رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگاهی به اردوگاه‌های آوارگان در غزه؛ تاریخ مستند جنایت رژیم صهیونیستی

15:08 - 29 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۳۴۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نگاهی به اردوگاه‌های آوارگان در غزه؛ تاریخ مستند جنایت رژیم صهیونیستی
اردوگاه‌های آوارگان غزه در جریان حمله ۲۰۲۳ رژیم صهیونیستی از اصلی‌ترین اهداف جنایت‌گری این رژیم بوده‌اند.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی پس از ۷۰ روز جنگ علیه غزه ادعا کرد که در فکر بنای اردوگاهی بشردوستانه برای فلسطینی‌ها در شمال غزه است!

این خبر را شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» به نقل از ۲ مقام صهیونیست و یک منبع آشنا با طرح کمک‌های بین‌المللی بشردوستانه اعلام کرد؛ براساس گزارش این شبکه خبری، این طرح‌ها در حال حاضر در مراحل اولیه قرار دارند.

اگرچه میزان عملی شدن این ایده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما می‌توان از آن به‌عنوان بخشی از طرح‌های رژیم صهیونیستی برای غزه پس از جنگ ۲۰۲۳ دانست.

خبر ایده رژیم صهیونیستی برای ایجاد اردوگاه بشردوستانه در شمال غزه در حالی اعلام می‌شود که این رژیم طی بیش از ۷۰ روز گذشته بارها، اردوگاه‌های آوارگان در غزه را هدف قرار داد و تراژدی‌های انسانی را رقم زد.

اردوگاه جبالیا در شمال غزه در این مدت متحمل سخت‌ترین بمباران‌های رژیم صهیونیستی شد.

حملات به اردوگاه‌های آوارگان؛ رویه معمول حملات رژیم صهیونیستی در جنگ ۲۰۲۳

به گزارش «میدل ایست آی»، حملات مکرر رژیم صهیونیستی به اردوگاه‌های آوارگان از زمان آغاز آخرین دور خشونت‌های مرگ‌بار این رژیم به غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) موضوعی عادی شده است.

فقط بر اثر حمله روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان جبالیا دست‌کم ۱۱۵ نفر شهید و ۳۱۳ نفر مجروح شدند؛ ضمن اینکه شمار زیادی از شهدا همچنان زیر آوار مانده‌اند؛ این یکی از معدود حملات رژیم صهیونیستی به جبالیا در ۲ ماه گذشته است.

در همان روز، ارتش رژیم صهیونیستی طی یورش نظامی به اردوگاه الفارعه در کرانه باختری چهار فلسطینی از جمله ۲ کودک را به شهادت رساندند.

تاریخ اردوگاه‌های آوارگان فلسطین

اگرچه بیشتر اردوگاه‌های آوارگان به‌دلیل درگیری‌ها یا بلایای طبیعی موقتی ایجاد می‌شوند، اردوگاه‌های آوارگان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و غزه از سال ۱۹۴۸ تبدیل به یک محل زندگی ثابت شده‌اند.

این اردوگاه‌ها به جای صرف مجموعه‌ای از چادر‌های پرچم‌گذاری شده با آرم‌های سازمان ملل، به محله‌های مسکونی با مدارس، مساجد، مغازه‌ها و دیگر امکانات تبدیل شده‌اند؛ اکنون بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا این‌ها اصلا اردوگاه آوارگان هستند، یا خیر.

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد اردوگاه آوارگان در فلسطین روز نکبت سال ۱۹۴۸ است؛ در این روز، بیش از ۷۰۰ هزار فلسطینی فلسطینی از سوی شبه نظامیان صهیونیست از خانه‌های خود آواره شدند.

برخی از این فلسطینی‌های مذکور به کشور‌های همسایه پناه بردند؛ برخی دیگر به مناطق مختلف فلسطین که پیشتر در آن‌ها اردوگاه‌هایی تاسیس شده بود، رفتند.

در عین حال، آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز اقدام به ایجاد اردوگاه‌های مختلفی برای آوارگان فلسطینی کرده است.

براساس اعلام آنروا، حدود ۵.۹ میلیون آواره فلسطینی واجد شرایط در ۵۸ اردوگاه این آژانس در سراسر لبنان، سوریه، اردن، کرانه باختری، قدس اشغالی شرقی و نوار غزه زندگی می‌کنند.

طبق قوانین بین‌المللی، هم آوارگان فلسطینی سال ۱۹۴۸ و هم فرزندان آن‌ها تا زمانی که «راه‌حلی بادوام» پیدا شود، به‌عنوان پناهجو طبقه‌بندی می‌شوند.

آنروا در وب‌سایت خود آورده است: موقعیت‌های طولانی پناهجویی نتیجه ناتوانی در یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای بحران‌های سیاسی اساسی است.

 

نگاهی به تاریخ اردوگاه‌های آوارگان در غزه

در غزه که تقریبا ۲.۱ میلیون نفر جمعیت دارد (در حال حاضر ۱.۷ میلیون نفر این جمعیت آواره شده‌اند)، هشت اردوگاه وجود دارد: اردوگاه‌های رفح، جبالیا، خان‌یونس، الشاطی، النصیرات، البریج، المغازی و دیرالبلح.

از زمان اعمال محاصره غزه از سوی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۷ تاکنون، اردوگاه‌های غزه بیش از دیگر مناطق این بزرگ‌ترین زندان روباز جهان آسیب دیده‌اند.

به گفته آنروا، این اردوگاه‌ها (برخی از آن‌ها از پرجمعیت‌ترین مناطق روی زمین هستند) مدت‌ها است که از مشکلات شدید مربوط به مراقبت‌های بهداشتی، دسترسی به آب، تامین غذا، برق و بهداشت و دیگر مسائل رنج می‌برند؛ این موضوع محدود به موج جدید حمله رژیم صهیونیستی به غزه نیست.

براساس آمارها، بیکاری در اردوگاه‌های غزه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به ۴۸.۱ درصد رسید؛ در عین حال، تقریبا ۹۵ درصد از جمعیت اردوگاه‌ها به آب سالم دسترسی ندارند.

ارقام قبل از جنگ تخمین زده‌اند که اردوگاه‌های غزه ۶۲۰ هزار نفر را در زمینی به مساحت کمتر لز ۶.۵ کیلومتر مربع جای داده‌اند.

اردوگاه‌های آوارگان؛ کانون مقاومت فلسطین

از سال ۱۹۴۸، اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی به کانون مقاومت فلسطین تبدیل شده‌اند؛ این اردوگاه‌ها عامل رقم خوردن جریان‌های مقاومتی تاثیرگذاری بوده و سران مقاومت زیادی را در خود پرورش داده‌اند.

احمد یاسین، مهم‌ترین بنیان‌گذار جنبش حماس، پس از اینکه شبه‌نظامیان صهیونیست روستای آن‌ها را ویران کردند، به همراه دیگر اعضای خانواده‌اش به اردوگاه الشاطی رفتند.

فتحی شقاقی، یکی از بنیان‌گذاران جنبش جهاد اسلامی، در اردوگاه رفح به دنیا آمد.

انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷ در جبالیا پس از تشییع پیکر سه ساکن اردوگاه آغاز شد؛ این سه نفر بر اثر حمله صهیونیست‌ها به شهادت رسیده بودند.

همین موضوع سبب شده تا رژیم صهیونیستی رویکرد وسواس‌گونه‌ای به این مراکز داشته باشد و برای توجیه حملات بیمارگونه خود به اردوگاه‌های غزه ادعا‌های بی‌اساسی را مطرح کند.

اردوگاه‌های آوارگان غزه؛ اهداف بی‌پناه حملات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر

همه اردوگاه‌های آوارگان غزه از زمان آغاز حمله هفتم اکتبر مورد حملات مکرر قرار گرفته‌اند؛ در این میان جبالیا بیشترین آسیب را دیده است.

طی ۲ روز حملات رژیم صهیونیستی به جبالیا در اواخر اکتبر، براساس اعلام وزارت بهداشت غزه ۱۹۵ نفر شهید شدند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل هشدار داده است که با توجه به تعداد بالای تلفات غیرنظامیان و مقیاس ویرانی در پی حملات هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا، ما نگرانی جدی داریم که این حملات نامتناسب هستند و می‌توانند جنایت جنگی به حساب آیند.

بیش از ۸۰ درصد از جمعیت غزه از زمان شروع جنگ آواره شده‌اند؛ اکثریت آن‌ها نوادگان کسانی هستند که قبلا در زمان ایجاد رژیم جعلی صهیونیستی از خانه‌های خود رانده شده بودند؛ این یک طنز تلخ تاریخی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *