هفتاد اثر موزه شوش مرمت شد

11:01 - 05 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۷۵۶
هفتاد اثر موزه شوش مرمت شد
هفتاد اثر باستانی موزه شوش طی یک پروژه تخصصی زیر نظر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور و معاونت میراث فرهنگی اداره کل خوزستان، مورد حفاظت و مرمت قرار گرفت.

خبرگزاری میزان _ علی بویری مدیر پایگاه میراث جهانی شوش گفت: در این راستا با توجه به وضعیت ویترین‌ها و آثار شاخص و منحصر به فرد مورد نمایش در آن‌ها که بعضا سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشت.

وی گفت: پس از ارزیابی و اولویت سنجی بر اساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شان و ارزشمندی این آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای مرمت هفتاد اثر، بانظارت معاونت میراث فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستور کار قرار گرفت.

علی بویری ادامه داد: هفتاد شی از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه جهت عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث جهانی شوش انتقال یافته و پس از طی فرایند حفاظت و مرمت به تالار‌ها موزه و ویترین‌های نمایش جهت بازدید عموم برگردانده شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش گفت: آثار تاریخی مرمت شده در این پروژه شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف پیش از تاریخ، ایلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی در متریال سفال و شیشه بودند.

شاخص‌ترین آن‌ها لیوان‌های منقوش ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ این موزه بود که وضعیت حفاظت و مرمتی آن‌ها نامطلوب و بعلت حساسیت آن‌ها سال‌ها بود که دست نخورده باقی مانده بودند که در این پروژه مورد بازبینی، مستندنگاری‌های دقیق، پاکسازی آثار رسوبات، آلاینده‌های محیطی، آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و حذف الحاقات قرار گرفته و با برقراری اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استاندارد‌های جهانی این حوزه و استحکام بخشی ساختارقرار گرفته و برای مشاهده عموم مجددا  در موزه  قرار گرفتند.

موزه باستان شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت.

این موزه از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *