چرا شمارش قربانیان جنگ غزه در میانه فاجعه با جدیت ادامه دارد؟

12:23 - 01 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۵۱۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
چرا شمارش قربانیان جنگ غزه در میانه فاجعه با جدیت ادامه دارد؟
شمارش قربانیان غزه با جدیت ادامه دارد، زیرا آینده به ارقام واقعی این جنایت رژیم صهیونیستی نیاز دارد.

خبرگزاری میزان – براساس جدیدترین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه شمار شهدای این منطقه از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به ۲۰ هزار و ۵۷ نفر افزایش یافته است؛ این وزارت‌خانه تاکید کرد که در ۴۸ ساعت گذشته ۳۹۰ نفر در نوار غزه شهید و ۷۳۴ نفر هم زخمی شدند؛ شمار کلی مجروحان جنگ در غزه تا این لحظه به ۵۳ هزار و ۳۲۰ نفر رسیده است.

به گزارش «رویترز»، در سردخانه بیمارستان ناصر در جنوب غزه، کارکنان تلاش دارند تا هر اطلاعاتی را که از پیکر‌ها در اختیار دارند، ثبت کنند: نام، شماره شناسنامه، سن، جنسیت.

برخی از پیکر‌ها به شدت آسیب دیده‌اند؛ فقط پیکر‌های شناسایی شده برای دفن می‌روند و در فهرست قربانیان جنگ وزارت بهداشت فلسطین قرار می‌گیرند؛ بقیه پیکر‌ها تا هفته‌ها در سردخانه‌ها نگهداری می‌شوند.

آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه توجه بین‌المللی را به رقم بالای غیرنظامیان قربانی در پی تهاجم ارتش رژیم صهیونیستی جلب کرد؛ تهاجمی که از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) آغاز شده و همچنان ادامه دارد؛ بدترین تهاجم رژیم صهیونیستی طی ۷۵ سال گذشته.

در میانه درخواست‌های متعدد برای برقراری آتش‌بس در غزه، شمار شهدای فلسطینی از رقم ۲۰ هزار نفر عبور کرد.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه می‌گوید که هزاران پیکر دیگر در زیر آوار‌ها مدفون هستند؛ براساس گزارش این وزارت‌خانه ۷۰ درصد قربانیان زنان و کودکان هستند.

با بسته شدن بیشتر بیمارستان‌های غزه، شهادت صد‌ها پزشک و دیگر کارکنان پزشکی و اختلال در ارتباطات به دلیل کمبود سوخت و برق، جمع‌آوری آمار قربانیان هر روز سخت‌تر می‌شود.

کارکنان سردخانه بیمارستان ناصر در کنار پزشکان، مقام‌های بهداشتی، دانشگاهیان و داوطلبان تلاش دارند تا آمار شهدا قربانی شرایط وخیم فزاینده غزه نشود.

براساس گزارش‌ها، برخی از کارکنان سردخانه بیمارستان ناصر حتی آب و غذای کافی ندارند، اما با هدف ثبت آمار واقعی قربانیان جنایت‌های رژیم صهیونیستی به کار خود ادامه می‌دهند.

یکی از مقام‌های فلسطینی می‌گوید: آسیب روانی این کار زیاد است؛ آن‌ها در حین کار ناگهان با پیکر اعضای خانواده و بستگان خود روبرو می‌شوند؛ ما پیکر مدیر سردخانه و اعضای خانواده‌اش را در اوایل ماه دسامبر دریافت کردیم؛ وی از ستون‌های این مرکز بود.

وی افزود: پس از آماده کردن پیکر کودکان که برخی از آن‌ها سر، دست یا پا ندارند، ساعت‌ها طول می‌کشد تا تعادل روانی خود را بازیابی کنیم.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به انتقاد‌ها درباره بالا بودن آمار شهدای غزه، ادعا کرد که ارتش این رژیم از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کند و اقدام‌های احتیاطی را برای کاهش تلفات غیرنظامی انجام می‌دهد.

اشرف القدره، پرشک ۵۰ ساله فلسطینی و سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه، مسئولیت اعلام آمار شهدا را در کنفرانس‌های مطبوعاتی دارد؛ وی در صورت دسترسی به ارتباطات، آمار را در رسانه‌های اجتماعی نیز منتشر می‌کند.

از اوایل دسامبر، وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرده است که قادر به جمع‌آوری گزارش‌های منظم از سردخانه‌های بیمارستان‌های شمال غزه، در بحبوحه فروپاشی خدمات ارتباطی و دیگر زیرساخت‌ها در غزه به دلیل تهاجم رژیم صهیونیستی، نیست.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، فقط شش بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه تا روز چهارشنبه فعال بودند که همگی آن‌ها در جنوب غزه قرار دارند.

سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که به همین دلیل آمار ارائه شده از قربانیان جنگ رژیم صهیونیستی از میزان واقعی کمتر است، زیرا شامل قربانیانی که پیکرشان هرگز پیدا نشد یا اصلا به بیمارستان منتقل نشدند، نمی‌شود.

در مقابل، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ۲۵ اکتبر (۳ آبان) گفت که به آمار‌های فلسطینی‌ها اعتمادی ندارد؛ پس از این ادعای بایدن، وزارت بهداشت فلسطین در غزه گزارشی ۲۱۲ صفحه‌ای با نام، سن و جنس بیش از ۷ هزار قربانی تا ۲۶ اکتبر را منتشر کرد.

با وجود این، سازمان ملل - که همکاری طولانی مدت با مقام‌های بهداشتی فلسطین دارد - همچنان به تضمین کیفیت آمارها ادامه می‌دهد؛ سازمان جهانی بهداشت یادآوری کرد که در مقایسه با درگیری‌های قبلی در غزه، این ارقام نشان می‌دهد که غیرنظامیان بیشتری از جمله زنان و کودکان کشته شده‌اند.

در نهایت مقام‌های صهیونیستی در این ماه گفتند که آن‌ها معتقدند آمار‌های منتشر شده تا به امروز به‌طور کلی دقیق است.

وزارت بهداشت فلسطین که در کرانه باختری اشغالی مستقر است، اعلام کرد که اخیرا تقریبا تمام ارتباط خود را با بیمارستان‌های غزه از دست داده است؛ این وزارت‌خانه همچنین اعلام کرد که از سرنوشت چند صد کارمند بهداشتی که به دست ارتش رژیم صهیونیستی دستگیر شده‌اند، اطلاعی ندارد.

ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به پرسش‌ها درباره بازداشت کارکنان پزشکی غزه، با طرح ادعای بی‌سند همکاری این افراد با مقاومت فلسطین و استفاده از بیمارستان‌ها به‌عنوان فرماندهی نظامی، این کار را توجیه کرد.

در حال حاضر، دانشگاهیان، مدافعان و داوطلبان در سراسر جهان در حال تجزیه و تحلیل آمار‌های ارائه شده از سوی وزارت بهداشت غزه هستند.

پروفسور برتر جمعیت و سلامت خانواده در دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا که در اوایل دهه ۱۹۹۰ در بررسی مرگ‌ومیر‌ها در جنگ‌ها مشارکت داشته، می‌گوید: چشم‌ها و بازیگران درگیر در ثبت مرگ‌های غزه بسیار بیشتر از حد معمول است.

مدیر Airwars سازمان مستقر بررسی‌کننده مرگ غیرنظامیان در درگیری‌ها می‌گوید: حدود ۲۰ داوطلب در کنار کارکنان عادی بر روی این پروژه کار می‌کنند؛ حتی اگر جنگ امروز متوقف شود، ممکن است یک سال دیگر این پروژه به پایان برسد.

وی تاکید کرد: آنچه اکنون شاهد آن هستیم، غیرنظامیانی است که کشته و آواره شده‌اند؛ بنابراین به راحتی شناسایی نمی‌شوند و همین امر روند شناسایی را چالش برانگیز می‌کند.

با وجود اینکه، محققان از روش‌هایی مانند نظرسنجی از خانواده‌ها پس از پایان یک درگیری برای تخمین تلفات کلی استفاده می‌کنند، بررسی‌های خانگی ممکن است پس از این درگیری دشوار باشد، زیرا در برخی موارد کل خانواده‌ها در اثر بمباران کشته شده‌اند؛ باید در نظر داشت که براساس فهرست ۲۶ اکتبر، گاهی ده‌ها عضو یک خانواده کشته شده‌اند.

در عین حال، کارشناسان می‌گویند که بیش از چهار پنجم جمعیت غزه قبل از جنگ خانه‌های خود را ترک کرده‌اند؛ این رقم براساس آمار‌های سازمان ملل معادل ۱.۹ میلیون نفر از جمعیت ۲.۴ میلیون نفری غزه است.

IBC، سازمان ثبت‌کننده خشونت در این باره گفت: سرعت تلفات غیرنظامی دست‌کم ۲۰۰ نفر در هر روز از ۷ اکتبر، به استثنای آتش‌بس یک هفته‌ای، در این قرن بی‌سابقه است و در اوج تهاجم به عراق هم دیده نشده است.

یک استاد دانشگاه جانز هاپکینز که از دهه ۱۹۷۰ در زمینه شمار قربانیان درگیری‌ها کار کرده است، گفت: بازیابی بقایای افراد از زیر آوار سال‌ها طول می‌کشد و فرآیند فنی و پرهزینه منجر به شناسایی هر جسد نمی‌شود.

در عین حال، وزارت بهداشت فلسطینی می‌گوید که بیش از ۵۳ هزار نفر در جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه مجروح شده‌اند؛ سازمان جهانی بهداشت درباره خطر فزاینده بیماری به دلیل کمبود آب تمیز، غذا و مراقبت پزشکی هشدار داد.

یک پزشک فلسطینی که در شش هفته اول جنگ به‌صورت داوطلبانه در ۲ بیمارستان در شمال غزه حضور داشت، گفت که برخی از مردم به دلیل عدم درمان زخم‌های باز جان خود را از دست می‌دهند.

یک دانشیار تاریخ عرب مدرن در دانشگاه رایس در تگزاس، گفت: مبارزه تاریخی با ترس از پاک شدن در فرهنگ فلسطین وجود دارد؛ وی شعری از محمود درویش، شاعر برجسته فلسطینی نقل کرد: «تو را فراموش می‌کنند، گویی هرگز نبوده‌ای».

وی تاکید کرد: بسیاری از فلسطینی‌ها جنگ غزه را بخشی از تاریخ درگیری و آوارگی نیرو‌های اسرائیلی می‌دانند که قدمت آن به روز نکبت می‌رسد؛ زمانی که بیش از ۷۰۰ هزار فلسطینی از خانه‌های خود فرار کردند یا رانده شدند؛ به خاطر حال، آینده و گذشته، ما نیاز به ارائه دقیق اعداد داریم.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *