رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دیده‌بان حقوق بشر: استانداردهای دوگانه اعتبار اصول حقوق بشری را تضعیف می‌کنند

12:28 - 22 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۲۱۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دیده‌بان حقوق بشر: استانداردهای دوگانه اعتبار اصول حقوق بشری را تضعیف می‌کنند
گزارش سالانه دیده‌بان حقوق بشر تاکید دارد که آمریکا و اروپا به سمت نقض بیشتر تعهدات حقوق بشری خود حرکت می‌کنند.

خبرگزاری میزان – دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جهانی سالانه خود ضمن بررسی وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ تاکید کرد که با دوری و بی‌توجهی سران جهانی به بحران‌های حقوق بشری در سراسر دنیا، این وضعیت وخیم‌تر می‌شود؛ این در حالی است که دیپلماسی برای حمایت از حقوق بشر ضروری است.

گزارش جهانی ۲۰۲۴ دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به وقوع بدترین بحران‌ها و چالش‌های حقوق بشری در جهان در سال گذشته که پیامد‌های مرگ‌باری داشته اند، تاکید کرد که سران جهانی تلاشی برای حمایت از اصول جهانی حقوق بشر نداشتند.

در این گزارش ۷۴۰ صفحه‌ای آمده است: جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه مانند جنگ اوکراین، درگیری میانمار، اتیوپی و ساحل عاجل رنج‌های زیادی به غیرنظامیان تحمیل کرد.

در عین حال سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال از زمان آغاز ثبت رکورد‌های جهانی در سال ۱۸۸۰ بوده است؛ در این سال هجوم آتش‌سوزی‌ها، خشکسالی‌ها و طوفان‌ها جوامع زیادی در کشور‌های مختلف از بنگلادش گرفته تا لیبی و کانادا را نابود کرد؛ ضمن اینکه سبب تشدید نابرابری اقتصادی در سراسر جهان شد.

این در حالی است که سیستم بین‌المللی که برای حمایت از حقوق بشر به آن تکیه می‌شود، در معرض تهدید قرار گرفته است، زیرا سران جهانی در صورت نقض اصول جهانی حقوق بشر به سمت دیگری نگاه می‌کنند و هر بار که کشوری این اصول جهانی و پذیرفته شده را نادیده می‌گیرد، یک نفر بهایی را می‌پردازد و این قیمت گاهی جان مردم است.

استاندارد‌های دوگانه دولت‌ها در به‌کارگیری چارچوب حقوق بشر نه تنها جان‌های بی‌شماری را به خطر می‌اندازد، بلکه اعتماد به نهاد‌های مسئول اجرا و حمایت از حقوق بشر را از بین می‌برد؛ بحران‌های حقوق بشری و بشردوستانه سبب شده‌اند که بسیاری از کارآمدی‌های چارچوب حقوق بشر زیر سوال برود.

این گزارش با اشاره به رویکرد‌های دوگانه برخی از کشور‌ها در موضوع جنایت‌های رژیم صهیونیستی، تاکید کرده است که این امر ادامه روند بی‌میلی آمریکا و بسیاری از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا جهت تلاش برای پایان دادن به محاصره ۱۶ ساله غزه است؛ بی‌توجهی آمریکا و اروپا در موضوع نقض حقوق بشر آن‌ها را به سمت نقض تعهدات حقوق بشری به‌ویژه درباره مهاجران و پناهجویان سوق داده است.

این گزارش در پایان ضمن اشاره به موارد متعدد نقض حقوق بشر از سوی کشور‌های مدعی، آورده است: بحران‌های حقوق بشر در سراسر جهان ضرورت به‌کارگیری اصول دیرینه و مورد توافق دوجانبه قوانین بین‌المللی حقوق بشر را در همه جا نشان می‌دهد؛ دیپلماسی اصولی که به وسیله آن دولت‌ها بر تعهدات حقوق بشری خود در روابط خود با دیگر کشور‌ها تمرکز کنند، می‌تواند بر رفتار ظالمانه تاثیر بگذارد و تاثیر معناداری برای افرادی که حقوقشان نقض می‌شود، داشته باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *