پرونده جدید آزمایش‌های مخفیانه پزشکی روی بومیان در تاریخ سیاه کانادا

14:29 - 08 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۷۱۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پرونده جدید آزمایش‌های مخفیانه پزشکی روی بومیان در تاریخ سیاه کانادا
سیستم مراقبت‌های بهداشتی کانادا همچنان بومیان این کشور را به روش‌های مختلف قربانی نژادپرستی نظام‌مند می‌کند.

خبرگزاری میزان – بومیان کانادایی با طرح شکایتی اعلام کردند که قربانی یک آزمایش پزشکی مخفی شدند.

شماری از اعضای یک جامعه بومی کانادایی شکایتی دسته‌جمعی را در دادگاه عالی نوااسکوشیا را ثبت کردند که برگی دیگر از تاریخ دردناک انجام آزمایش‌های پزشکی روی مردم بومی و تبعیض مداوم علیه آن‌ها در سیستم مراقبت‌های بهداشتی کانادا است.

شاکیان در این شکایت اعلام کردند که آن‌ها بدون رضایت و آگاهی، هدف یک آزمایش پزشکی مخفی قرار گرفته اند؛ آن‌ها تاکید دارند که این موضوع سبب احساس تجاوز و تحقیر آن‌ها شده است.

شاکی اصلی این دعوای دسته‌جمعی می‌گوید که او و ۶۰ عضو دیگر از جامعه بومی Pictou Landing First Nation در سال ۲۰۱۷ در آزمایش ام‌آر‌ای یک پروژه تحقیقاتی پزشکی اتحادیه کانادا به عنوان موسسه‌ای برای سلامت قلب و مغز شرکت کردند، اما پس از پایان آزمایش، کارکنان بیمارستان محل آزمایش آن‌ها را برای آزمایش دوم نگه داشتند و بدون ارائه هرگونه توضیحی اسکن دومی را روی آن‌ها انجام دادند.

وی تاکید دارد یک سال بعد دریافت که ۲ رادیولوژیست، آزمایش دوم را روی آن‌ها برای مطالعه کبد افراد بومی بدون رضایت و اطلاع آن‌ها انجام دادند.

براساس شکایت یاد شده یکی از رادیولوژیست‌ها در سال ۲۰۱۸ گفت که از نتایج ام‌آر‌ای برای یک پروژه تحقیقاتی گسترده‌تر استفاده و یا کنفرانس رادیولوژی به اشتراک گذاشته شد.

این شکایت همچنین تاکید می‌کند که بومیان کانادایی به دلیل میراث بدرفتاری و سوءاستفاده مایل به شرکت در تحقیقات بهداشتی و دریافت درمان از پزشکان، مراکز بهدشاتی و بیمارستان‌های غیربومی نبوده‌اند و بی‌اعتمادی گسترده‌ای به سیستم مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر شواهد و مدارک در میان بومیان کانادایی وجود دارد.

هنوز تاریخ برگزاری دادگاه مربوط به شکایت یاد شده که در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد ۱۳۹۹) ثبت و در ۷ فوریه ۲۰۲۴ (۱۸ بهمن ۱۴۰۲) تایید شد، تعیین نشده است.

کانادا تاریخ سیاهی در رفتار با بومیان در سیستم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی با اثرات مرگ‌بار دارد؛ تاریخی که تا به امروز در قالب نژادپرستی نظام‌مند همچنان ادامه دارد و قربانی می‌گیرد.

در دهه ۱۹۴۰، نزدیک به هزار و ۳۰۰ کودک بومی در سراسر کانادا برای مطالعاتی در مورد اثرات سوءتغذیه به عنوان بخشی از یک مطالعه دولتی، متحمل گرسنگی شدند؛ زنان بومی نیز برخلاف میل خود عقیم شده و می‌شوند.

سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری تاکنون بارها خواستار پایان این روند شده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *