رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از مجتمع قضایی شهید محلاتی بازدید کرد

10:31 - 01 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۵۰۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از مجتمع قضایی شهید محلاتی بازدید کرد
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از همه شعب و قسمت‌های مختلف مجتمع قضایی «شهید محلاتی» بازدید کرد و در نشستی تخصصی در جمع قضات این مجتمع حضور یافت.

خبرگزاری میزان- ربیع‌اله قربانی در جمع قضات مجتمع قضایی «شهید محلاتی» بیان کرد: ارزیابی آمار همکاران قضایی و اداری حکایت از این امر دارد، با روحیه جهادی و ایثار در حال خدمت رسانی قضایی به مردم هستند.

‎وی گفت: بخش عمده امنیت و اجرای عدالت و هدایت مردم به سمت نظم و انضباط اجتماعی، وابسته به تدبیر و قلم و اراده قضات است، که مستمراً در حال شناسایی ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی هستند و با اعمال ضمانت اجرایی کیفری با مجرم و یا کسانی است که قرارداد‌های خصوصی را نقض کرده اند، ضمانت اجرای قراردادی را اعمال می‌کنند.

‎رئیس کل محاکم تهران گفت: با توجه به جایگاهی که قضات محترم دارند، جایگاه قاضی یک منصب عالمانه و مجاهدانه است. قاضی مستمر به دنبال دانش افزایی خویش و آگاه سازی مردم با صدور رای عادلانه است.

‎قربانی بیان کرد: با لحاظ عدم تناسب بین حجم ماموریت و منابع انسانی که برای تکلیف ما اختصاص داده شده خصوصاً در محاکم تهران جز با داشتن روحیه جهادی و ایثارگری همکاران، امکان ادای تکلیف حکومتی در ارائه خدمات قضایی فراهم نیست و جای سپاس و قدردانی دارد که همکاران عزیز با چنین روحیه‌ای از هیچ کوششی فروگذار نیستند.

‎وی ادامه داد: یکی از معیار‌های عینی و محسوس ارزیابی عملکرد یک مجموعه، میزان مراجعه مردم به مراجع نظارتی است. هر چه قضات و مدیران واحد‌های قضایی، قدرت شنیدن حرف مردم را بیشتر دارند و حرف مردم را خوب می‌شنوند و در مسیر گره‌گشایی اقدام می‌کنند و اعتماد مردم را جلب می‌کنند و به همین خاطر مراجعین با اعتمادی که به قضات و مدیران واحد‌های قضایی دارند کمتر به مراجع بالاتر و مراجع نظارتی مراجعه می‌کنند.

‎ قربانی بیان کرد: تکلیف سنگین حاکمیتی دستگاه قضایی اقامه عدل است و پرچمدار آن قضات هستند، حفظ سرمایه اجتماعی ارتباط مستقیمی با عملکرد دستگاه قضایی دارد و وضعیت مطلوب یک نظام قضایی در هر حکومتی این است که برای مردم امید آفرین باشد و برای حکومت اعتمادساز.

‎ رئیس کل محاکم تهران گفت: شاخص‌های مهمی که در بحث امیدآفرینی بر اساس سند تحول و سیاست‌های مدیریتی کلان قوه قضاییه و دادگستری استان است؛ اگر به درستی پیاده سازی شود نقش مهمی در ایجاد امید برای مردم خواهد داشت که بخشی از آن شفافیت در انتشار آراء است یعنی اگر در روند قضایی و تصمیمات قضایی که اتخاذ می‌شود، شرایطی فراهم شود که برای همه افراد جامعه و خصوصاً برای اصحاب پرونده در دسترس باشد و تحقیقات بصورت دقیق و شفافی ارائه شود در ایجاد اعتماد و امید برای اصحاب دعوا موثر است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از مجتمع قضایی شهید محلاتی بازدید کرد

‎رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: دستگاه قضایی فضای بسیار ارزشمندی را فراهم کرده که دادرسی را به بهترین شکل و شفاف‌ترین حالت، اجرایی کنیم و آن بحث دادرسی علنی و برخط در مواردی است که قانون اجازه می‌دهد، عمدتاً قضاتی که تاکنون در ارتباط با این موضوع در محاکم تهران ورود پیدا کرده اند با ذکر مقدمه و بیان فرآیند دادرسی بر اساس آن و نوع دعاوی که تحت رسیدگی است برای خود اصحاب دعوی یک نوع شفاف‌سازی است و برای مردم آگاهی می‌آورد که انتظار است در ارتباط با این موضوع، مجموعه همکاران و اندیشمندانی که در حوزه قضایی تهران و مجتمع قضایی شهید محلاتی حضور دارند نهایت سعی و تلاش در برگزاری جلسات دادرسی برخط انجام دهند.

‎ وی ادامه داد: از شاخص‌های دیگر امید آفرینی بحث استقلال قضایی است که مردم بایستی این استقلال دستگاه قضایی را عملاً حس کنند و این اطمینان را پیدا کنند که دستگاه قضایی مستقل است و واقعاً هم مستقل است، بهترین معیار هم خود قضات محترم هستند که در طول سال، به پرونده‌های زیادی رسیدگی می‌کنند و تمام همکاران محترم قضایی آزادانه دارند به حل مسائل و مشکلات حقوقی پرداخته و تصمیم‌گیری می‌کنند.

‎ قربانی گفت: چیزی که مهم است و مردم باید حس کنند و این استقلال و سلامت دستگاه قضایی را تضمین می‌کند، «اجرای عدالت منصفانه» است. انتظار می‌رود قضات در پرونده‌های مهم، روحیه مشورتی را حفظ کنند و این روحیه مشورتی تعارضی با بحث استقلال ندارد.

‎رئیس کل محاکم تهران گفت: گفت: از لوازم تحقق امید آفرینی در قوه قضاییه تحقق سریع عدالت است. انتظار می‌رود همکاران محترم با افزایش نرخ رسیدگی زمینه کاهش اطاله دادرسی را فراهم کنند. فناوری‌های نوینی در سیستم قضایی تعریف شده و عمدتاً به روز می‌باشد، در فرآیند قضایی از این فناوری‌ها باید استفاده شود، این امر برای افزایش کارایی بسیار موثر است.

‎وی گفت: هرچه از این سامانه‌ها بخصوص سامانه سهام و سامانه ستاد در اجرای احکام حقوقی بیشتر استفاده شود ترافیک برای نوبت دهی مراجعه به اجرای احکام کمتر می‌شود و سرعت کار و شفاف سازی ارتقاء می‌یابد.

‎ رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران تاکید کرد: برای تحقق امید و اعتماد به دستگاه قضایی نیاز به نظارت مداوم داریم، در قوه قضاییه مکانیسم‌ها یا سیستم نظارتی ارزشیابی قضات و حفاظت و اطلاعات تعریف شده این‌ها لازم است، اما برای سالم‌سازی مجموعه دستگاه قضایی کافی نیست مگر اینکه قضات از وضعیت به نوعی بی‌تفاوتی احتمالی اجتناب کرده و نسبت به سلامت مجموعه احساس تکلیف داشته باشند.

‎وی خطاب به سرپرستان و قضات در مجتمع‌های قضایی گفت: از همه عزیزان انتظار می‌رود که در بحث شناسایی آسیب‌ها و دفع آفت‌های بیرون از مجموعه دستگاه قضایی و رفع آسیب‌های که داخل مجموع است احساس تکلیف داشته باشند که سلامت مجموعه دستگاه قضایی برای مردم قابل لمس باشد.

‎قربانی تصریح کرد: عمده افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند برای تظلم‌خواهی می‌آیند و این بیانگر این است که واقعاً یک ضرری به آن‌ها تحمیل شده، یا احساس می‌کند به وی ضرری وارد شده است. در فرآیند دادرسی در پرونده کیفری از تحقیقات مقدماتی، دادسرا و دادگاه کیفری یا دادگاه حقوقی فرایند دادرسی به کیفیتی باید باشد که ضرر مضاعفی به فرد تحمیل نشود. در فرآیند دادرسی عملکرد قضات، کارکنان و عوامل پیرامون دستگاه قضایی از لحاظ رفتار عمومی و رفتار کاری نباید هیچ‌گونه ضرر مادی یا معنوی به اصحاب پرونده تحمیل نماید، با این راهبرد قطعاً ارباب رجوع تکریم و حقوق شهروندی مراعات خواهد شد.

‎در نوزدهمین بازدید رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از مجتمع‌های قضایی، معاون امور نظارت و ارزیابی رئیس کل و مدیر دفتر کل محاکم، وی را در دیدار با همکاران، پاسخگوی به مراجعین و پیگیری وظایف و امور محوله همراهی کردند.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: محاکم بازدید

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *