رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مستنداتی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی برای دیوان دادگستری بین‌المللی

8:57 - 25 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۶۰۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مستنداتی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی برای دیوان دادگستری بین‌المللی
جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در طول بیش از ۳ ماه اخیر در نوار غزه مرتکب شده، ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد.

خبرگزاری میزان – دیوان دادگستری بین‌المللی هفته گذشته و در روز‌های پنجشنبه و جمعه جلسات استماع شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی را به اتهام نسل‌کشی برگزار کرد.

در این جلسات استماع، تیم حقوقی آفریقای جنوبی به برخی از ابعاد جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه اشاره کرد.

مستنداتی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی برای دیوان دادگستری بین‌المللی

ابعاد جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

پیش از برگزاری این جلسات، دیوان دادگستری بین‌المللی یادداشتی اولیه از سوی ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه (یورو-مد مانیتور) دریافت کرد که در آن جزئیات مهم‌ترین گور‌های دسته‌جمعی ایجاد شده در نوار غزه در جریان نسل‌کشی مداوم رژیم صهیونیستی  در نوار غزه از زمان آغاز تجاوز در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) ارائه شد.

این نهاد حقوق بشری همچنین یادداشت‌های دیگری را در مورد کشتار‌های دسته‌جمعی رژیم صهیونیستی، هدف قرار دادن بخش بهداشت نوار غزه و پیامد‌های مختلف جنگ نسل‌کشی علیه فلسطینیان در نوار غزه در اختیار تیم حقوقی آفریقای جنوبی قرار داده است.

این یادداشت‌ها از زمانی که آفریقای جنوبی درخواستی برای شروع دادرسی در اواخر دسامبر ۲۰۲۳ علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی در نوار با استناد به نقض کنوانسیون نسل‌کشی متهم کرده، ارائه شدند.

یورو-مد مانیتور همچنین یادداشت دیگری ارائه کرد که جنایات ارتش رژیم صهیونیستی را از زمانی که آفریقای جنوبی شکایت خود را در دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت کرد، مستند می‌کند.

براساس این یادداشت‌ها، ارتش رژیم صهیونیستی طی بازه زمانی گزارش شده از ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ تا ۹ ژانویه ۲۰۲۴، ۲ هزار و ۱۲۴ فلسطینی را به شهادت رسانده و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ فلسطینی دیگر را مجروح کرده است.

یادداشت ناظر حقوق بشر اروپا درباره گور‌های دسته‌جمعی شامل مستندات اولیه از تاریخ‌ها، اعداد و اطلاعات مربوط به ده‌ها گور دسته‌جمعی است که در طول بیش از ۳ ماه گذشته در سراسر نوار غزه ایجاد شده است.

این مستندات شامل جزئیات مربوط به گور‌هایی است که به منظور دفن ده‌ها شهید ناشناس ایجاد شده‌اند؛ پیش از این، این اجساد برای چندین روز در حیاط بیمارستان‌ها و مراکز پناهگاهی و دیگر مکان‌ها انباشته شده بودند که مردم به دلیل ناتوانی در دسترسی به قبرستان‌های اصلی نوار غزه، به ایجاد آن‌ها متوسل می‌شدند.

این گور‌های دسته‌جمعی شامل گورستان البطش است که در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳ در شرق شهر غزه برای دفن ده‌ها جسد ناشناس پس از انباشته شدن اجساد آن‌ها در مجتمع پزشکی الشفاء ایجاد شد.

گورستان دیگری در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ در کنار بیمارستان اندونزی تأسیس شد که حدود ۲۰۰ جسد در آن دفن شده بودند.

در ماه‌های نوامبر و دسامبر، دستکم ۲ گور دسته‌جمعی در محله دراج شهر غزه ایجاد شد که حاوی صد‌ها جسد بود، در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳، ۱۱۱ جسد از شهر غزه و مناطق شمالی نوار غزه در یک گور دسته‌جمعی در غرب خان یونس دفن شدند، ۸۳ جسد از مجتمع پزشکی الشفاء و بقیه از بیمارستان بیت حانون به این گور دسته‌جمعی منتقل و در آن دفن شدند.

حمله رژیم صهیونیستی به گورستان‌های غزه

ناظر حقوق بشر اروپا در یادداشت‌های خود می‌گوید که حملات ارتش رژیم صهیونیستی را به ۱۲ گورستان در نوار غزه از جمله ۴ گورستان تازه ایجاد شده که هدف تخریب عمدی و هتک حرمت صد‌ها قبر و ربودن اجساد از آن‌ها به عنوان بخشی از جنگ نسل‌کشی قرار گرفتند، مستند کرده است.

مستنداتی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی برای دیوان دادگستری بین‌المللی

خانواده‌ها در نوار غزه به ایجاد بیش از ۱۲۰ گور دسته‌جمعی در محله‌های مسکونی، حیاط‌ها، جاده‌ها، سالن‌های عروسی و استادیوم‌ها متوسل شده‌اند.

یادداشت‌های یورو-مد مانیتور در آستانه ۲ جلسه استماع علنی دیوان بین‌المللی دادگستری، در روز‌های پنجشنبه و جمعه گذشته در مقر دادگاه لاهه، ارائه شده است.

درخواست آفریقای جنوبی از دیوان دادگستری بین‌المللی حاوی درخواستی برای نشان دادن اقدامات موقت است که این دادگاه را ملزم به صدور حکم اولیه در مورد پرونده می‌کند تا از مردم فلسطین در برابر آسیب بیشتر، شدید و جبران‌ناپذیر به حقوق تحت کنوانسیون نسل‌کشی، حصول اطمینان از پایبندی رژیم صهیونیستی به تعهدات خود تحت کنوانسیون نسل‌کشی درباره دخالت نکردن در نسل‎کشی و همچنین پیشگیری و مجازات می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *