مجازات آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا

12:11 - 19 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۶۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مجازات آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا
پس از برگزاری تجمع‌ها و مراسمی در حمایت از فلسطین در دانشگاه‌ها، روسای برخی از این دانشگاه‌ها به کنگره احضار و بازجویی شدند.

خبرگزاری میزان – آنچه همگان از مقام‌های آمریکایی درباره آزادی بیان می‌شوند، این جمله است: آزادی بیان در قانون اساسی کشور ما تضمین شده است، اما آیا این واقعیت دارد؟

نگاهی به تحولات اخیر در دانشگاه‌های آمریکا در پی جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، سنجش درستی از این ادعا را به دست می‎دهد.

دادگاه «تفتیش عقاید» در مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد

دانشگاه‌های آمریکا در هفته‌های گذشته در پی حملات رژیم صهیونیستی به غزه شاهد برگزاری تجمع‌ها و اعتراض‌ها به جنایت‌های رژیم صهیونیستی بودند؛ در این دست مراسم، تجمع و اعتراض‌ها جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و فلسطینی‌ها به شدت محکوم می‌شد.

از این رو، کاپیتال هیل، ساختمان مجلس نمایندگان آمریکا در روز‌های اخیر به یک دادگاه تفتیش عقاید قرون وسطایی تبدیل شد تا عقاید نخبگان آمریکایی حامی فلسطین و مخالف جنایت‌های رژیم صهیونیستی را تفتیش کند.

مجلس نمایندگان آمریکا در روز‌های اخیر با جدیت فراوان در حال پرسش از چهره‌ها و شخصیت‌های آکادمیک این کشور به بهانه آنچه «مبارزه با یهودی ستیزی در دانشگاه‌های آمریکا» می‌خواند، است.

یکی از نتایج برگزاری دادگاه «تفتیش عقاید» و فشار‌های فراوان پرسش‌های نمایندگان کنگره آمریکا، استعفای رئیس یکی از دانشگاه‌های این کشور به دلیل موضع‌گیری در جریان تجمع‌های اعتراضی حامیان فلسطین بود؛ کلودین گی، رئیس دانشگاه هاروارد، سالی کورن بلوث، رئیس دانشگاه ام‌آی‌تی و الیزابت ماگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا در جلسه استماع کنگره به این پرسش ادعایی که آیا «فراخوان به نابودی قوم یهود»، نقض اساسنامه نهاد‌های آکادمیک است یا خیر، پاسخ مستقیم نداده و گفتند که تشخیص این امر بستگی به زمینه و شرایط دارد.

استعفای رئیس دانشگاه پنسیلوانیا

الیزابت ماگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا در پی بحث‌های شدید بر سر آزادی بیان در آمریکا از سمت خود استعفا کرد.

وی که از تابستان به دلیل برگزاری یک رویداد فلسطینی در دانشگاه تحت فشار بود، در پی برگزاری تجمع حمایتی در این دانشگاه با فشار مضاعفی روبرو شد و حامیان مالی دانشگاه پنسیلوانیا اعلام کردند که کمک‌های مالی خود به این دانشگاه را در صورت ادامه حضور ماگیل قطع می‌کنند.

ماگیل در کنار روسای دیگر دانشگاه‌های معتبر آمریکا از سوی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به آنچه آزار و اذیت «یهودیان» در چارچوب صدور مجوز فراخوان‌های دانشجویی خواند شد، متهم شدند.

در همین چارچوب، کلودین گی، رئیس دانشگاه هاروارد آمریکا نیز در پی تشدید فشار‌ها عذرخواهی کرد.

کورن بلوث، رئیس دانشگاه ام‌آی‌تی نیز اگرچه از حمایت دانشگاه محل خدمت خود برخوردار شد، اما همچنان در کنار رئیس دانشگاه هاروارد در معرض خطر برکناری قرار دارد.

استعفای ماگیل از سمت ریاست دانشگاه پنسیلوانیا همچنین سبب بروز نگرانی‌های جدی درباره آزادی‌های آکادمیک در این کشور شده است؛ برخی از اساتید دانشگاه‌های آمریکا همچنین درباره قدرت تامین‌کنندگان بودجه‌های دانشگاه‌ها، گروه‌های لابی‌گر و اعضای کنگره در دانشگاه‌های این کشور ابراز نگرانی کردند.

آزادی بیان از نوع آمریکایی

جنگ ۲۰۲۳ رژیم صهیونیستی علیه غزه از حمایت بی‌سابقه‌تر آمریکا برخوردار شد؛ همین موضوع سبب شد تا اختلاف نظر و تفاوت موضع در میان جامعه آمریکایی درباره این موضوع افزایش یافته و به تنش‌ها و تشنج‌های گا‌ها مرگباری منجر شود.

یک صاحبخانه آمریکایی پس از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه با حمله به مادر و پسر فلسطینی که در خانه اش مستاجر بودند، پسربچه شش ساله را با ضربات چاقو کشته و مادرش را زخمی کرد؛ چند نفر با حمله به سه جوان فلسطینی دانشجو در خیابان، فلج شدن یکی از آن‌ها را رقم زدند؛ براساس آمارها، حملات اسلام هراسانه و آزار و اذیت مسلمانان به‌ویژه در شیکاگو به‌عنوان میزبان اصلی‌ترین جامعه فلسطینی آمریکا افزایش قابل توجهی یافت؛ ...

روند مذکور در حالی ادامه دارد که شعار دادن شماری از دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین، با واکنش کنگره این کشور مواجه شد؛ کنگره آمریکا به همین دلیل شماری از روسای برخی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا را احضار و بازجویی کرد؛ برخی از اعضای کنگره نیز طی نامه‌ای خواستار اخراج روسای دانشگاه احضار شده به دلیل تعلل در محکوم کردن اقدام‌های دانشجویان حامی فلسطین، شدند.
چنین اقدام‌هایی که یادآور دوران مک کارتیسم در آمریکا است، نشان می‌دهد که آزادی بیان در آمریکا فقط تا آن جا تضمین شده که به اصطلاح خطوط قرمز مثلا خط قرمز حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی را رد نکند.

اکنون دانشگاه‌های سراسر آمریکا به دلیل حمایت از فلسطینی‌ها در پی جنگ جنایت بار رژیم صهیونیستی علیه غزه، به تشدید جنبش آنچه یهودی‌ستیزی خوانده می‌شود، متهم شده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *