وضعیت حقوق بشری کانادا؛ بومیان و پناهجویان زیر فشار دولت ترودو

15:51 - 23 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۳۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت حقوق بشری کانادا؛ بومیان و پناهجویان زیر فشار دولت ترودو
کانادا خود را مدعی دفاع از حقوق بشر عنوان می‌کند اما در رسیدگی به موارد متعدد نقض حقوق بشر در داخل از جمله درباره بومیان و پناهجویان با شکست مواجه شده است.

خبرگزاری میزان –به‎تازگی گزارشی درباره کانادا منتشر شده که دیده‌بان حقوق بشر در آن می‎گوید کار‌های بیشتری باید انجام شود، به‌ویژه وقتی صحبت از حقوق بومیان کانادا، بازداشت‌شدگان مهاجرتی و تغییرات آب و هوایی می‌شود.

در رابطه با موضوع حقوق بومیان کانادایی، این گزارش به چندین پرونده قضایی و شکایت‎های حقوق بشری در حال انجام از سوی گروه‌های بومی در سال ۲۰۲۳ اشاره کرده است.

آوریل سال ۲۰۲۳، ۹ نیروی پلیس بومیان «ملل اول» شکایتی علیه دولت فدرال کانادا تنظیم و استدلال کردند که جوامع آن‌ها در مورد ایمنی با کمبود بودجه و کمبود مزمن منابع مواجه هستند.

بازداشت پناهجویان در کانادا

علاوه بر این، این گزارش فقدان یک نهاد نظارتی مستقل غیرنظامی برای آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) را زیر سوال برده و خواستار پایان دادن به بازداشت نامحدود برای بازداشت شدگان مهاجر شد.

این گزارش می‎افزاید: بدون محدودیت زمانی در بازداشت مهاجرت، آن‌ها را می‌توان برای ماه‌ها یا سال‌ها بازداشت کرد و در معرض خطر نگهداری نامحدود هستند.

براساس این گزارش، بسیاری از پناهجویان در زندان‌های ایالتی در کنار افرادی که به اتهامات جنایی یا محکومیت بازداشت شده‌اند، نگهداری می‌شوند و همچنین گاهی اوقات در سلول انفرادی قرار می‌گیرند.

فقدان نظارت در آژانس خدمات مرزی کانادا به‌طور مکرر به نقض جدی حقوق بشر در زمینه بازداشت مهاجرت منجر شده است.

مارکو مندیچینو، وزیر وقت ایمنی عمومی در ماه می ۲۰۲۲، لایحه‌ای را برای ایجاد یک ناظر مستقل برای آژانس خدمات مرزی کانادا ارائه کرد، اما هنوز تصویب نشده است.

کانادا و موضوع تغییرات اقلیمی

گزارش مذکور همچنین می‌گوید اقدامات کانادا در زمینه سیاست تغییر اقلیمی، به‌عنوان یکی از بالاترین سرانه‌های انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جهان، ناکافی بوده است.

این گزارش همچنین از توسعه مداوم خط لوله و استخراج از میدان‌های نفتی در کانادا انتقاد کرد.

براساس این گزارش، دولت کانادا همچنان به گسترش خطوط لوله نفت و گاز، از جمله در سرزمین‌های بومیان، ادامه می‌دهد؛ برنامه‌های افزایش تولید سوخت فسیلی، تعهدات حقوق بشری دولت کانادا را برای اتخاذ و اجرای سیاست‌های کاهش تغییرات اقلیمی را نادیده می‌گیرد.

نقض حقوق بشر برون‌مرزی

دولت فدرال کانادا همچنین در رسیدگی به نگرانی‌های جدی حقوق بشر در فراسوی مرز‌های این کشور، از جمله شرکت‌های کانادایی که در خارج از کانادا تجارت می‌کنند، شکست خورده است.

این موارد شامل گزارش‌های مربوط به ژوئن ۲۰۲۲ درباره استفاده یا بهره‌مندی شرکت‌های کانادایی از کار اجباری و همچنین اتهامات نقض حقوق بشر از شرکت‌های معدنی کانادایی که در خارج از این کشور فعالیت می‌کنند، است.

این گزارش همچنین هشدار می‌دهد که اقدامات «سرکوب فراملی» که به نقض حقوق بشر در سایر کشور‌ها اشاره دارد، در حال افزایش است و به‌عنوان نمونه به اتهامات مربوط به دخالت دولت هند در تلاش برای ترور در خارج از این کشور اشاره می‌کند.

همچنین در سپتامبر گذشته، جاستین ترودو اعلام کرد که شواهدی درباره دست داشتن عوامل دولت هند در قتل یکی از مقام‎های سیک کانادا در بریتیش کلمبیا وجود دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *