رئیس کل دادگستری استان البرز: البرز یکی از سه استان برتر کشور در پذیرش اعسار است/ انسداد ۹۹۰ حلقه چاه در استان

12:43 - 16 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۵۱۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان البرز: البرز یکی از سه استان برتر کشور در پذیرش اعسار است/ انسداد ۹۹۰ حلقه چاه در استان
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: مجموعه قضایی استان در زمینه «میزان پذیرش اعسار» و «تقسیط محکومیت مالی»، جزو سه استان برتر کشور در سال ۱۴۰۲ بوده است.

خبرگزاری میزان - اولین نشست شورای مدیران دادگستری کل استان البرز با محوریت بررسی و تبیین برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۳ در محل سالن جلسات حوزه ریاست داگستری کل استان البرز برگزار شد.

در این نشست که به ریاست حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز و با حضور معاونان رئیس کل دادگستری استان، رئیس کل محاکم، دادستان عمومی و انقلاب کرج، معاونان آن‌ها و روسای و دادستان‌های حوزه قضایی برگزار شد عملکرد یکساله دادگستری مورد بررسی قرار گرفت و برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۳ تشریح شد.

رسیدگی به ۵۷۷ هزار و ۴۵۸ پرونده 

رئیس کل دادگستری استان البرز در این نشست با تبیین و تشریح عملکرد مجموعه قضایی استان در سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۳ تعداد ۵۷۷ هزار و ۴۵۸ پرونده در دادگستری کل استان مورد رسیدگی قرار گرفت؛ این بدان معناست که علاوه بر رسیدگی به ۵۷۱ هزار و ۱۰۲ پرونده وارده سال قبل، تعداد ۶ هزار و ۴۲۱ پرونده از مانده‌های سال‌های گذشته رسیدگی شده است به عبارت دیگر، ۷ درصد از پرونده‌های اول سال گذشته استان کاهش پیدا کرد.

کاهش ۳۱ درصدی پرونده‌های مانده 

وی با اشاره به این موفقیت کسب شده که در سال گذشته همزمان با افزایش ۱۱ درصدی ورود پرونده به مراجع قضایی استان اظهار داشت: بررسی آماری نشان می‌دهد، ابتدای سال ۱۳۹۸ پرونده‌های مانده استان البرز ۱۲۲ هزار و ۹۹۱ پرونده بوده است که علیرغم افزایش سالانه ورودی پرونده‌ها، با برنامه‌ریزی انجام شده در طول ۵ سال، علاوه بر رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده هر سال، با رسیدگی به ۳۹ هزار و ۱۲۱ پرونده مانده سال‌های قبل، موجودی شعب قضایی استان در ابتدای سال ۱۴۰۳ به ۸۵ هزار و ۹۸۳ پرونده رسیده است که از کاهش ۳۱ درصدی پرونده‌های مانده استان البرز حکایت دارد.

رئیس کل دادگستری استان البرز این میزان از کاهش پرونده‌های مانده به همراه رسیدگی به پرونده‌های وارده سال‌های گذشته را نشان از تلاش و زحمات جهادی کلیه کارکنان قضایی و اداری دادگستری کل استان البرز دانست.

رسیدگی به ۴۶ هزار و ۳۲ درخواست مردمی

بخش دیگری از اظهارات رئیس کل دادگستری استان البرز در خصوص عملکرد مجموعه قضایی در زمینه ملاقات‌های مردمی بود که وی آن را نمودی از حضور مسئولان قضایی استان در بین مردم دانست و افزود: در سال گذشته ۴۶ هزار و ۳۲ درخواست مراجعان توسط مدیران قضایی مورد بررسی قرار گرفت که ناشی از تسهیل دسترسی مردم به مدیران در قالب برنامه «با حضور در مساجد» و دیدار‌های هفتگی مسئولان قضایی است، آمار نشان می‌دهد که میزان دیدار‌های عمومی مدیران قضایی استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، رشد ۱۰ درصدی داشته است.

مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار

وی بخش دیگری از توفیقات استان البرز در سال گذشته را در زمینه مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز برشمرد و با اعلام مقابله با تغییر کاربری در ۱۲۸۷۰ هکتار از اراضی زراعی استان، گفت: ارزش این اراضی معادل ۵۱۴ هزار میلیارد تومان است که از نظر وسعت و محدوده عملیات، رشد ۷۶ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ داشته است.

حفظ یا ایجاد شغل برای ۶۹۹۴ نفر

رئیس کل دادگستری استان البرز با توضیح اینکه با اقدامات و پیگیری «ستاد پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان البرز» و تلاش مدیران دادگستری کل استان البرز در سال ۱۴۰۲، به ایجاد و حفظ شغل برای ۶۹۹۴ نفر کمک شده است ادامه داد: اقدامات انجام شده به حفظ و تداوم اشتغال ۵۵۴۹ نفر و ایجاد اشتغال برای ۱۴۴۵ نفر منجر شد.

آمار رو به بهبود در حوزه جرایم سرقت و خاص

فاضلی هریکندی در پایان سخنان خود به اقدامات انجام شده در حوزه جرم سرقت، جرایم خاص، زندان و زندانیان به تلاش‌های «معاونت پیگیری پرونده‌های خاص و نظارت بر زندان دادگستری کل استان البرز» اشاره کرد و گفت: عفو برای ۲۸۵۶ نفر از زندانیان جرایم غیر سرقت، ۳۳ درصد کاهش در وقوع سرقت به عنف، افزایش ۳۳ درصدی استفاده از پابند الکترونیک، افزایش ۵۰۰ درصدی آمار احکام مبتنی بر پذیرش توبه، افزایش ۱۱ درصدی تعلیق اجرای مجازات، افزایش ۱۳ درصدی پذیرش اعسار و کاهش ۱۷ درصدی بازداشت کوتاه مدت کمتر از ۱۰ روز بخشی از این موفقیت‌ها بوده است.

انسداد ۹۹۰ حلقه چاه

رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه انسداد ۹۹۰ حلقه چاه غیرمجاز، رهایی ۱۸ محکوم به قصاص، کاهش ۲۱ درصدی ورود پرونده‌های طلاق توافقی، کاهش ۳۲ درصدی شعب نامتعارف، تعیین تکلیف ۱۴۶ دستگاه خودرو در اموال تملیکی استان البرز، آزادسازی بیش از ۳۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های استان در سال ۱۴۰۲، پیگیری احداث و بهره برداری از فاز اول تفرجگاه ساحلی پارکرود از سوی شهرداری کرج در اراضی آزاد شده اطراف رودخانه کرج را بخش دیگری از اقدامات شاخص مجموعه قضایی استان در سال گذشته عنوان کرد.

یکی از سه استان برتر کشور در پذیرش اعسار

وی با بیان اینکه دادگستری کل استان البرز در زمینه «میزان پذیرش اعسار» و «تقسیط محکومیت مالی» در کشور جزو سه استان برتر در سال ۱۴۰۲ بوده است اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده در سال گذشته، ۵۸۱ زندانی محکوم مالی و جرایم غیرعمد با بدهی بالغ بر ۱۱۶۰ میلیارد تومان از زندان‌های استان البرز آزاد شدند که از این رقم ۹۶۷ میلیارد تومان به جهت پذیرش اعسار و تقسیط محکومیت آن‌ها از سوی دادگاه‌های استان بوده است که بدین معناست که علت حدود ۸۴ درصد از آزادی محکومان جرایم غیر عمد و مالی با پذیرش اعسار بوده است.

رسیدگی به چندین پرونده مهم در سال ۱۴۰۲

رئیس کل دادگستری استان البرز همچنین رسیدگی به پرونده‌های مهم از قبیل مسمومیت‌های الکلی منجر به فوت شهروندان، پرونده قتل مرحوم مهرجویی و همسر وی را از مصادیق سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌های قضایی در سال ۱۴۰۲ دانست.


وی همچنین صدور اسناد رودخانه کرج، تعطیلی زندان رجایی شهر، جلوگیری از خلع ید و تعطیلی چند مدرسه در کرج، حل مشکل و صدور سند فرودگاه پیام به نام دولت به وسعت ۱۲۰۰ هکتار، رفع تصرف از ۲۲ هزار متر مربع اراضی دولتی به ارزش بیش از ۲ هزار میلیارد تومان با حکم شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان البرز، رفع مشکل ۱۰۲ واحد مسکن مهر در شهر جدید مهستان و صدور اسناد اسلام آباد کرج را بخش دیگری از اقدامات شاخص دادگستری کل استان البرز در سال ۱۴۰۲ دانست.

برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۳ دادگستری استان البرز

رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه با اشاره به چشم انداز ترسیمی برای دستگاه قضایی استان در سال جدید گفت: برنامه عملیاتی دادگستری کل استان مبتنی بر نسخه جدید سند تحول و تعالی قوه قضاییه است و شامل ۸ هدف، ۴۳ برنامه و ۱۹۳ اقدام است که امیدواریم با ادامه همت و تلاش جهادی مجموعه قضایی استان در سال جاری تحقق ۱۰۰ درصدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تحقق شعار سال، اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی قوه قضاییه در سال جاری نیز در دادگستری کل استان البرز به صورت جدی مورد پیگیری قرار خواهد داشت تصریح کرد: به منظور تحقق شعار سال، اتخاذ سیاست‌های حمایتی از بنگاه‌های اقتصادی با محوریت افزایش مشارکت مردم در صدر برنامه‌های استان قرار دارد.

فاضلی هریکندی با تبیین محور‌های برنامه عملیاتی دادگستری کل استان البرز در سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: این برنامه معیار ارزیابی مدیران و دادگستری کل استان در سال جاری خواهد بود و از آنجایی که در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲، دادگستری کل استان البرز جزو ۱۰ استان برتر کشور از نظر عملکردی بوده است امید است تا پایان سال و اجرای سند تحول و تعالی قوه قضاییه که تا پایان سال ۱۴۰۵ مد نظر است شاهد بهبود جایگاه استان باشیم.

نظارت بر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

رئیس کل دادگستری استان البرز: البرز یکی از سه استان برتر کشور در پذیرش اعسار است/ تشریح علمکرد دادگستری استان البرز

آخرین وضعیت ایجاد دادگاه‌های صلح، تجدید اوقات رسیدگی، تبیین کیفیت نظارت قضایی روسای دادگستری و دادستان‌ها، مشورت پذیری، تعامل با دستگاه‌های اجرایی با حفظ استقلال دستگاه قضایی، نظارت بر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تشدید نظارت بر ساخت و ساز‌های غیرمجاز در محدوده شهر‌ها و خارج از بافت روستا‌ها از دیگر مباحثی بود که رئیس کل دادگستری استان البرز ضمن اخذ گزارش از مدیران مربوطه، رهنمود‌های خود برای عملیاتی شدن انتظارات را تبیین کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه اجرای ۲۷ دستور رئیس قوه قضاییه در سال جاری، نقشه راه مجموعه قضایی استان البرز خواهد بود گفت: امیدواریم بتوانیم با اجرای همه بند‌های دستورات رئیس قوه قضاییه در انتهای سال جاری عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *