزار و پنج نفر در طیف اوتیسم، ۸۸۴ نفر دارای آسیبهای جسمی–حرکتی، ۴۱۲ نفر دارای آسیب شنوایی و ۲۶۳ نفر دارای آسیب بینایی بودهاند.
به گفته وی شناسایی زودهنگام این موارد باعث میشود تا درمان و توانبخشی بهموقع توسط پزشکان و مشاوران انجام گیرد و دانشآموزان در مسیر آموزشی متناسب قرار گیرند.
سخنگوی آموزشوپرورش با اشاره به ضرورت بازنگری در محتوای آموزشی متناسب با تحولات فناوری و هوش مصنوعی گفت: در سال جاری ۱۵ عنوان کتاب نونگاشت (تألیف جدید) و ۳۵ عنوان کتاب بازنگریشده در شاخه فنی و حرفهای تدوین شده است.
وی افزود: کتاب کار و فناوری پایه ششم پس از دو سال اجرای آزمایشی، امسال بهصورت سراسری تدریس میشود و کتابهای پایههای هفتم و هشتم نیز در مرحله اجرای آزمایشی قرار دارند.
سخنگوی آموزش و پرورش گفت: کتاب «آموزش خط تحلیلی» نیز با هدف تقویت مهارت نوشتن و حفظ هویت فرهنگی دانشآموزان در پایههای چهارم تا ششم بهصورت آزمایشی تدریس میشود.
وی از تدوین مجموعهای از کتابهای خاص برای مدارس خارج از کشور خبر داد و گفت: برای نخستینبار پنج عنوان کتاب در حوزه زبان انگلیسی و سه عنوان در حوزه فارسی ویژه مدارس ایرانی خارج از کشور تألیف شده است.
سخنگوی آموزشوپرورش با اشاره به رشد نیروی انسانی این وزارتخانه اظهار کرد: تعداد معلمان کشور از ۶۰۳ هزار و ۷۶۶ نفر در سال گذشته به ۶۲۰ هزار و ۲۵۵ نفر در سال جدید رسیده است.
وی افزود: همچنین نیروهای حوزه کیفیتبخشی شامل مشاوران، مربیان پرورشی و مراقبان سلامت از ۴۵ هزار و ۷۱۹ نفر به ۴۷ هزار و ۹۰۷ نفر افزایش یافتهاند. این رشد، زمینهساز ارتقای سلامت روان و جسم دانشآموزان است.
ساخت ۲۴۰۰ مدرسه جدید و رشد چشمگیر هنرستانها
سخنگوی آموزشوپرورش در ادامه از افزایش ۲۴۰۰ مدرسه جدید در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: از این تعداد، هزار مدرسه کاملاً جدید و از پایه احداث شده است. در مجموع، تعداد واحدهای آموزشی کشور نسبت به سال گذشته حدود هزار مورد افزایش یافته است.
وی با اشاره به رشد ویژه هنرستانها افزود: تعداد هنرستانهای کشور از ۹ هزار و ۶۳۵ به بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحد رسیده است که این موضوع در راستای تحقق عدالت آموزشی و مهارتآفرینی جوانان است.
وی تأکید کرد: با توجه به پیشبینی افزایش جمعیت دانشآموزان در مقطع متوسطه، توسعه هنرستانها اهمیت دوچندان پیدا کرده است.
سخنگوی آموزشوپرورش ضمن قدردانی از دولت و رئیسجمهور گفت: در سال نخست فعالیت دولت فعلی، بیش از ۶۴ جلسه با محور آموزشوپرورش به ریاست شخص رئیسجمهور برگزار شده است. این میزان توجه نشان میدهد آموزشوپرورش در اولویت دولت قرار دارد.
وی همچنین از مشارکت گسترده خیرین مدرسهساز قدردانی کرد و افزود: فرهنگ نیکوی مدرسهسازی در کشور ما، الگویی کمنظیر از همکاری مردم و دولت در مسیر عدالت آموزشی است.
تقویت مدارس دولتی در دستور کار دولت است
فرهادی در واکنش به پرسش خبرنگار خبرگزاری میزان مبنی بر سیاست آموزش و پرورش در قبال عدالت آموزشی و نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی و امکانات مدارس دولتی با توجه به وعدههای انتخاباتی رئیس جمهور و اظهارات وزیر آموزش و پرورش گفت: انقلاب ما بر پایه استقرار عدالت بنا شده است. مدارس غیردولتی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تأسیس شدهاند و وزارت آموزش و پرورش طبق قانون مکلف است به این مدارس مجوز دهد، بر آنها نظارت کند و از آنها حمایت قانونی داشته باشد.
سخنگوی آموزش و پرورش با اشاره به تأکید رئیسجمهور بر عدالت آموزشی گفت: تحقق عدالت آموزشی در گرو آن است که مدارس دولتی بهاندازه کافی و با کیفیت مطلوب در دسترس خانوادهها باشند تا والدین بین مدارس دولتی و غیردولتی حق انتخاب واقعی داشته باشند.
وی با بیان اینکه تقویت مدارس دولتی از اولویتهای دولت سیزدهم است، افزود: بیش از ۷۷۰۰ مدرسه در حال ساخت و ۲۴۰۰ مدرسه نیز تاکنون افتتاح شده است. شخص رئیسجمهور با حضور میدانی در طرحهای مدرسهسازی مشارکت داشته و حدود ۶۰ هزار نفر از مردم نیز داوطلبانه در این مسیر همکاری کردهاند.
وی ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی نیز با افزایش جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و صدور مجوز استخدام ماده ۲۸، کمبود معلم در مدارس دولتی تا حد زیادی برطرف شده است.
سخنگوی آموزش و پرورش درباره انتقادها نسبت به شهریه مدارس غیردولتی گفت: شهریه این مدارس طبق قانون و با نظارت آموزش و پرورش تعیین میشود، اما نگاه اصلی دولت و وزارتخانه تقویت مدارس دولتی و گسترش عدالت آموزشی است.
وی در پایان تأکید کرد: اگر مدارس دولتی به لحاظ نیروی انسانی، فضا و محتوا تقویت شوند، عدالت آموزشی محقق میشود و مدارس غیردولتی به جای یک ضرورت، صرفاً یک انتخاب خواهند بود.
این خبر درحال تکمیل است...

