رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تهدید و فشار بر دانشگاهیان در آمریکا به دلیل حمایت از فلسطین

9:00 - 23 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۲۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تهدید و فشار بر دانشگاهیان در آمریکا به دلیل حمایت از فلسطین
مقام‌های آمریکا با اعتراضات در دانشگاه‌های این کشور علیه تجاوز رژیم صهیونیستی در نوار غزه و هرگونه حمایت از فلسطین برخورد می‌کنند.

خبرگزاری میزان - افسران پلیس اداره امنیت عمومی دانشگاه براون و اداره پلیس پراویدنس در رود‎آیلند به‌تازگی ۴۱ دانشجو را که در تظاهرات حمایت از فلسطین شرکت کرده بودند، دستگیر کردند.

پلیس این دانشجویان را به دلیل تظاهرات مسالمت‎آمیز علیه نسل‎کشی غزه در محوطه دانشگاه براون، به تجاوز جنایی متهم کرد.

 

 

گروه چندقومیتی، چندفرهنگی و چندمذهبی از دانشجویانی که روز سه‌شنبه دستگیر شدند، همراه با ائتلاف براون دیوست بودند که تظاهرات را در همبستگی با هشام عوارتانی، یکی از ۳ جوان فلسطینی که به‌تازگی در آمریکا هدف تیراندازی قرار گرفته و جان باختند، سازماندهی کردند.

سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا به بهانه یهودی‌ستیزی

توجه زیادی در جریان اصلی مطبوعات و هر دو حزب سیاسی آمریکا به افزایش ادعایی «یهودستیزی» در دانشگاه‌ها -که منظور آن‌ها مخالفت با صهیونیسم و نسل‌کشی در غزه است - به قتل عوارتانی و سایر دانشجویان مجروح، معطوف شده است.

ادامه حمایت از فلسطین در دانشگاه های آمریکا

این دومین بازداشت دسته‌جمعی دانشجویان معترض به نسل‌کشی در دانشگاه خصوصی آیوی‎لیگ در بیش از یک ماه اخیر است؛ در ۹ نوامبر، ۲۰ دانشجو در دانشگاه براون به همین ترتیب به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز به قتل‎عام در غزه دستگیر شدند.

پس از دستگیری دسته‌جمعی روز سه‌شنبه، برایان کلارک، سخنگوی دانشگاه براون، بیانیه‌ای تهدیدآمیز برای رسانه‌های مطبوعاتی از جمله براون دیلی‌هرالد صادر و تأیید کرد که از دانشجویان «عکس‌برداری و انگشت‌‌نگاری» شده است.

ادامه حمایت از فلسطین در دانشگاه های آمریکا

کلارک با تهدید اقدامات بیشتر پلیس ایالتی در پاسخ به هرگونه اعتراض در آینده، هشدار داد: اختلال در امنیت دانشگاه قابل قبول نیست و دانشگاه آماده است تا سطح اتهامات جنایی را برای حوادث آینده دانشجویانی که ساختمان‌های امن را اشغال می‌کنند، افزایش دهد.

بخشی از سرکوب گسترده‌تر علیه دانشجویان

سرکوب پلیس علیه دانشجویان مسالمت‌آمیز در براون بخشی از یک کمپین استبدادی گسترده‌تر است که از سوی هر دو حزب آمریکا و میلیاردر‌های پیشرو برای حمله به حقوق دموکراتیک دانشجویان مدیریت می‌شود؛ این اعتراضات شامل حق اعتراض به نسل‎کشی رژیم صهیونیستی تحت حمایت آمریکا در غزه است.

ادامه حمایت از فلسطین در دانشگاه های آمریکا

دانشگاه‌های آمریکا به دلیل اتهامات ادعایی یهودستیزی هدف سرکوب و انتقاد قرار گرفتند؛ وزارت آموزش عالی آمریکا تحقیقاتی را در مورد ده‌ها دانشکده به اتهام «نقض قانون حقوق مدنی» آغاز کرده است.

محیط‌های دانشگاهی در آمریکا به پشتیبان غزه تبدیل شده‌اند و تظاهرات متعدد طرفدار فلسطین و فضای تنش، مدیران دانشگاه‌های آمریکا را در شرایط سختی قرار داده و برخی از آنها تحت فشار مقامات سیاسی مجبور به استعفا شده‎‌اند.

آن‌ها بین حمایت از حق آزادی بیان براساس قانون اساسی و تسلیم شدن در برابر فشار کارفرمایان و اهداکنندگان برای توقف و حتی مجازات هرگونه اعتراضی که یهودی‌ستیزی تلقی می‌شود، سرگردان هستند.

 

ادامه حمایت از فلسطین در دانشگاه های آمریکا

 

این مناقشه پیش از این اولین قربانی خود را گرفته است؛ لیز ماگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا به‌تازگی مجبور شد استعفای خود را اعلام کند.

برای مقام‌های آمریکایی اتهامات یهودی‌ستیزی فرصتی طلایی برای حمله به دانشگاه‌ها به دلیل حمایت از فلسطین بوده است، بحث داغ درباره یهودی‌ستیزی در محوطه دانشگاه‌ها تنها جلوه دیگری از جنگ‌های فرهنگی به راه افتاده نیست بلکه این یک مسئله درونی دانشگاه‌های آمریکاست که جنگ غزه آن را تشدید کرده است.

فشار به رؤسای دانشگاه‌های آمریکا برای استعفا

فشار به رؤسای دانشگاه‌ها محدود به دانشگاه پنسیلوانیا نبوده و رئیس دانشگاه هاروارد و رئیس دانشگاه ام‌آی‌تی نیز به همراه ماگیل در جلسه استماع یکی از کمیته‌های کنگره حاضر شدند.

بنیاد حقوق فردی و بیان (FIRE) که از آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا دفاع می‌کند، از رؤسای دانشگاه‌ها نیز دفاع کرد و استدلال می‌کند که این زمینه مهم است و سرکوب در نهایت مضرتر از آزادی بیان است.

با وجود این، همانطور که آسوشیتدپرس گزارش داد معترضان در دانشگاه‌های آمریکا خواستار پایان دادن به نسل‌کشی فلسطینیان هستند نه یهودی‌ستیزی.

رئیس کمیته آموزش و نیروی کار آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز بار دیگر تأیید کرد که این کمیته «تحقیقات کامل» را درباره چند دانشگاه از جمله دانشگاه‌های هاروارد و ام‌آی‌تی آغاز کرده است.

ادامه حمایت از فلسطین در دانشگاه های آمریکا

جلسه استماع کنگره در مورد یهودی‌ستیزی، تنش بین آزادی بیان و امنیت دانشگاه‌های آمریکا را مورد توجه قرار داده است.

مدیران ۳ دانشگاه برتر آمریکا پس از شهادت خود در برابر جلسه استماع کنگره در مورد «یهودی‌ستیزی دانشگاه»، با طوفانی از انتقادات مواجه شده‌اند.

دانشگاه هاروارد نیز پس از استعفای رئیس دانشگاه پنسیلوانیا، اعلام کرد که کلودین گی، دانشمند علوم سیاسی را به عنوان رئیس خود حفظ خواهد کرد.

کلودین گی، مگیل و سالی کورنبلوت، رئیس موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی)، همگی از زمان حضور مشترکشان در جلسه استماع کنگره درباره یهودی‌ستیزی در ۶ دسامبر، جایی که از آن‌ها پرسیده شد که چگونه با یهودی‌ستیزی در دانشگاه‌های خود مقابله کنند، با واکنش‌های منفی از سوی مقام‌های آمریکایی مواجه شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *