توصیه‌هایی به زائران حج تمتع برای کاهش استرس و اضطراب

12:16 - 06 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۲۳۵
توصیه‌هایی به زائران حج تمتع برای کاهش استرس و اضطراب
جمعیت هلال احمر توصیه‌هایی را از روان‌پزشکان هلال احمر جهت آمادگی ذهنی و جسمی زائران برای سفر حج که می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب سفر و بروز بیماری‌ها کمک کند، منتشر کرده است.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع‎‌رسانی جمعیت هلال‌ احمر؛ این روز‌ها زائران زیادی برای حج تمتع راهی سرزمین وحی شده‌اند و در این بین هستند کسانی که برای نخستین بار به سفر حج مشرف می‌شوند و زمان طولانی دوره برگزاری حج تمتع و بالابودن میانگین سنی ممکن است زائران را دچار استرس یا اضطراب کند. البته مسن بودن تنها دلیل بروز اضطراب نیست و به‌طور کلی ورود به یک کشور جدید که لهجه، زبان و فرهنگ متفاوتی دارد، استرس‌زاست. به همین دلیل هم روان‌پزشکان جمعیت هلال احمر توصیه‌هایی را جهت آمادگی ذهنی و جسمی زائران برای سفر حج دارند که می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب سفر و بروز بیماری‌ها کمک کند.

اولین چیزی که می‌تواند کیفیت سفر زائران را در طول مدت حج تمتع کاهش دهد، مشکلاتی مثل بی‌خوابی است. افرادی که مشکل خواب دارند و به راحتی در شرایط عادی در خانه خودشان هم به خواب نمی‌روند، قطعاً در این مدت نیز با مشکل مواجه می‌شوند و بی‌خوابی‌شان تشدید خواهد شد. فردی که دچار اختلال خواب است احتمالا در این مدت دارای اختلال بیشتری مانند کم خوابی یا بی‌خوابی می‌شود؛ بنابراین این افراد بهتری است پیش از عزیمت به حج به یک روان‌پزشک مراجعه کنند تا بتوانند در طول مدت حج با خواب کافی از سفر خود لذت ببرند.

افرادی که دچار اضطراب و وسواس هستند و روی صحت نماز یا نحوه وضو و پاک بودن خود وسواس دارند حتما پیش از عزیمت به حج باید به روانشناس مراجعه کنند، چرا که شرایط حج تمتع و اعمال آن دوران باعث تشدید رفتار‌های وسواس‌گونه می‌شود که برای خود فرد می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

افرادی که دارو‌هایی از قبیل دیازپام یا خانواده آن را مصرف می‌کنند باید توجه داشته باشند که مصرف و همراه داشتن اینگونه دارو‌ها در عربستان جرم محسوب می‌شود و حتماً پیش از عزیمت به حج باید به پزشک متخصص مراجعه و داروی جایگزینی را دریافت کنند یا درصورت لزوم مصرف این دارو‌ها را به مسئولان پزشکی هلال احمر اطلاع دهند. ضمن اینکه زائرانی که دارو‌هایی در حوزه روان مصرف می‌کنند باید همه دارو‌های خود را به میزان کافی یعنی حدود ۵۰ روز همراه داشته باشند، زیرا علاوه بر ضرورت مصرف این دارو برای فرد بیمار، اگر بخواهند این دارو را از عربستان خریداری کنند قیمت بسیار بالایی دارد یا ممکن است پیدا نشود.

اگر به‌خاطر سختی اعمال در سفر حج دچار استرس شده‌اید، بهتر است با روحانی کاروان‌تان صحبت کنید و از او بخواهید که توضیح کاملی از اعمال حج به شما بدهد تا از اضطراب‌تان کاسته شود. روحانی کاروان می‌تواند به شما یادآوری کند که مناسک حج، اعمالی ساده، ولی دقیق هستند که هر ساله میلیون‌ها انسان اعم از پیر و جوان و زن و مرد، حتی کودکان و نوجوانان آن را انجام می‌دهند و همه اعمال قابل انجام هستند و جای نگرانی نیست.

شلوغی و کثرت جمعیت؛ ازدحام جمعیت در مکه و مدینه که برای بیشتر افراد، پدیده‌ای نسبتا بدیع و جدید است نیز می‌تواند در برخی افراد باعث افزایش اضطراب شود. یادگیری مهارت‌های خودآرام‌سازی پیش از سفر می‌تواند در این مواقع به کارتان بیاید و از استرس نجات‌تان بدهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *