آیت‌الله رئیسی و حضور میدانی در زمان ریاست بر دستگاه قضا به منظور گره‌گشایی از مشکلات

12:51 - 05 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۰۱۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
آیت‌الله رئیسی و حضور میدانی در زمان ریاست بر دستگاه قضا به منظور گره‌گشایی از مشکلات
سفرهای استانی برای دیدار مستقیم با مردم و رسیدگی به مشکلات قضایی آن‌ها، بازدید از کارخانه‌ها برای رفع مشکلات تولید و بازدیدهای سرزده از مجتمع‌های قضایی و زندان‌ها یکی از سنت‌های حسنه‌ای بود که در زمان ریاست شهید آیت‌الله رئیسی بر قوه قضاییه با جدیت پیگیری می‌شد.

خبرگزاری میزان - شهید آیت‌الله رئیسی، هشتمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی که در مسیر خدمت به مردم و طی یک سانحه هوایی (۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) به شهادت رسید، در دوران دو ساله ریاست بر قوه قضاییه علاوه بر خدمات ارزشمندی که در حوزه قضایی ارائه داشت، با حضور میدانی در عرصه خدمت، در مکان‌های مختلف از حضور در کارخانه‌ها و مجتمع‌های قضایی تا سفر‌های استانی، خدمات ماندگاری در رفع مشکلات قضایی از خود برجای گذاشت.

آیت‌الله رئیسی با حضور میدانی در مجتمع‌های قضایی و سرکشی از عملکرد دادگاه‌ها و زندان‌ها، بازدید از کارخانه‌ها و مراکز تولیدی و گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم در سفرهای استانی و مراجعان به دستگاه قضا، ضمن آشنایی از نزدیک با مشکلات این مراکز و مردم دستورات لازم در رفع این مشکلات را صادر می‌کرد، مسیری که رئیس فعلی دستگاه قضا نیز آن را با جدیت ادامه داده است.

بازدید آیت‌الله رئیسی از زندان‌ها در زمان ریاست بر قوه قضاییه

آیت‌الله رئیسی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم (۶ تیرماه ۱۴۰۰) درباره بازدید از زندان‌ها گفت: من در کمتر استانی به زندان مراجعه نکردم و در هر استان که رفتم به زندان نیز رفتم و شاید به اندازه سرجمع تمام روسای قوه قضاییه به زندان‌ها رفته باشم و دلیل آن این است که زمانی که عالی‌ترین مقام قضایی زندان می‌رود، دیگران نیز این حس را پیدا می‌کنند که مسئله زندان مسئله محوری است.

وی در ادامه گفت: زمانی که کسی را محکوم کردیم و به زندان رفت مسئله تمام نیست؛ بلکه مسئله شروع شده است چرا که یکی از وظایف مهم ما اصلاح مجرمین است و در کنار کیفر مجرمین در قانون اساسی اصلاح مجرمین قرار دارد. فردی که به هر دلیل آسیب دیده اجتماعی شده است باید باز اجتماعی شود.

آیت‌الله رئیسی و حضور میدانی در زمان ریاست بر دستگاه قضا

بازدید از زندان مرکزی مشهد (۴ فروردین ۹۸)، بازدید سرزده از از زندان مرکزی سنندج (۲۴ مرداد ۱۳۹۸)، بازدید سرزده از زندان مرکزی اصفهان (۱۳ آذر ۱۳۹۸)، بازدید از ندامتگاه مرکزی کرج (۱۳ دی ۱۳۹۸) و بازدید از ندامتگاه زنان در شهرری (۲۵ بهمن ۱۳۹۸) از جمله بازدید‌هایی بود که آیت‌الله رئیسی در زمان ریاست بر قوه قضاییه با حضور در بند‌های مختلف این زندان‌ها و گفت‌وگو با زندانیان از طیف‌های مختلف در جریان مسائل مرتبط با آن‌ها قرار گرفت و دستورات مقتضی برای رفع مشکلات آن‌ها را صادر کرد.

آیت‌الله رئیسی و حضور میدانی در زمان ریاست بر دستگاه قضا

بازدید آیت‌الله رئیسی از کارخانه‌ها در زمان ریاست بر قوه قضاییه

اهمیت مقوله تولید و رفع موانع تولید برای دستگاه قضایی، موجب شد، آیت‌الله رئیسی در زمان ریاست بر قوه قضاییه، با حضور در کارخانه‌ها پای درد و دل تولیدکنندگان بنشیند و دستورات لازم را در این زمینه برای رفع موانع صادر کند.

آیت‌الله رئیسی و حضور میدانی در زمان ریاست بر دستگاه قضا

برخی از مواردی که آیت‌الله رئیسی در دوران ریاست دستگاه قضا، موجب رفع موانع تولید و راه‌اندازی مجدد کارخانه‌ها شد عبارتند از:

- حل مشکل یکی از بزرگترین واحد‌های تولیدی البرز، در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به استان البرز (دی‌ماه ۱۳۹۸)

- دیدار گروهی از کارگران کارخانه ایران ترانسفو زنجان با آیت‌الله رئیسی (شهریور ۱۳۹۸) در جریان سفر وی به این استان و رفع مشکل این کارخانه. این شرکت با مخاطره جدی توقف فعالیت‌های بانکی و تولیدی مواجه بود و در مسیر ورشکستگی و تعدیل نیروی انسانی قرار داشت.

ورود قاطعانه دستگاه قضایی به مشکلات کارخانه نساجی سبلان و رفع مشکلات این واحد تولیدی به عنوان بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه و رفع دغدغه مردم اردبیل با ابطال واگذاری شائبه‌دار شرکت کشت و صنعت مغان در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به این استان (مهرماه ۱۳۹۹)

- بازدید آیت‌الله رئیسی، از مجتمع فولاد ارومیه (اسفند ۱۳۹۹) در سفر به استان آذربایجان غربی و تاکید بر ضرورت تعجیل در راه‌اندازی این مجتمع تولیدی و دستور به مسئولان و دست‌اندرکاران برای استفاده از همه ظرفیت‌ها به منظور در مدار تولید قرار گرفتن این مجتمع

- بازدید آیت‌الله رئیسی از کارخانه صنایع غذایی کیوان (۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) در استان همدان و تعیین ضرب‌الاجل یک ماهه برای راه‌اندازی مجدد تولید در این کارخانه.

-حل مشکل کارخانه فولاد راور به‌عنوان نخستین واحد صنعتی شهرستان راور در استان کرمان با دستور آیت‌الله رئیسی

سفر‌های استانی آیت‌الله رئیسی در زمان ریاست بر قوه قضاییه

آیت‌الله رئیسی و حضور میدانی در زمان ریاست بر دستگاه قضا

انجام سفر‌های استانی و ملاقات چهره‌به‌چهره با مردم مناطق مختلف ایران اسلامی و استماع بدون واسطه مسائل و مشکلات آن‌ها یکی از اقدامات تحولی در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی در قوه قضاییه بود.

آیت‌الله رئیسی از فروردین ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ به‌عنوان رئیس قوه قضاییه، برای رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم به ۲۶ استان کشور سفر کرد.

استان‌های کرمان، گیلان، البرز، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، استان مرکزی، خراسان شمالی، زنجان، گلستان، اردبیل، مازندران، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس، خراسان رضوی، سمنان و لرستان از جمله استان‌هایی بودند که آیت‌الله رئیسی در زمان ریاست خود بر دستگاه قضا به آن‌ها سفر کرد.

آیت‌الله رئیسی در زمان ریاست بر قوه قضاییه در راستای برنامه‌های سفر استانی خود بعد از حضور در مشهد مقدس، گلستان (۱۸ فروردین ۱۳۹۸) را به عنوان اولین سفر استانی برای بازدید و اطلاع از روند امدادرسانی به سیل‌زدگان و بررسی سایر مسائل و مشکلات مردم این استان انتخاب کرد.

۲۹ فروردین ۱۳۹۸، آیت‌الله رئیسی در دومین سفر استانی خود، در رأس هیئت عالی‌رتبه قضایی وارد دیگر استان درگیر سیل در آن مقطع یعنی استان خوزستان شد تا ضمن بازدید از نحوه امدادرسانی به مردم با مسائل و مشکلات خوزستانی‌ها از نزدیک و بدون واسطه آشنا شود و دستوات مقتضی را برای پیگیری مشکلات و رفع آن‌ها صادر کند.

آخرین مقصد سفر آیت‌الله رئیسی در دوران ریاست بر دستگاه قضا استان همدان (اردیبهشت ۱۴۰۰) بود.

جلوگیری از بیکاری ۵ هزار کارگر در اصفهان، افزایش ۲۰ درصدی پرونده‌های مختومه در شورای حل اختلاف گلستان، جلوگیری از بیکار شدن ۱۵۰۰ نفر در سمنان، حل مشکل کارخانه نساجی سبلان در اردبیل به عنوان بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه با ورود دستگاه قضایی، رفع دغدغه مردم اردبیل با ابطال واگذاری شائبه‌دار شرکت کشت و صنعت مغان، تبدیل زندان سمنان به مرکز فرهنگی و تشکیل قرارگاه صیانت از بیت‌‎المال برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان البرز، تنها بخش از دستاورد‌های سفر‌های استانی آیت‌الله رئیسی در زمان ریاست قوه قضاییه است.

آیت‌الله رئیسی و حضور میدانی در زمان ریاست بر دستگاه قضا

لازم به ذکر است، بسیاری از این سفر‌ها در دوران سخت کرونا، با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی این ستاد انجام می‌شد.

بازدید‌های آیت‌الله رئیسی از مجتمع‌های قضایی در زمان ریاست بر قوه قضاییه

آیت‌الله رئیسی در دوران دو ساله ریاست بر دستگاه قضا، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مجتمع‌های قضایی، به گفت‌وگو با مراجعه‌کنندگان می‌پرداخت و از نزدیک در جریان مشکلات آن‌ها قرار می‌گرفت.

وی همچنین با قضات و کارکنان مجتمع‌های قضایی گفت‌وگو می‌کرد و در جریان امور جاری مجتمع و مشکلات موجود نیز قرار می‌گرفت و دستورات لازم برای رفع این مشلات را صادر می‌کرد.

آیت‌الله رئیسی و حضور میدانی در زمان ریاست بر دستگاه قضا

برخی بازدیدهای آیت‌الله رئیسی از مجتمع‌های قضایی، در زمان ریاست بر دستگاه قضا عبارتند از:

  • بازدید سرزده آیت‌الله رئیسی از مجتمع قضایی شهید مطهری (شهریور ۱۳۹۸)
  • بازدید سرزده آیت الله رئیسی از مجتمع قضایی عدالت (تیر ۱۳۹۸)
  • بازدید سرزده آیت‌الله رئیسی از دادسرا و دادگستری شهرستان ری (اردیبهشت ۱۳۹۹)
  • بازدید سرزده آیت‌الله رئیسی از مجتمع قضایی شهید قدوسی اردبیل (مهرماه ۱۳۹۹)
  • بازدید سرزده آیت‌الله رئیسی از مجتمع قضایی خانواده شماره یک استان تهران (آبان ۱۳۹۹)
  • بازدید سرزده آیت‌الله رئیسی از دادگستری و دادسرای دماوند (اسفند ۱۳۹۹)
  • بازدید آیت‌الله رئیسی از مجتمع قضایی بعثت (فروردین ۱۴۰۰)

آیت‌الله رئیسی و حضور میدانی در زمان ریاست بر دستگاه قضا

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *