رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دومین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان خراسان خراسان جنوبی برگزار شد

16:45 - 05 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۳۸۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دومین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان خراسان خراسان جنوبی برگزار شد
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان جنوبی، گفت: نوآوری‌های قانون جدید انتخابات باید دراین دوره مورد توجه قرار گیرد.

خبرگزاری میزان-علیرضا حیرانی در دومین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان خراسان جنوبی با اشاره به فعال شدن تمامی ستاد‌های شهرستانی اظهار کرد: دو کمیته ذیل این ستاد تشکیل که کمیته پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی به ریاست معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در امور فضای مجازی و کمیته هماهنگی و تبادل اطلاعات انتخاباتی به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان است.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان خراسان جنوبی افزود: در دیدار مقام معظم رهبری با مردم کرمان در روز گذشته بحث رقابت در انتخابات از سوی ایشان مورد تأکید واقع شد و لازم است این فرمایشات نصب العین همه ما قرار گیرد تا انتخابات امسال نیز پرشور برگزار شود.

وی مهمترین تفاوت انتخابات این دوره را قانون جدید انتخابات دانست و افزود: نوآوری‌های این قانون باید مورد توجه همه نامزد‌ها و ناظرین قرار گرفته و اطلاع رسانی از سوی صدا و سیما و رسانه‌ها در این زمینه صورت گیرد.

حیرانی ضمن تأکید بر اجرای قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی مصوب سال ۱۳۹۸ از نماینده استانداری خواست تا اقدامات انجام شده در اجرای این قانون را گزارش دهد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان جنوبی با تأکید بر نظارت دقیق بازرسی استان بر استفاده یا سوء استفاده از امکانات دستگاه‌های دولتی گفت: حراست هر دستگاه از طریق اداره کل اطلاعات تخلفات و جرایم مدیران کل دستگاه‌ها را بررسی و گزارش آن را به دبیرخانه ستاد اعلام کنند.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود به تدریج جرایم و تخلفات فضای مجازی مانند نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی علیه نامزد‌های انتخاباتی گسترش پیدا کند و انتظار می‌رود کمیته مرتبط فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی اظهار کرد: پس از تأیید نامزد‌های انتخاباتی جلسه‌ای با نامزد‌ها و ستاد‌های تبلیغاتی آن‌ها خواهیم داشت که تذکرات لازم داده خواهد شد و امیدواریم با تلاش و اهتمام همه مسئولان و مردم، چهار راهبرد اصلی مورد تأکید مقام معظم رهبری امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت به بهترین صورت محقق شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس استان جنوبی هم در این جلسه گفت: طبق قانون، بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات در چند مرحله صورت می‌گیرد که علاوه بر استعلام از مراجع مختلف، بررسی‌های محلی و تحقیقات میدانی نیز در دستور کار قرار گیرد که در این دوره در برخی حوزه‌ها این اتفاق رقم خورد و نتایج خوبی هم به دنبال داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی افزود: بررسی صلاحیت‌ها از مصادیق حق الناس است و اجحاف در حق نامزد‌های انتخاباتی یا تأیید صلاحیت به ناحق مورد سؤال میلیون‌ها ایرانی قرار خواهد گرفت و باید هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت بدون غرض و با بی طرفی کامل وظایف خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: در این مرحله بررسی صلاحیت نامزد‌ها در حال انجام است که ۵۰ روز مهلت قانونی تا ۱۴ دیماه ادامه دارد و نتایج ۱۵ و ۱۶ دیماه از طریق فرمانداری‌ها به نامزد‌های انتخاباتی اعلام خواهد شد که پس از آن ۳۰ روز مهلت اعتراض نیز پیش بینی شده است.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس استان با بیان اینکه در استان خراسان جنوبی بررسی صلاحیت‌ها به گونه‌ای پیش رفت که حداقل عدم تأیید یا احراز صلاحیت‌ها را داشتیم گفت: با توجه به تدین و بصیرت مردم و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی تخلفات اندکی در استان داشته ایم، اما لازم است نظارت کامل صورت گیرد و در همان ابتدا از تخلفات جلوگیری شود تا در حق دیگر نامزد‌های انتخاباتی اجحاف صورت نگیرد.

مصطفی همدم معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان جنوبی در امور فضای مجازی ضمن اعلام این موضوع که کمیته پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی را به عنوان اولین استان در کشور برگزار کردیم اظهار کرد: قانون انتخابات اخیر موضوعات جدیدی دارد که باید به نامزد‌ها و مردم هم اطلاع رسانی شود مثل ماده ۷۴ که استفاده از امکانات دولتی اعم از صدا و سیما به صورت مساوی بین نامزد‌های انتخاباتی که در گذشته جرم بوده در قانون جدید با شرایطی مجاز است که باید اطلاع رسانی در این خصوص صورت گیرد.

مصطفی همدم با اشاره به ابلاغ وظایف و جرایم و تخلفات مرتبط با دستگاه‌های اجرایی گفت: جلساتی با فعالان فضای مجازی هم برای توجیه در عدم انجام تخلفات انتخاباتی و هم استفاده از این بستر در اطلاع رسانی صحیح به مردم در این کمیته مصوب شده است.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *