برنامههای آموزش و پرورش برای مهارتآموزی و اشتغال دانشآموزان استثنایی؛ از توسعه رشتههای فنی و حرفهای تا رایزنی با کارخانهها و کارآفرینان
چندی پیش مادر یک دانشآموزان استثنایی در گفتوگو با میزان اصلیترین دغدغهاش را آینده فرزندش عنوان کرد و گفت: دوست دارم در مدرسه به فرزندم آموزش داده شود که چگونه کارهای شخصیش را بیرون از خانه انجام دهد تا بتواند پس از من در جامعه زندگی کند، خرید کند و نیازهایش را بر طرف کند. همچنین لازم است مهارتی را برای کسب درآمد یاد بگیرد تا آیندهاش تضمین شود.
همچنین مادر بزرگ یک دانشآموز سندروم داون نیز بیان کرد: محتویات درسی که دانشآموزان عادی طی یکسال میگذرانند فرزندان ما باید طی ۳ بگذارنند این درحالیست که این بچهها در ورزش، تئاتر، نقاشی و مهارتهایی نظیر خیاطی و درست کردن کار دستی بسیار با استعداد و توانمند هستند از این رو باید محتویات کتب درسی این دانشآموزان به سمت مهارتآموزی و کارهای عملی رود البته تعدادی از دانشآموزان این مهارتها را در کنار درس در این مدرسه یاد گرفتند، اما باید آموزش این مهارتها در مدارس استثنایی افزایش یابد.
با توجه به دغدغههای این والدین به نظر میرسد که محتویات کتابهای درسی دانشآموزان استثنایی باید به سمت مهارتآموزی و آموزشهای عملی تغییر پیدا کند و مطالب درسی تئوری که تاثیر چندانی بر آینده این دانشآموزان ندارد از محتویات کتابهای درسیشان حذف شود تا این افراد آمادگی لازم را برای حضور در جامعه، انجام کارهای شخصیشان و یادگیری مهارتی برای کسب درآمد را داشته باشند.
سالار قاسمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفتوگو با میزان در واکنش به این دغدغه والدین ضمن اشاره به اینکه این دغدغه والدین دغدغه بسیار درستی است، گفت: متاسفانه با همه زحماتی که در طول این سالها انجام شده ولی نتوانستیم به نحو مطلوبی به ماموریتی که برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی بوده است، دست یابیم. حرف اولیا درست است و متاسفانه این امر حاصل نشده که این دانشآموزان بعد از اتمام درسشان یک مهارت و حرفه را یاد بگیرند و در آن اشتغال داشته باشند.
وی با بیان اینکه بر ما تکلیف شده است که این دانشآموزان پس از ۱۴ سال تحصیل بتوانند استقلال فردی و اجتماعی به دست آورند و حرفه و مهارتی را نیز یاد بگیرند، ادامه داد: برنامه ما در سازمان آموزش و پروش استثنایی توسعه رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش و به طور کلی رشتههای مهارتی در آموزش این دانشآموزان است تا این دانشآموزان نه از مقطع متوسطه بلکه از مقطع پیش دبستانی که به مدرسه ورود پیدا میکنند حرفه آموزی داشته باشند و بتوانند مستقل شوند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه در حال رایزنی با کارخانهها و کارآفرینان بزرگ هستیم تا امکان جذب این دانشآموزان و اشتغالشان پس از پایان تحصیل فراهم شود، افزود: به طور کلی در راستای کیفیت بخشی کل آموزش کشور در حال انجام ۲ کار هستیم که یکی از آنها باز مهندسی محتوای کتب درسی، اصلاح محتوا و تولید محتواهای الکترونیکی، تعاملی و ترکیبی است و در کنار محتواهای کتب درسی نیز به دنبال افزایش توانمندسازی معلمان هستیم که به صورت متناسب در کنار یکدیگر قرار گیرند.
انتهای پیام/

