ضرب‌الاجل دیوان لاهه برای رژیم صهیونیستی به نیمه راه رسید

11:17 - 21 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۱۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ضرب‌الاجل دیوان لاهه برای رژیم صهیونیستی به نیمه راه رسید
رژیم صهیونیستی طی ۲ هفته گذشته یعنی از زمان اعلام رای لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی، عملا از انجام دستورهای دیوان بین‌المللی دادگستری خودداری کرده و حتی در مسیر بدتر کردن اوضاع انسانی در غزه نیز گام برداشته است.

خبرگزاری میزان – دیوان بین‌المللی دادگستری، ICJ، در ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) رای اولیه خود را در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی در غزه اعلام کرد.

براساس رای اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری، رژیم صهیونیستی باید شش اقدام موقت را انجام دهد؛ یکی از این اقدام‌ها تهیه گزارش برای ارائه به دیوان در تاریخ ۲۶ فوریه (۷ اسفند) است.

دیوان بین‌المللی دادگستری در رای اولیه به رژیم صهیونیستی دستور داده تا گزارشی از اقدام‌های صورت گرفته براساس رای دیوان را ارائه کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در واکنش به اعلام رای دیوان بین‌المللی دادگستری، ادعا کرد که این رژیم تعهدی تزلزل‎ناپذیر به قوانین بین‌المللی دارد؛ او در عین حال، رای اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری را تلاشی برای محروم کردن رژیم صهیونیستی از آنچه حق دفاع از خود خواند، توصیف کرده و بی‌ارزش خواند.

 

ضرب‌الاجل لاهه به رژیم صهیونیستی به نیمه راه رسید؛ فرار تل‌آویو از عمل به دستورات

 

لاهه چه دستوراتی به رژیم صهیونیستی داد؟

دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی، با صدور رای اولیه به این رژیم دستور داد که؛

با استفاده از همه توان و امکانات خود مانع نسل‌کشی در غزه شود،

مقام‌های صهیونیستی را که به‌صورت علنی تحریک کننده نسل‌کشی هستند، مجازات کند،

اقدام‌های فوری و موثر را برای فراهم کردن امکان ارائه خدمات اساسی و کمک‌های بشردوستانه موردنیاز فوری به غزه اتخاذ کند،

اقدام‌های لازم را برای جلوگیری از کشتار فلسطینی‌ها در چارچوب کنوانسیون نسل‌کشی، وارد کردن آسیب‌های جسمی و روحی جدی به فلسطینی‌ها، ممانعت از تولد و نابودی کامل زندگی فلسطینی‌ها انجام دهد.

 

ضرب‌الاجل لاهه به رژیم صهیونیستی به نیمه راه رسید؛ فرار تل‌آویو از عمل به دستورات

 

بی‎توجهی رژیم صهیونیستی به رای لاهه

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اراضی اشغالی، در فاصله ۲ هفته مانده به زمان ارائه گزارش رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری، گفت: به نظر می‌رسد که اسرائیل دستورات ۲ هفته پیش لاهه را که از این رژیم خواسته تا اقدام‌های فوری برای حمایت از حقوق فلسطینی‌ها و توقف فوری همه اقدام‌های منجر به نسل‌کشی انجام دهد، نقض کرده است.

این مقام ارشد سازمان ملل، همچنین ضمن رد ادعا‌های مربوط به ملزم نشدن رژیم صهیونیستی به خودداری از نسل‌کشی در رای اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری، گفت: این موضوع در رای دیوان بین‌المللی دادگستری آمده است.

آلبانیز با اشاره به تداوم خشونت و تخریب زیرساخت‌های غزه و تاثیر آن بر تشدید وخامت زندگی مردم غزه، گفت: تلفات در غزه فقط نتیجه بمب‌گذاری، بمباران و حملات تک‌تیرانداز‌ها نیست؛ مردم غزه به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی و درمان و ناراحت‌کننده‌تر از همه به دلیل دسترسی ناکافی به غذا و آب آشامیدنی و مصرف آب آلوده جان خود را از دست می‌دهد.

مقام‌های ارشد غربی، می‌گویند که با وجود ساعت‌ها مذاکره با مقام‌های رژیم صهیونیستی برای اجرای دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری در بهترین حالت می‌توان گفت که بهبودی جزئی در روند حملات علیه غزه وجود دارد.

آن‌ها تاکید دارند: هرچند درست‌تر این است که بگوییم اوضاع وخیم‌تر و بدتر شده است.

حقوقدانان استدلال می‌کنند که میزان پیروی رژیم صهیونیستی از دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری نه تنها آزمونی برای اقتدار عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل، بلکه برای دیگر امضاکنندگان کنوانسیون نسل‌کشی است.

 

ضرب‌الاجل لاهه به رژیم صهیونیستی به نیمه راه رسید؛ فرار تل‌آویو از عمل به دستورات

بحران انسانی غزه در مسیر وخامت بیشتر

۲ هفته از زمان صدور حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی می‌گذرد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت مردم غزه در این دو هفته بدتر از قبل شده است.

براساس آمارها، از زمان صدور رای اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری تاکنون دست‌کم هزار ۸۰۰ فلسطینی در غزه به شهادت رسیدند.

رژیم صهیونیستی اکنون درصدد تشدید حملات به رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه است؛ این شهر در حال حاضر بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان جهان است؛ در عین حال، سراسر غزه در معرض میزان بالاتری از خطر قحطی قرار گرفته است.

طی ۲ هفته گذشته سوءتغذیه شدید در میان کودکان زیر پنج سال در غزه افزایش یافته و نرخ سوءتغذیه عمومی به سطح بحرانی رسید.

بسیاری از خانواده‌های فلسطینی در غزه روز‌های کامل یا حتی چندین روز را بدون غذا می‌گذرانند و گزارش‌هایی از سطح بالای گرسنگی کودکان وجود دارد تا جایی که برگ یا هر چیزی که پیدا کنند، می‌خورند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *