یک محکوم به قصاص در شاهرود با رضایت اولیای دم آزاد شد

14:07 - 20 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۹۷۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
یک محکوم به قصاص در شاهرود با رضایت اولیای دم آزاد شد
رئیس کل دادگستری استان سمنان از حصول رضایت و آزادی یک محکوم به قصاص نفس پس از تحمل ۱۶ ماه حبس در حوزه قضایی شاهرود خبر داد.

خبرگزاری میزان- محمدجعفر عبدالهی گفت:محکوم علیه سال گذشته قتلی را مرتکب شده بود که برای وی پرونده قضایی در شهرستان شاهرود تشکیل و جهت اِعمال مجازات به شعبه دوم کیفری یک استان سمنان مستقر در این شهرستان ارجاع شد.

وی با قدردانی از تلاش‌های مسئولان قضایی شهرستان شاهرود در جهت افزایش فرهنگ صلح و سازش افزود: مقام‌های قضایی شعبه مذکور تلاش و میانجیگری‌های قانونی در این پرونده را ادامه دادند و موفق شدند رضایت قطعی و منجر اولیای دم را بدست آورند.

رئیس کل دادگستری استان سمنان ادامه داد: محکوم علیه که ۱۶ ماه در حال تحمل حبس در زندان بود با اخذ رضایت، از مجازات قصاص نفس نجات یافت و اولیای دم باعث آزادی وی از ندامتگاه شد.

وی افزود: با اعلام گذشت اولیای دم در این پرونده، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۲ محکوم در استان از مجازات قصاص نفس نجات پیدا کردند و لذت عفو و بخشش برای رضایت دهنده‌ها جایگزین تخاصم و کینه توزی شد و موجبات ماندگاری این عمل خداپسندانه و نیکو را فراهم آوردند.

عبدالهی در ادامه افزود: مسئولان قضایی شاهرود اهتمام جدی به استقرار فرهنگ صلح و سازش در جامعه و بین اصحاب پرونده‌ها دارند و به همین منظور با تأسیس واحد اعتذار (پوزش خواهی، عذرخواهی) در دادسرای عمومی و انقلاب، با کسب قبلی اعلام تمایل طرفین پرونده‌ها در موضوعات قابل مصالحه، آنان را به این واحد دعوت کرده و طی جلسه‌ای مزایای اصلاح ذات البین را تشریح و راهکار مناسب برای رسیدگی قضایی که همان صلح و سازش است را تبیین می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به کسب رضایت در ۳۰ پرونده قابل مصالحه طی دو ماه گذشته در آن واحد اظهار کرد: سعی شده است با استمرار این راهکار که قبل از ارجاع پرونده به شعب دادسرا صورت می‌پذیرد؛ برای معضل اطاله دادرسی که به عنوان چالش قضایی محسوب می‌شود. جایگزین قانونی ارزشمندی را پیش بینی و عملیاتی کرد.

عبدالهی تصریح کرد: کماکان به مسئولان قضایی یادآور می‌شود، با تلاش برای افزایش میزان صلح و سازش و مصالحه در پرونده‌ها به سَمت فرهنگ‌سازی این سنت حسنه پیش روی کرده و انتظار می‌رود مقام‌های قضایی سراسر استان تداوم توفیق در حصول سازش در پرونده‌ها را با جدیت بیشتری ادامه دهند.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: سمنان دادگستری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *