نکات ایمنی که زائران حج تمتع باید بدانند

16:11 - 06 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۳۰۹
نکات ایمنی که زائران حج تمتع باید بدانند
یکی از مشکلاتی که در مناسک حج با آن مواجه هستیم، معضلات اسکلتی، ماهیچه‌ای و استخوانی است که زائران به دلیل پیچ‌خوردگی یا ضرب‌خوردگی دچار شکستگی استخوان می‌شوند و برای پیشگیری از این مشکل باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ زائران حج دقت داشته باشند در تمامی هتل‌ها و به اماکن شهر‌های مکه و مدینه، توالت فرنگی وجود دارد و آن‌ها قبل از سفر باید نحوه صحیح استفاده از توالت فرنگی را یاد بگیرند. متأسفانه در سال‌های قبل زائرانی را داشته‌ایم که بر روی لبه توالت فرنگی نشسته‌اند و به دلیل سقوط دچار شکستگی لگن و حتی ضربه به سر شدند؛ به همین دلیل زائران حج حتماً قبل از سفر باید طرز استفاده از توالت فرنگی را یاد بگیرند.

زائران هنگام ورود به مسجد‌الحرام و برخی دیگر از اماکن مذهبی باید از پله‌برقی استفاده کنند. زائران سالمند حتماً برای استفاده از این پله برقی‌ها از همراهان خود کمک بگیرند و به ویژه بانوان حتماً چادر‌های خود را جمع کنند تا در پله برقی‌گیر نکند و موجب افتادن خودشان یا اطرافیانشان نشود.

یکی دیگر از موارد مهم هنگام جمع کردن سنگ‌ریزه در کوه برای استفاده در رمی جمرات و هنگام صعود و پایین آمدن از کوه «جبل‌الرحمه» است که باید مراقب افتادن و ضرب دیدن باشند تا مجروح شدن آن‌ها مانع از انجام مناسک حج نشود.

مسئله دیگر تجمع انبوه در طواف است که زائران باید مراقب افتادن و نیز ضربه خوردن به دنده‌هایشان باشند. در صورتی که مطاف شلوغ بود زائران بهتر است دست‌های خود را به صورت قنوت بگیرند تا ازضربه خوردن به دنده‌هایشان جلوگیری شود.

مورد دیگر تصادف در عربستان است؛ مواردی را داشته‌ایم که زائران هنگام عبور از خیابان به دلیل عدم توجه به قوانین کشور عربستان تصادف کرده‌اند. زائران باید به خصوص در شب‌ها مراقب باشند چراکه رانندگان سعودی به سرعت رانندگی می‌کنند و امکان تصادف وجود دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *