«زایمان مرگ» در زندان‌های انگلیس؛ سیستم عدالت کیفری نوزادان را قربانی می‌کند

13:10 - 14 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۰۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
«زایمان مرگ» در زندان‌های انگلیس؛ سیستم عدالت کیفری نوزادان را قربانی می‌کند
مرگ نوزادان هنگام تولد در زندان‌های انگلیس در حالی ادامه دارد که منتقدان ادامه این روند را نشان شکست سیستم عدالت کیفری این کشور می‌دانند.

خبرگزاری میزان – تقریبا هر هفته یک زن باردار در زندان‌های انگلیس زایمان می‌کند؛ روند زایمان در زندان‌های این کشور برای همه زنان باردار تقریبا یکسان است و از دو حالت زیر خارج نیست:

زنان زندانی هنگام زایمان درخواست کمک خواهند کرد، اگر درخواست‌های آن‌ها از سوی نگهبانان شنیده شود و نگهبانان درد آن‌ها را باور کند، زنان را با دستبند به بیمارستان می‌برند تا زایمان کنند؛ در حالت دوم، درخواست کمک زنان زندانی هنگام زایمان از سوی نگهبانان نادیده گرفته می‌شود و این امر به معنای مرگ نوزاد است.

هر دوی این گزینه‌ها یک معنا بیشتر ندارند: شکست گسترده سیستم عدالت کیفری انگلیس.

زایمان مرگ در زندان‌های انگلیس

زنان زندانی در زندان‌های انگلیس با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ این مشکلات در صورت باردار بودن مضاعف هم می‌شود.

اگرچه شش زندان زنان در انگلیس دارای واحدهای مادر و کودک هستند، گزارش‌ها نشان‌دهنده اوضاع هولناک این دسته از زنان و فرزندانشان است؛ آن‌ها در بیشتر موارد ناچارند به تنهایی در سلول خود زایمان کنند.

تقریبا هر هفته یک زن در زندان‌های انگلیس زایمان می‌کند؛ با در نظر داشتن آمار مربوط به مرگ‌ومیر نوزادان هنگام تولد در زندان‌های این کشور، وضعیت بسیار جدی‌تر از آن است که دولت انگلیس با آن برخورد می‌کند.

در سال ۲۰۱۹ یک زن زندانی ۱۸ ساله به تنهایی و بدون هیچ‌گونه کمک پزشکی در سلول خود در زندانی در ساری زایمان کرد؛ درخواست‌های او برای دریافت کمک نادیده گرفته شد و نوزادش مُرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که کارکنان زندان از زایمان قریب‌الوقوع او آگاه بودند، اما پرونده پزشکی برای او در زندان وجود نداشت.

در سال ۲۰۲۰ یک زن ۳۱ ساله نوزاد نارس خود را در توالت سلول زندان خود در چشایر به دنیا آورد؛ نوزاد به دلیل تاخیر در دریافت مراقبت‌های پزشکی بلافاصله پس از تولد جان خود را از دست داد.

بررسی‌های پزشکی نشان می‌دهند که نوزاد مذکور در صورت دریافت مراقبت‌های پزشکی فوری می‌توانست زنده بماند.

آمارها از وضعیت زنان باردار زندانی در انگلیس چه می‌گویند؟

باوجود اعتراض‌ها و انتقاد‌های گسترده به روند زایمان‌های مخاطره‌آمیز در زندان‌های انگلیس، بررسی‌ها نشان دهنده تداوم این روند است؛ براساس بررسی‌های انجام شده از هر ۱۰ زنی که در زندان‌های انگلیس زایمان می‌کنند، یک نفر به بیمارستان نمی‌رود و در سلول خود یا حین انتقال به بیمارستان زایمان می‌کند.

فقط در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ حدود ۵۰ زن باردار در سیستم زندان‌های انگلیس زایمان کردند؛ در بازه زمانی میان سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ حدود ۲ درصد زنان باردار در زندان‌های انگلیس زایمان کردند.

از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ دست‌کم ۲ نوزاد هنگام تولد در زندان‌های انگلیس جان خود را از دست دادند.

دولت انگلیس در اوایل سال ۲۰۲۳ برای دومین بار جزئیاتی را در مورد تعداد زنان باردار در زندان‌های این کشور، منتشر کرد؛ براساس گزارش مذکور، بین آوریل ۲۰۲۲ و مارس ۲۰۲۳ حدود ۱۹۴ زن باردار در زندان‌های انگلیس حضور داشتند و ۴۴ تولد در این مدت در زندان ثبت شد.

گزارش سال ۲۰۲۰ موسسه Nuffield Trust نشان داد که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، بیش از یک زن از هر ۱۰ زن زندانی انگلیسی در سلول خود یا در راه بیمارستان زایمان کرده‌اند.

این تحقیق همچنین نشان داد که ۲۲ درصد از زندانیان باردار قرار ملاقات با ماما و ۳۰ درصد قرار ملاقات‌های زایمانی را از دست دادند؛ این نرخ‌ها به‌طور قابل توجهی بیشتر از جمعیت عمومی است.

در عین حال، در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ حدود ۲۵ درصد از نوزادان متولد شده در زندان پس از تولد در بیمارستان بستری شدند که این رقم ۲ برابر میانگین ملی معادل ۱۴ درصد است.

۱۲ درصد از این نوزادان دچار کمبود وزن در هنگام تولد بودند؛ این نرخ برای جمعیت عمومی حدود ۶.۵ درصد است.

بررسی تجربیات زنان باردار در زندان‌های انگلیس نشان می‌دهد که آن‌ها با استرس جدی مواجه هستند و نمی‌توانند به راحتی به تغذیه مناسب یا هوای تازه دسترسی داشته باشند؛ در عین حال، ترس از جدایی احتمالی از نوزاد یا شرم از مادر بودن در زندان نیز می‌تواند باعث مشکلات روانی شدید شود.

احتمال زایمان زودرس برای زنان زندانی به دلیل استرس، میزان بالای مصرف مواد مخدر و الکل، مشکلات سلامت روان و آسیب‌های ناشی از خشونت خانگی تقریبا دو برابر بیشتر است.

مخاطرات زایمان در زندان‌های انگلیس چیست؟

کارشناسان تاکید دارند که زندان هرگز مکان امنی برای زایمان زنان باردار نیست؛ آن‌ها تاکید دارند که زنان باردار در زندان پنج برابر بیشتر در معرض مرده‌زایی هستند و احتمالا ۲ برابر بیشتر در خطر زایمان زودرس هستند.

نگرانی از وضعیت زنان باردار در زندان‌های انگلیس زمانی بیشتر می‌شود که ۶۰ درصد زنان زندانی در این کشور بازمانده خشونت خانگی هستند؛ ۵۰ درصد اعتیاد به مواد مخدر دارند؛ ۷۱ درصد از آن‌ها با یک بیمار روانی زندگی می‌کردند؛ جرم عمده زنان باردار زندانی در انگلیس سرقت مواد غذایی است.

یک دانشیار دانشگاه هرتفوردشایر در این باره می‌گوید: من به دلیل انجام تحقیق با ده‌ها زن باردار در زندان‌های انگلیس صحبت کردم؛ چیزی که متوجه شدم بسیار وحشتناک است؛ من با زنان بارداری ملاقات کردم که به دلیل کمبود آب و غذا بیمار شده بودند؛ برخی از زنان از دسترسی به دارو‌های تجویز شده از سوی پزشک پیش از زندانی شدن محروم شده بودند.

تحقیقات نشان می‌دهد که زنان بارداری که در زندان‌های انگلیس زایمان می‌کنند در معرض نرخ بالاتری از اقدام به خودکشی قرار دارند.

بی‌توجهی به موضوع زایمان زنان باردار در زندان‌های انگلیس

اگرچه پس از نمایش یک مستند درباره زایمان زنان زندانی در انگلیس در دهه ۱۹۹۰ کارزار‌هایی برای مقابله با این موضوع راه‌اندازی شد، اما این کارزار‌ها تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده و به تغییری در بهبود وضعیت زنان زندانی منجر نشده‌اند.

در مستند مذکور نشان داده شده بود که یک زن زندانی باردار در شمال لندن با دستبند و پابند برای زایمان به بیمارستان منتقل شد.

یکی از قربانیان زایمان مرگ در زندان‌های انگلیس که نوزادش را از دست داده، می‌گوید: این بحران لکه ننگی بر سیستم قضایی کشور ما است.

فعالان و گروه‌های حقوق بشری مردن نوزادان را هنگام تولد در زندان‌های انگلیس، یک رسوایی ملی می‌دانند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *