روز جهانی همبستگی بشر؛ جهان زیر فشار تلاش‌های مرگ‌بار تفرقه‌افکنانه غرب

13:23 - 29 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۲۹۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روز جهانی همبستگی بشر؛ جهان زیر فشار تلاش‌های مرگ‌بار تفرقه‌افکنانه غرب
جهان در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ در حالی روز جهانی همبستگی بشر را جشن می‌گیرد که غرب با تمام قدرت در مسیر ایجاد دسته‌بندی‌ها و تقسیم‌بندی انسان‌ها به خودی و بیگانه تلاش می‌کند.

خبرگزاری میزان – مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر ۲۰۰۵ با تصویب قطعنامه ۲۰۹/۶۰ روز بیستم دسامبر را به‌عنوان روز جهانی همبستگی بشر اعلام کرد تا گامی جدی برای ترویج فرهنگ همبستگی، ارتقای رفاه جهانی و روحیه مشارکت برای مبارزه با فقر و ریشه‌کن کردن گرسنگی و بیماری بردارد.

اهمیت روز جهانی همبستگی بشر در تاکید آن بر اصول اساسی حقوق بشر و برابری است؛ چراکه همبستگی نیروی قدرتمندی است که می‌تواند شکاف‌ها را پر کند، رنج را کاهش دهد و به ساختن جهانی عادلانه‌تر و فراگیرتر کمک کند.

ریشه تعیین این روز به بیانیه توسعه هزاره سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد؛ این سند برجسته همبستگی بشر را به‌عنوان یک ارزش اساسی برای قرن بیست‌ویکم به رسمیت شناخته است.

روز جهانی همبستگی بشر گواهی بر این باور است که اقدام جمعی برای غلبه بر چالش‌های مشترک پیش‌روی بشریت ضروری است؛ با تقویت حس همبستگی جهانی ساختن جهانی دلسوزانه‌تر و پیوسته و همبسته‌تر آسان‌تر می‌شود.

سازمان ملل روز جهانی همبستگی بشر را اینگونه توصیف کرده است: روز بین‌المللی همبستگی انسانی؛ روزی برای گرامیداشت وحدت ما در عین تنوع وکثرت؛ روزی برای یادآوری به دولت‌ها برای احترام به تعهدات خود در قبال توافقات بین‌المللی؛ روزی برای افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت همبستگی؛ روزی برای تشویق بحث در مورد راه‌های ترویج همبستگی در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار از جمله ریشه‌کنی فقر؛ روز اقدام برای تشویق ابتکارات جدید برای ریشه‌کنی فقر.

در عین حال، جهان همبسته از نظر بشری جهانی است که امنیت جمعی در آن گرامی داشته شده و برای دستیابی به آن تلاش می‌شود؛ همکاری فراتر از مرز‌ها برای مقابله با مسائلی مانند فقر، گرسنگی و تغییرات آب و هوایی مورد حمایت است؛ انسانیت در قلب‌ها فرصت شکوفایی در رفتار‌ها را می‌یابد.

همبستگی بشر یکی از ارزش‌های بنیادی روابط بین‌الملل در قرن ۲۱ است که به دلیل موج جهانی شدن و چالش‌های نابرابری فزاینده ضروری‌تر از هر زمانی به نظر می‌رسد.

جهان در حالی در سال ۲۰۲۳ روز جهانی همبستگی بشر را گرامی می‌دارد که ۷۵ روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌گذرد؛ جنگی که بیش از ۲۰ هزار کشته برجای گذاشته و براساس اعلام سازمان ملل به گرسنگی بیش از ۹۰ درصد جمعیت ۲.۴ میلیون نفری غزه منجر شده است.

رژیم صهیونیستی زیر سایه حمایت کشور‌های غربی به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد.

در حالی که کشور‌های غربی از روش‌های مختلف مانند تامین تسلیحاتی و مانع‌تراشی در مسیر تصویب قطعنامه آتش‌بس غزه در شورای امنیت فضای جنایت‌کاری و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی را تسهیل می‌کنند، مردم در سراسر جهان و حتی در پایتخت‌های همین کشور‌های غربی با جدیت علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی تظاهرات کرده و این روند را محکوم می‌کنند.

این به خوبی نشان‌دهنده همبستگی انسان‌ها در میانه تلاش‌های مرگ‌بار و تفرقه‌افکنانه سیاستمداران غربی است.

کشتار و قتل‌عام رژیم صهیونیستی در غزه و مقاومت پایدار ساکنان این منطقه در برابر اشغالگران، به رقم خوردن جنبشی جهانی در همبستگی با فلسطین منجر شده که در بسیاری از جبهه‌ها تلاش می‌کند تا به حمایت جهانی سیاستمداران و شرکت‌ها از رژیم صهیونیستی، به‌ویژه در غرب، پایان دهد، زیرا کشورهای غربی و در راس آن‌ها آمریکا از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی در جنایت‌های اخیر علیه غزه بوده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *