تغییر در ترکیب قضات لاهه؛ پرونده شکایت از رژیم صهیونیستی به کدام سو می‎رود؟

9:42 - 18 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۷۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تغییر در ترکیب قضات لاهه؛ پرونده شکایت از رژیم صهیونیستی به کدام سو می‎رود؟
برگزاری انتخابات در دیوان‌ بین‌المللی دادگستری، اعضا و هیئت رئیسه جدید این نهاد را در میانه رسیدگی به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی مشخص کرد.

خبرگزاری میزان – دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ (لاهه) که در روزهای گذشته با صدور رای اولیه بی‌سابقه‌ای به کانون مباحث درباره نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه تبدیل شد، شاهد تغییرات در ترکیب قضات خود در پی انجام انتخابات داخلی است.

تغییر در ترکیب قضات لاهه

دیوان بین‌المللی دادگستری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی رای‌گیری مخفی در این نهاد، نواف سلام، قاضی لبنانی برای یک دوره سه ساله به‌عنوان رئیس جدید این دادگاه انتخاب شده است؛ ضمن این‎که جولیا سبوتینده، قاضی اوگاندایی نیز به‌عنوان نایب رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری منصوب شد و برای یک دوره سه ساله دیگر در این دیوان فعالیت خواهد کرد.

نواف سلام و سبوتینده می‌توانند در پایان دوره تصدی جدید خود برای یک دور دیگر نیز در بالاترین نهاد قضایی سازمان ملل به کار خود ادامه دهند.

براساس اعلام بیانیه دیوان بین‌المللی دادگستری، نایب رئیس دیوان می‌تواند در صورت غیبت، کناره‌گیری یا ناتوانی رئیس دیوان در انجام وظایف، جایگزین وی شود.

اعضای جدید دیوان بین‌المللی دادگستری براساس بیانیه مذکور عبارتند از: سارا کلیولند (آمریکا)، بوگدان لوسیان اورسکو (رومانی)، دیر تلادی (آفریقای جنوبی) و خوان مانوئل گومز روبلدو (مکزیک) بود.

بقیه قضات دیوان نیز عبارتند از هیلاری چارلزورث (استرالیا)، گئورگ نولت (آلمان)، ایواساوا یوجی (ژاپن)، دالویر بانداری (هند)، خوئه هانکین (چین)، عبدالقاوی احمد یوسف (سومالی)، رونی آبراهام (فرانسه)، پیتر تومکا (اسلواکی).

ضمن این‎که پاتریک لیپتون رابینسون (جامائیکا)، محمد بنونا (مراکش)، کریل گوورگیان (روسیه) و جوآن دوناهو (آمریکا) دادگاه را ترک کردند.

تغییرات در دیوان بین‌المللی دادگستری در حالی رخ می‌دهد که این نهاد قضایی کمتر از ۲ هفته پیش رای اولیه خود را در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی در غزه اعلام کرد.

این رای اولیه، به رژیم صهیونیستی دستور می‌دهد که شش اقدام موقت را در رابطه با موضوع شکایت انجام داده و ظرف مدت یک ماه گزارشی از اقدام‌های انجام شده را به دیوان ارائه کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی در عمل، به دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری توجهی نداشته و حتی ابعاد حملات خود به غزه را گسترش داده است؛ این موضوعی است که در آمار قربانیان جدید و حملات گسترده رژیم صهیونیستی به غزه نیز آشکار است.

جولیا سبوتینده کیست؟

جولیا سبوتینده، قاضی اهل اوگاندا، تنها قاضی دیوان بود که با هر شش بند رای اولیه دیوام بین‌المللی دادگستری در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی در غزه مخالفت کرده بود؛ این اقدام سبوتینده با انتقاد و اعتراض جدی جهانی مواجه شد.

اوگاندا نیز در حمایت از رای اولیه دیوان با انتشار بیانیه‌ای برائت خود را از این قاضی اعلام کرد.

سبوتینده از فوریه ۲۰۱۲ (بهمن ۱۳۹۰) عضو دیوان بین‌المللی دادگستری است؛ او نخستین زن آفریقایی است که در این دیوان فعالیت می‌کند.

وی پیش از ورود به دیوان بین‌المللی دادگستری از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ قاضی دادگاه ویژه سیرالئون بود.

نواف سلام کیست؟

نواف سلام، قاضی لبنانی و رئیس جدید دیوان بین‌المللی دادگستری از فوریه ۲۰۱۸ (بهمن ۱۳۹۶) به عضویت این دیوان درآمد.

او پیش از این در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ سفیر و نماینده دائم لبنان در سازمان ملل بود.

انتخاب نواف سلام به‌عنوان رئیس بالاترین نهاد قضایی سازمان ملل با انتقاد رژیم صهیونیستی و حامیان آن مواجه شده است؛ آن‌ها مدعی هستند که وی دیدگاهی ضد رژیم صهیونیستی داشته و این موضوع می‌تواند بر روند پرونده شکایت آفریقای جنوبی تاثیر بگذارد.

سمت‌وسوی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان تغییر می‌کند؟

تغییر در ترکیب دیوان بین‌المللی دادگستری می‌تواند در روند فعالیت و تصمیم‌گیری آن نیز تاثیرگذار باشد، اما اندازه این تاثیرگذاری با توجه به تلاش رژیم صهیونیستی و حامیان آن برای سیاسی‌کاری و البته روند طولانی صدور رای نهایی چندان مشخص نیست.

حامیان رژیم صهیونیستی از انتخاب یک قاضی لبنانی به‌عنوان رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری انتقاد کرده و مدعی هستند که شرایط سیاسی موجود میان لبنان و رژیم صهیونیستی می‌تواند بر دیدگاه نواف سلام در جریان رسیدگی به پرونده شکایت آفریقای جنوبی تاثیر داشته باشد.

در مقابل منتقدان این استدلال، از حضور سبوتینده به‌عنوان نایب رئیس دیوان در قامت حامی رژیم صهیونیستی یاد می‌کنند که می‌تواند مانع بررسی عادلانه پرونده شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *