اجلاسیه استانی اندیشه‌های قضایی مقام معظم رهبری در سمنان برگزار شد

13:49 - 23 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۳۴۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اجلاسیه استانی اندیشه‌های قضایی مقام معظم رهبری در سمنان برگزار شد
اجلاسیه استانی اندیشه‌های قضایی مقام معظم رهبری در استان سمنان با حضور مسئولان قضایی این استان برگزار شد.

خبرگزاری میزان-اجلاسیه استانی اندیشه‌های قضایی مقام معظم رهبری در دادگستری کل استان سمنان با حضور رئیس کل دادگستری استان سمنان و برخی از معاونین رئیس کل، دادستان مرکز استان، مقام‌های قضایی دادگاه‌های تجدید نظر، محاکم عمومی و انقلاب، شعب دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان سمنان، نویسندگان مقاله‌ها اعم از قضات، وکلاء و صاحب نظران برگزار شد.

محمدجعفر عبدالهی، رئیس کل دادگستری استان سمنان با گرامی داشت یاد و خاطران زائران گلزار شهدای کرمان و سردار دل‌ها گفت: هدف و اهتمام شهدا در پیکار با دشمنان به منظور اجرای صحیح عدالت بوده است؛ مقوله‌ای که ابنا بشر به دنبال تحقق آن بوده و مطالبه می‌کردند.

وی تصریح کرد: عدالت حلقه گمشده زندگی بشر محسوب می‌شود که به جستجو و تحقق آن بوده است. به عبارتی برای گریز از تبعیض و نابرابری، باید بارز‌ترین شقوق عدالت که اجرای امر قضا و داوری بین الناس است به خوبی اجرا شود.

عبدالهی در ادامه با مروری به بخشی از نامه ۵۳ امیرالمومنین علی (ع) به مسئولان و زمام داران حکومت گفت: متناظر توصیه‌های حکیمانه مولی الموحدین حضرت علی (ع) را در سه بخش می‌توان در حال حاضر چراغ راه قرار داد.

وی ادامه داد:در موضوع اول بخش اعظمی از اجرای عدالت قضایی در دستگاه قضا برعهده قضات است،به عبارتی دستگاه قضایی مجری عدالت قضایی است و آن حضرت، جایگاه والا و برتری را برای قضات در نظر گرفته و تکریم آنان را لازم می‌داند، زیرا مجری عدالت در جامعه قضات هستند.

عبداللهی شفافیت آرا قضایی صادره  را مهم دانست و گفت:دومین موضوع؛ شفافیت آرا قضایی صادره است. یعنی رأی امری پنهانی نیست که پس از صدور آن واهمه اظهار نظر حقوقی وجود داشته باشد؛ بلکه با پیش بینی که در دستگاه قضا صورت گرفته، آرا قضایی با حفظ گمنامی اشخاص در سامانه در اختیار علاقه‌مندان به مباحث حقوقی قرار گرفته و بهره برداری می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان سومین وظیفه حاکمان قضایی را سرعت در دادرسی دانست و تاکید کرد: رسیدگی مستند، مستدل و با کیفیت و به موقع، امر بدیهی است که مراجعین دستگاه قضایی مطالبه به حقی از زمام داران امور دارند.

وی تصریح کرد:مصادیق و موضوعات مختلفی است که مانع اجرای به موقع عدالت می‌شود و باید با حذف تشریفات غیر ضروری، احکام در بهترین زمان ممکن و فارغ از تأخیر اجرا شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری به منظور حفظ جایگاه قضا افزود: اجرای صحیح عدالت به نیکی در اندیشه سترگ رهبر معظم انقلاب اسلامی مشاهده می‌شود. ایشان شأن و جایگاه قضاوت را بالا می‌دانند و به مسئولان قضایی توصیه می‌کنند با انتقال صحیح و به موقع حق به صاحبان آن درصدد حفظ و ظهور جلوه‌های آن برآیند.

عبدالهی صریح کرد: درایت و زیرکی اندیشه‌های قضایی مقام معظم رهبری تلنگری به مسئولان قضایی است تا مردم گرایی و حق گرایی را در جامعه با اجرای حدود عدالت فراگیر کنند. در حقیقت قضات در زمره خواص جامعه به شمار می‌آیند و باید زمینه‌های حفظ و بقا حکومت عدل گستر را فراهم آورند.

در این اجلاسیه ۸ نفر از قضات و وکلای حاضر در مراسم به بیان چکیده مقالات پرداختند و رئیس کل دادگستری استان سمنان از همت مسئولان قضایی مرکز استان در تدارک و برگزاری این اجلاسیه نیز قدردانی کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *