وزیر آموزش و پرورش: هر دانشآموز باید یک مهارت ورزشی داشته باشد/پرونده ورزشی دانشآموزان در اختیار والدین قرار میگیرد
آیین افتتاح المپیاد ورزشی درون مدرسهای صبح امروز شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴ برگزار شد.
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم بیان کرد: ورزش نقش اساسی و حیاتی در سلامت جسم و روح فرزندان ایران دارد و از مهمترین ساحتهای تربیتی است. بدون سلامت جسم، سلامت روح و عقل امکانپذیر نیست. سلامتی جسمی و روحی گره خوردهاند و بهترین تضمین آنها ورزش و فعالیتهای گروهی است.
کاظمی گفت: امروز ورزش به عنوان بهترین ابزار تربیتی در مدرسه و جامعه عمل میکند و هنجارها و ارزشهای کتابهای درسی در موقعیتهای ورزشی به خوبی قابل مشاهده است. تربیت بدنی نه تنها سلامت فردی بلکه هویت ملی و دینی را تقویت میکند و باعث اقتدار و سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصههای مختلف میشود.
کاظمی ادامه داد: ورزش میدان فرهنگی بزرگی است که پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد. جوانان و نوجوانان ما نماد انسان مؤمن، متدین و انقلابی ایران در سطح جهانی هستند که همه به آنها افتخار میکنیم.
لزوم توسعه عدالت و کیفیت در تربیت بدنی
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این نکته که توسعه عدالت و ارتقای کیفیت تربیت بدنی از اولویتهاست، گفت: اقدامات مثبتی در زمینه ایجاد زیرساختها نظیر زمینهای ورزشی، سالنها و استخرهای دانشآموزی انجام شده و باید ادامه یابد. در این زمینه ۲۸۶۳ زیرساخت ورزشی در دستور کار قرار گرفته و بخش عمدهای افتتاح شده است.
اهمیت فعالیتهای نرم ورزشی و المپیادهای مدرسهای
کاظمی در بخش دیگری از اظهارات خود به فعالیتهای نرم ورزشی اشاره کرد و گفت: فعالیتهای نرم ورزشی برای ایجاد تحرک، نشاط و تربیت در مدرسه آغاز شده است. المپیادهای ورزشی در شاخهها و رشتههای مختلف ارزش فراوانی در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دارند. همچنین باید با کمک فدراسیونهای ورزشی استعدادهای دانشآموزان شناسایی و پرورش یابند.
مقام عالی نظام تعلیم و تربیت همکاری گسترده بین فدراسیونهای دانشآموزی و فدراسیونهای ورزشی کشور برای شناسایی و پرورش استعدادها را ضروری دانست و گفت: تنها از این مسیر میتوان در عرصههای جهانی موفق بود و عزت نظام جمهوری اسلامی را به نمایش بگذاریم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: هر دانشآموز باید یک مهارت ورزشی داشته باشد. مربیان تربیت بدنی موظفاند با سازماندهی دقیق و طراحی برنامهها، علاقمندی دانشآموزان را به رشتههای ورزشی مختلف هدایت کنند. پرونده ورزشی و سلامتی هر دانشآموز باید تهیه و در اختیار والدین قرار گیرد.
ورزش صبحگاهی در مدارس باید فعال شود
وزیر آموزش و پرورش در خاتمه تأکید کرد: ورزش صبحگاهی مدارس باید احیا و فعال شود. این فعالیت باید به نشاط و سرزندگی دانشآموزان کمک کرده و عشق به میهن و وطن را در دل آنها زنده کند. ورزش صبحگاهی بهترین فرصت برای آغاز هماهنگ و با انرژی روز در مدارس است. همچنین لازم است تا تولیدات بومی ورزشی توسعه یابد و نظارت دقیق بر اجرای ورزش صبحگاهی مدارس صورت گیرد. هیچ مدرسهای نباید بدون ورزش صبحگاهی با کیفیت فعالیت کند.
در ادامه این مراسم محمد جعفری معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش نیز در جایگاه حاضر شد و گفت: ورزش، تربیت بدنی و بازی از کلیدواژههای پیشرفت و توسعه پایدار هستند که سلامت، نشاط و امیدآفرینی را در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، جسمانی و روانی به ویژه برای دانشآموزان به همراه دارند.
وی سپس به بیان برنامههای آموزش و پرورش در حوزه ورزش پرداخت و گفت: اجرای برنامههای تربیت بدنی و ارزشیابی آن در سراسر مدارس کشور آغاز شد که میتوان به مواردی، چون ترویج ورزش صبحگاهی، مهارتآموزی ورزشی، ایجاد و توسعه کانونهای ورزشی درون و برون مدرسهای، از جمله ورزشهای پهلوانی و باستانی، راهاندازی انجمنهای ورزشی در مدارس (۲۴۴ منطقه و ۷۳۲ مدرسه)، ایجاد شبکه ملی منابع انسانی حوزه تربیت بدنی و سلامت با عنوان شمیم اشاره کرد.
این مقام مسئول تاکید کرد: المپیادها برنامهای و تربیتی با رویکرد مشارکتمحور هستند که جلوههای ورزش همگانی و قهرمانی در آن دیده میشود. احترام به پرچم، قرآن، همنوع و تجربه رفاقت در کنار رقابت از اهداف این برنامههاست.
انتهای پیام/

