رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سونامی بمباران غزه؛ رنج بی‌پایان بیماران مبتلا به سرطان

10:03 - 09 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۸۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سونامی بمباران غزه؛ رنج بی‌پایان بیماران مبتلا به سرطان
بیماران مبتلا به سرطان در غزه وحشت هولناکی را در میانه جنگ طولانی‌مدت رژیم صهیونیستی تحمل می‌کنند.

خبرگزاری میزان – جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه که در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (میانه مهر سال جاری) آغاز شد و همچنان ادامه دارد، حقوق بشری ساکنان بزرگ‌ترین زندان روباز سابق و بزرگ‌ترین گورستان فعلی جهان را در ابعاد و وجوه مختلف نقض می‌کند؛ این جنگ تاکنون به قتل‌عام ۳۰ هزار فلسطینی منجر شده است.

گزارش‌ها از رنج مردم غزه از محاصره کامل و بمباران بی‌امان رژیم صهیونیستی دیگر بر کمتر کسی در جهان پوشیده است؛ آزار و تعرض جنسی به زنان اسیر و آواره فلسطینی، تحمیل گرسنگی، آوارگی و کوچ اجباری، استراتژی متوقف ساختن تولد، هدف قرار دادن عامدانه مراکز و تاسیسات درمانی و اردوگاه‌های آوارگان، پرده‌های محدودی از گستره جنایت‌های هولناکی هستند که رژیم صهیونیستی در غزه رقم می‌زند.

 

رنج بیماران سرطانی در غزه؛ سونامی بمباران و نبود دارو

رنج بیماران مبتلا به سرطان؛ رنجی فراتر از بمباران بی‌امان

هدف قرار دادن عامدانه بیمارستان‌های غزه از سوی رژیم صهیونیستی جمعیت ۲.۴ میلیون نفری غزه را از دسترسی کافی به مراقبت‌های بهداشتی محروم کرده است؛ در حالی که شمار مجروحان فلسطینی در غزه به ۷۰ هزار نفر رسیده است، افراد مبتلا به بیماری‌های لاعلاج و طولانی‌مدت جایی برای درمان ندارند.

آنچه بیماران مبتلا به سرطان در غزه در پنج ماه گذشته تحمل کرده‌اند، نتیجه استراتژی تحمیل مرگ تدریجی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌های ساکن غزه است؛ بیماران مبتلا به سرطان در غزه اکنون به جای درمان گزینه‌های دیگری پیش‌رو دارند: یا خوش‌بینانه منتظر اعزام به مصر برای درمان بمانند، یا واقع‌بینانه تسلیم سرنوشت شده و رنج بیماری را در کنار آوارگی تا زمان مرگ تحمل کنند.

مقاله مجله علوم پزشکی Cureus با استناد به ارقام گزارش وزارت بهداشت فلسطین، اعلام کرد که میزان بروز سرطان در غزه ۹۱.۳ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ بوده است؛ در حال حاضر حدود ۱۳ هزار بیمار سرطانی در غزه وجود دارند که فقط حدود ۲ هزار نفر به درمان دسترسی داشته‌اند.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تقریبا دو سوم ۳۶ بیمارستان غزه بر اثر جنگ از کار افتاده اند؛ ۱۳ بیمارستان با سوخت و منابع تاکافی تا حدی فعال هستند و چند برابر ظرفیت خود خدمات ارائه می‌دهند.

این در حالی است که براساس گزارش یورو مد مانیتور، بیش از ۲ هزار بیمار سرطانی، بیش از هزار نفر برای زنده ماندن به دیالیز، حدود ۵۰ هزار بیمار قلبی عروقی و حدود ۶۰ هزار بیمار دیابتی در میان نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه به خدمات اولیه بهداشتی نیاز فوری دارند.

 

رنج بیماران سرطانی در غزه؛ سونامی بمباران و نبود دارو

درمان؛ گزینه‌ای دور از دسترس برای بیماران مبتلا به سرطان

بیمارستان دوستی ترکیه و فلسطین، به‌عنوان مهم‌ترین مرکز درمانی برای بیماران سرطانی در غزه، از ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳ (۹ آبان) به دلیل خسارات گسترده ناشی از حملات هوایی فعالیت خود را متوقف کرد.

براساس گزارش‌ها، چند روز بعد از توقف فعالیت بیمارستان یاد شده، چهار بیمار مبتلا به سرطان جان خود را از دست دادند و ۷۰ بیمار مبتلا به سرطان دیگر به بیمارستان دارالسلام در خان‌یونس منتقل شدند.

پس از آن که بیمارستان اروپایی و ناصر تلاش کردند تا جایگزین بیمارستان دوستی ترکیه و فلسطین برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به سرطان شوند، حملات رژیم صهیونیستی به آن‌ها تشدید شد.

اعزام بیماران مبتلا به سرطان از غزه به مصر به‌عنوان راه‌حلی برای نجات آن‌ها، نیز روندی طولانی است؛ مصر پس از دریافت درخواست‌ها، اسامی را برای تایید به رژیم صهیونیستی ارائه می‌کند و بیماران مبتلا به سرطان فقط در صورت موافقت این رژیم می‌توانند برای درمان به مصر و پس از آن به برخی از کشور‌های منطقه بروند؛ البته مانع‌تراشی‌های رژیم صهیونیستی تنها دشواری طی این مسیر نیست؛ هزینه‌های سنگین سفر نیز می‌تواند بیماران مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان را از درمان منصرف کند.

پیش از آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، حدود ۲۰ هزار بیمار در سال که تقریبا یک سوم آن‌ها کودک بودند، به دنبال مجوز خروج از غزه برای مراقبت‌های بهداشتی بودند؛ به گفته سازمان جهانی بهداشت، رژیم صهیونیستی فقط ۶۳ درصد از این درخواست‌ها را در سال ۲۰۲۲ تایید کرد.

اکنون ۱۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در غزه منتظر اعزام به دیگر کشور‌ها جهت درمان هستند.

آوارگی، بیمارستان‌های ویران شده و از دست رفتن زمان درمان برای بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان در غزه حکم مرگ را دارد؛ ساکنان غزه اکنون حتی از تشخیص زودهنگام و نجات‌دهنده بیماری کاملا محروم شده‌اند؛ گذراندن دوره طولانی مدت درمان سرطان در غزه اکنون یک چشم‌انداز ترسناک است و تحمل چنین مصیبتی سطح دیگری از وحشت را در پی دارد.

سازمان‌های امدادی در پی تداوم پنج ماهه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه مجبور شده‌اند خدمات اضطراری را در اولویت قرار دهند؛ در نتیجه، کسانی که علایم سرطان دارند یا شرایط پیچیده مزمن را تحمل می‌کنند، به حال خود رها شده‌اند و شانس زنده ماندن آن‌ها کاهش می‌یابد.

 

رنج بیماران سرطانی در غزه؛ سونامی بمباران و نبود دارو

آینده مبهم کودکان مبتلا به سرطان در غزه

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۲ کودک در غزه به سرطان، عمدتا سرطان خون، مبتلا شدند؛ آن‌ها تنها بخشی از مراقبت‌های خود را در غزه دریافت کردند که دلیل آن نبود برخی خدمات بود و بسیاری از آن‌ها به‌طور معمول برای درمان بیشتر به بیمارستان‌های کرانه باختری از جمله قدس اشغالی، مصر و اردن ارجاع داده شدند.

در اوایل جنگ اخیر، سازمان جهانی بهداشت و بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود کمپینی را برای تخلیه کودکان بیمار غزه راه‌اندازی کردند تا بتوانند درمان آن‌ها را در خارج از کشور دنبال کنند، اما این گزینه برای اکثر بیماران سرطانی در غزه به دلیل محاصره طولانی مدت در دسترس نیست.

آنچه اغلب در موضوع بیماران مبتلا به سرطان در غزه نادیده گرفته می‌شود، پیامد‌های روانی تشخیص سرطان روی بیماران است؛ تاخیر در درمان یا قطع آن می‌تواند چنین پیامد‌هایی را به‌ویژه در میانه جنگ به شکلی گسترده تشدید کند.

کارشناسان تاکید دارند که حتی زمانی که درگیری کنونی به پایان برسد، بعید است وضعیت بیماران مبتلا به سرطان غزه به سرعت بهبود یابد، زیرا ترمیم زیرساخت‌های متلاشی شده و آموزش متخصصان بهداشتی جدید سال‌ها طول می‌کشد؛ در عین حال، کمبود تجهیزات برای تشخیص، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی نیز احتمالا پس از پایان جنگ به دلیل اختلالات زنجیره تامین، وابستگی به کمک و دیگر مسائل ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *