مرگ تدریجی بیماران غزه بر اثر محاصره رژیم صهیونیستی

9:53 - 27 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۸۰۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ تدریجی بیماران غزه بر اثر محاصره رژیم صهیونیستی
کمبود تجهیزات پزشکی و دارو بر اثر محاصره رژیم صهیونیستی بسیاری از بیماران را به‌ویژه در شمال نوار غزه در معرض مرگ تدریجی قرار داده است.

خبرگزاری میزان - هزاران نفر از افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و جدی از جمله بیماران نارسایی کلیه، در بحبوحه نسل‌کشی غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر) ادامه دارد، با مرگ تدریجی مواجه هستند.

بین هزار تا هزار و ۵۰۰ بیمار نارسایی کلیه در نوار غزه وجود دارد و وضعیت سلامتی این بیماران به دلیل کمبود خدمات پزشکی و درمانی، دارو و سایر ضروریات به سرعت در حال بدتر شدن است.

فروپاشی سیستم بهداشت غزه فشار زیادی را بر بیمارستان‌ها وارد کرده که بیشتر آن‌ها به دلیل آسیب، محاصره و اختلال در تامین سوخت، برق و آب سالم مختل شده‌اند و در نتیجه، بیماران خدمات دیالیز منظم دریافت نمی‌کنند.

بیمارستان‌های سراسر نوار غزه به‌ویژه با کمبود شدید سوخت، ابزار جراحی، پرسنل پزشکی، غذا و دارو از جمله دارو‌های بیهوشی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این امر به‎ویژه در بخش شمالی نوار غزه، جایی که تنها ۶ بیمارستان نیمه‌عملیاتی وجود دارد، صادق است و این امر تأثیر جدی بر ایمنی و رفاه بیماران نارسایی کلیه دارد.

نزدیک به ۶۰ بیمار نارسایی کلیه در هر لحظه در معرض خطر مرگ قرار دارند و دستکم ۲۰ نفر دیگر پیش از این افراد به دلیل ناتوانی آن‌ها در دریافت درمان کافی در نتیجه حملات نظامی مداوم رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داده‌اند.

 رژیم صهیونیستی به‌طور نظام‌مند سیستم بهداشتی نوار غزه را هدف قرار می‌دهد و اکثر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی را مجبور به تعطیلی کامل می‌کند.

تعداد زیادی از بیماران جدید در طول ۵ ماه گذشته ثبت شده است، اما به دلیل از هم گسیختگی نهاد‌های دولتی و اداری نوار غزه، به‌طور رسمی به پایگاه داده سیستم سلامت افزوده نشده‌اند تا درمان‌های بعدی مورد نیاز را دریافت کنند.

هم افراد مسن و هم افراد جوان جان خود را از دست داده‌اند و برخی از آن‌ها به دلیل دسترسی نداشتن به برق، آب یا منابع پزشکی لازم برای بیماری، آخرین نفس‌های خود را می‌کشند.

شرایط سخت امنیتی و حبس طولانی مدت بیماران در خانه در طول عملیات زمینی رژیم صهیونیستی، تعداد بیماران نارسایی کلیه را نیز افزایش داده که به دلیل ناتوانی در رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.

بمباران‌های مکرر و شدید منازل و خیابان‌ها از سوی رژیم صهیونیستی باعث می‌شود بیماران از دسترسی به بیمارستان‌ها برای جلسات دیالیز و سایر درمان‌های ضروری و همچنین دسترسی به آب بدون نمک محروم شوند؛ این یک چالش برای آن‌ها در زمانی است که سموم با سرعت خطرناکی در بدن آن‌ها جمع می‌شود.

در همین حال، کمبود کلی برق باعث شده که کارخانه آب شیرین‌کن که معمولا آب را به بیمارستان الشفاء شهر غزه پمپاژ می‌کند، از کار بیفتد؛ این موضوع بر تعداد اندک دستگاه‌های دیالیز این بیمارستان تأثیر گذاشته است، که برخی از آن‌ها خراب شده‌اند و دریافت مراقبت‌های بهداشتی را برای بیماران غیرممکن می‌سازد که به شدت به آن‌ها نیاز دارند.

در نتیجه، بیماران مجبور به دریافت دیالیز پراکنده، براساس برنامه بیمارستانی و نه براساس نیاز‌های پزشکی خود هستند.

به دلیل کمبود سوخت برای ژنراتور‌های برق پشتیبان و آب شیرین مورد نیاز برای فرآیند دیالیز، عملیات دیالیز در بیمارستان الشفاء به شدت کاهش یافته است.

در همین حال، تصور می‌شود که این بیمارستان حدود ۴۰ بیمار مبتلا به نارسایی کلیه را با سرعت دو جلسه در هفته و هر جلسه ۴ ساعت درمان می‌کند و این در حالی است که پیش از حملات نظامی رژیم صهیونیستی، بیمارستان الشفا ۴۵۰ بیمار را درمان می‌کرد.

بدتر شدن رنج بیماران نارسایی کلیه نیز به دلیل گسترش قحطی، به‌ویژه در شهر غزه و مناطق شمالی نوار غزه، با سوءتغذیه مرتبط است؛ اکثر مردم شمال غزه با آب آلوده زندگی می‌کنند، که عملکرد کلیه را کاهش می‌دهد و باعث تجمع سمومی می‌شود که برای سلامتی بیماران مضر است.

وزارت بهداشت فلسطین، چند هفته قبل از شروع حملات نظامی رژیم صهیونیستی در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ماه)، اعلام کرد که کمبود شدید مراقبت‌های پزشکی برای بیماران نارسایی کلیه وجود دارد. این وزارت همچنین اعلام کرد که ماهانه ۱۳ هزار جلسه دیالیز را در ۶ مرکز در سراسر ۵ منطقه نوار غزه ارائه می‌دهد و تجهیزاتی که در اختیار داشت، مانند لوله‌های انتقال خون، کانول‌ها و فیلتر‌های دیالیز، تقریبا به‌طور کامل تخلیه شده است.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، نزدیک به ۷۰ درصد از بیماران مبتلا به نارسایی کلیه در نتیجه دستورات مداوم بمباران و جابجایی، مشکلات در دسترسی به خدمات دیالیز و محدودیت‌های رژیم صهیونیستی در کمیت، کیفیت و مدت درمان در معرض خطر عوارض جدی سلامتی هستند.

هدف از اقدامات رژیم صهیونیستی این است که سیستم بهداشتی نوار را در وضعیت فروپاشی قرار دهد و فلسطینیان را از حق آن‌ها برای مراقبت‌های پزشکی لازم و مناسب محروم کند و جان آن‌ها را در معرض خطر واقعی قرار دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *