پنهان ماندن نیمی از پرونده جرایم جنسی در میان نظامیان کانادا

15:08 - 25 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۷۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پنهان ماندن نیمی از پرونده جرایم جنسی در میان نظامیان کانادا
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیش از نیمی از جرایم جنسی در میان نظامیان این کشور پنهان مانده و به آنها رسیدگی نمی‌شود.

خبرگزاری میزان - پلیس نظامی کانادا به بررسی تقریبا نیمی از پرونده‌های جرایم جنسی نظامی در ۲ سال گذشته ادامه داد و نیمی از آن‌ها را بررسی نکرده است.

این کوتاهی پلیس نظامی کانادا در حالی صورت گرفته که دولت این کشور به ادارات پلیس نظامی دستور داده تا همه پرونده‌ها را به پلیس غیرنظامی تحویل دهند.

پایگاه خبری سی‌بی‌سی دریافته که بازرسان نظامی به دلیل آنچه که «رویکرد قربانی‌محور» می‌نامد، به بررسی این پرونده‌های منتقل نشده ادامه دادند.

مارشال پروست نیرو‌های کانادایی، که فرماندهی تمام پلیس نظامی را در کانادا بر عهده دارد، به قربانیان ادعایی این امکان را می‌دهد که پرونده خود را به پلیس غیرنظامی ارجاع دهند، اما بسیاری تصمیم می‌گیرند که پرونده خود را به بازرسان نظامی بسپارند.

ونسا هانراهان، معاون پروست نیرو‌های کانادایی، در مصاحبه‌ای گفت: در ماه‌های اخیر شاهد تعداد فزاینده‌ای از قربانیان هستیم که درخواست می‌کنند پرونده‌های آن‌ها در پلیس نظامی بمانند.

این مقام نظامی کانادایی یادآور شد: در شرایط خاص، قربانیانی داشته‌ایم که به پلیس غیرنظامی ارجاع شده‌اند و درخواست کرده‌اند که پرونده به پلیس نظامی بازگردانده شود.

این واقعیت که بازرسان نظامی از اواخر سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۲۰ پرونده تجاوز جنسی را پنهان کرده‌اند، با آنچه لوئیز آربور، قاضی بازنشسته دیوان عالی کانادا در گزارش نهایی خود در مورد آزار جنسی در ارتش درخواست کرده بود، تناقض دارد.

آربور گفت که تمام این موارد باید به سیستم غیرنظامی منتقل شود، صرف‌نظر از هر ترجیحی که قربانی ابراز می‌کند.

افزایش موارد آزار جنسی در ارتش کانادا

یکی از نخستین پرونده‌های آزار جنسی ارتش کانادا که از اواخر سال ۲۰۲۱ به دادگاه غیرنظامی منتقل شده، هرگز به محاکمه ختم نمی‌شود، زیرا رسیدن به مرحله محاکمه بسیار طول می‌کشد.

اداره آمار کانادا می‌گوید، با وجود وعده‌های اصلاحی در ارتش این کشور پس از سال‌ها بررسی گسترده، نرخ تجاوز و آزار جنسی در نیرو‌های مسلح کانادا افزایش داشته و این افزایش در سال ۲۰۲۲ «قابل توجه» بوده است.

آژانس ملی آمار این کشور نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌دهد حدود ۲ هزار نیروی عادی، یعنی ۳.۵ درصد، گزارش داده‌اند که در داخل یا خارج از محل کار هدف آزار جنسی قرار گرفته‌اند که یکی از نیرو‌های مسلح کانادا (CAF) یا یکی دیگر از نظامیان در این جرم درگیر بوده است.

این میزان آزار جنسی که شامل موارد مختلفی می‌شود نسبت به نرخ‌های گزارش‌شده در سال ۲۰۱۸ (۱.۶ درصد) و سال ۲۰۱۶ (۱.۷ درصد) افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

لوئیز آربور، قاضی سابق دادگاه عالی کانادا، در گزارش خود در مورد سوءرفتار جنسی در ماه می ۲۰۲۲، نیرو‌های مسلح کانادا  را یک «سیستم ورشکسته» توصیف کرد.

بررسی آربور به‎طور رسمی یک سال قبل از آن و در می ۲۰۲۱ -در پاسخ به گزارش گلوبال نیوز در مورد اتهامات سوءرفتار جنسی در میان بالاترین رده‌های نیرو‌های مسلح کانادا- آغاز شد.

گلوبال نیوز برای نخستین بار در فوریه ۲۰۲۱ اتهامات سوءرفتار جنسی علیه مقامات ارشد نظامی را افشا کرد؛ اولین گزارش از ده‌ها گزارش اختصاصی در مورد چنین اتهاماتی و رسیدگی ارتش کانادا به آن‌ها در ۱۸ ماه پس از گزارش اولیه، منتشر می‌‌شود.

دولت فدرال کانادا وعده تغییراتی را داده و اوایل دسامبر گذشته گفت که یک بازنگری بسیار مورد انتظار در سیستم کالج نظامی این کشور در حال راه‌اندازی است.

از اکتبر ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳، نرخ پاسخ در میان اعضای نیروی عادی ۳۳ درصد بود که از ۵۲ درصد در سال ۲۰۱۸ و ۶۱ درصد در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است.

آمار منتشر شده از سوی اداره آمار کانادا براساس پاسخ‌هایی است که حدود ۱۹ هزار نفر از نیرو‌های نظامی این کشور در سال ۲۰۲۲ تکمیل کردند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که زنان در بسیاری از موارد، قربانیان اصلی آزار جنسی در میان نیروهای نظامی کانادا بوده‌اند.

انتهای پیام/


برچسب ها: کانادا آزار جنسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *