باقری: سازمان‌های بین‌المللی رویکردی با اولویت توسعه افغانستان اتخاذ کنند

20:32 - 23 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۹۲۲
باقری: سازمان‌های بین‌المللی رویکردی با اولویت توسعه افغانستان اتخاذ کنند
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با فرستاده سازمان ملل در امور افغانستان تاکید کرد: سازمان‌های بین‌المللی رویکردی اتخاذ کنند که توسعه افغانستان و رفاه مردم آن را در اولویت قرار دهد.

خبرگزاری میزان - رزا اتانبایوا، نماینده سازمان ملل برای افغانستان با علی باقری معاون سیاسی، وزیر امور خارجه دیدار و درباره آخرین تحولات افغانستان و نشست آتی دوحه با وی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این ملاقات بیان کرد که با مقایسه شرایط افغانستان در زمان ورود آمریکا با همان شرایط در زمان خروج آمریکا از افغانستان، می‌توان به این نتیجه رسید که حضور آمریکا در افغانستان تا چه حد در گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان و افزایش تهدید تروریسم و تولید مواد مخدر موثر بوده است. 

باقری یادآوری کرد: رویکرد سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان باید اولویت بخشی به تامین منافع مردم و تضمین امنیت افغانستان، توسعه این کشور و بهبود شرایط زندگی و رفاه مردم افغانستان باشد؛ باید زمینه لازم برای بازگشت افغانستانی‌هایی که در خارج، از جمله ایران، تحصیل‌کرده و مهارت آموخته‌اند، به افغانستان و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای ساختن افغانستان فراهم شود. 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این ملاقات با اشاره به مسئولیت غرب به‌ویژه آمریکا برای جبران آسیب‌هایی که طی بیش از ۲ دهه گذشته به مردم افغانستان و منطقه وارد کرده است، بر مسئولیت سازمان ملل برای ایفای نقش سازنده در روند ایجاد صلح و ثبات در افغانستان و نیز نقش و ظرفیت بی‌بدیل کشور‌های همسایه افغانستان در این روند تاکید کرد.

نماینده سازمان ملل نیز در این ملاقات با اشاره به پیچیدگی تحولات افغانستان و تعدد کنشگران و مواضع آن‌ها، بر ضرورت هماهنگ‌سازی مواضع کشور‌های منطقه و فرامنطقه برای کمک به توسعه و ثبات افغانستان تاکید و خواستار کمک جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد و ارتقای همکاری سازنده بین آن‌ها از یک‌سو و تعامل با حکومت سرپرست افغانستان از سوی دیگر شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با انتشار پیامی در صفحه ایکس خود در این رابطه نوشت: دیداری سازنده با رزا اوتونبایوا، فرستاده سازمان ملل در امور افغانستان داشتم؛ در این دیدار گفتم که لازم است سازمان‌های بین‌المللی رویکردی اتخاذ کنند که توسعه افغانستان و رفاه مردم آن را در اولویت قرار دهد و نقش بی‌بدیل کشور‌های همسایه را در این روند به رسمیت بشناسد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *