بمباران تاسیسات آب آشامیدنی غزه؛ شاهدی دیگر از جنایت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی

9:34 - 26 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۸۰۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بمباران تاسیسات آب آشامیدنی غزه؛ شاهدی دیگر از جنایت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی
بمباران تاسیسات آب آشامیدنی غزه از سوی رژیم صهیونیستی، ساکنان غزه را با بحران دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی و تهدید شیوع بیماری‌های مختلف مواجه کرده است.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه به‌طور عمدی زیرساخت‌های حیاتی را در نوار غزه هدف قرار داده است.

این حملات به ویران شدن و یا آسیب دیدن زیرساخت‌های حیاتی مانند تاسیسات آب آشامیدنی شده است.

کمبود فاجعه‌بار آب آشامیدنی سالم

کمبود فاجعه‌بار منابع آب آشامیدنی بهداشتی در شهر غزه و نواحی شمالی نوار غزه، فلسطینیان را با یک تراژدی هولناک شبیه به حکم قتل مواجه کرده و این امر شاهد دیگری از نسل‌کشی است که رژیم صهیونیستی در نوار غزه به راه انداخته است.

پریشانی، شهر غزه و مناطق شمالی آن را به شیوه‌های هشداردهنده‌ای فرا گرفته است؛ این امر نتیجه قطع آب در نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی، بمباران نظام‌مند و عمدی منابع و چاه‌ها و کمبود سوخت مورد نیاز برای تصفیه آب است.

کمبود آب آشامیدنی در نوار غزه به موضوع مرگ و زندگی تبدیل شده است؛ ساکنان در حال حاضر مجبور به نوشیدن آب ناخالص چاه هستند که به شیوع بیماری‌های واگیردار کمک می‌کند، به‌ویژه در بحبوحه قطعی برق و کمبود کلی آب.

پیش از آغاز جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، نوار غزه -یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان- در حال تجربه یک بحران فلج‌کننده در تامین آب آشامیدنی پاک بود.

بیش از ۹۰ درصد جمعیت، یا بیش از ۲.۳ میلیون نفر، در یک محیط اقتصادی رو به زوال با حداقل نیاز‌ها زندگی می‌کردند.

ویران کردن مخازن آب آشامیدنی غزه

مخازن اصلی شهر غزه، البلد و الریمال، آخر هفته گذشته در جریان عملیات تخریب رژیم صهیونیستی به‌طور کامل از بین رفتند؛ مخزن البلد که دارای یک چاه آب، انبار تجهیزات نگهداری آب و دفاتر اداری برای اداره آب شهر است و مخزن الریمال که شامل دفاتر اداره بهداشت و انبار تجهیزات نگهداری شبکه فاضلاب است، هر دو در جریان تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی با بولدوزر تخریب شدند.

به گفته سازمان آب فلسطین، حملات مداوم ارتش رژیم صهیونیستی زیرساخت‌های آبی نوار غزه از جمله دستکم ۶۵ درصد از چاه‌های آب در شهر غزه و مناطق شمالی نوار غزه را تخریب کرده است.

در اثر بمباران رژیم صهیونیستی، دستکم ۱۲ حلقه چاه در این منطقه تخریب شده است که منجر به بحران شدید و بی‌سابقه آب در شهر غزه شده است.

محدودیت‌های شدید از سوی رژیم صهیونیستی علیه کمک‌رسانی غزه

وضعیت با این واقعیت بدتر می‌شود که مقامات صهیونیست همچنان محدودیت‌های شدیدی را بر جریان کمک به نوار غزه، به‌ویژه به مناطق شمالی و شهر غزه اعمال می‌کنند. این محدودیت‌ها شامل سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی تاسیسات آب و فاضلاب است.

رژیم صهیونیستی تحت فشار بین‌المللی اجازه ورود روزانه ۱۰۰ کامیون کمک‌رسانی را از طریق گذرگاه زمینی رفح به مصر به نوار غزه داده است. این مقدار با میانگین بار ۵۰۰ کامیونی که قبل از ۷ اکتبر وارد باریکه شد تا نیاز‌های بشردوستانه را برآورده کند، فاصله زیادی دارد.

عواقب وخیم کمبود آب آشامیدنی سالم در غزه

کمبود آب آشامیدنی سالم در شمال نوار غزه منجر به عواقب وخیم‌تر و رنج شدید ساکنان اردوگاه آوارگان جبالیا می‌شود که از زمان آغاز حملات نظامی صهیونیست به آن دسترسی نداشته‌اند.

علیان فارس عبدالغنی، یک ۷۳ ساله از ساکنان اردوگاه جبالیا، گفت که ساکنان مجبور به نوشیدن آب شور هستند

به گفته عبدالغنی، ارتش رژیم صهیونیستی مدت کوتاهی پس از آغاز حملات مستمر خود، دو نیروگاه نمک‌زدایی اردوگاه، نیروگاه‌های طبریه و شومر را منهدم کرد و اکنون قیمت آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده به شدت افزایش یافته است.

کارشناسان هشدار داده‌اند که مصرف بیش از حد آب شور غیرقابل شرب منجر به فشار خون بالا، بیماری کلیوی، افزایش خطر سکته مغزی، بیماری‌های روده و معده، استفراغ مداوم و بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود.

کمبود آب آشامیدنی سالم همچنین ساکنان نوار غزه را با تهدید شیوع بیماری‌های گوناگون مواجه کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *