رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اعلام جنگ سیاستمداران آمریکایی به دانشگاه‌ها؛ رئیس هاروارد مجبور به استعفا شد

13:48 - 13 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۷۷۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اعلام جنگ سیاستمداران آمریکایی به دانشگاه‌ها؛ رئیس هاروارد مجبور به استعفا شد
فشار‌ها بر روسای دانشگاه‌های آمریکا به دلیل محکوم نکردن آنچه یهودی‌ستیزی خوانده شده، تاکنون به استعفای روسای ۲ دانشگاه معتبر این کشور منجر شده است.

خبرگزاری میزان – کلودین گی، رئیس دانشگاه هاروارد به‎تازگی در پی اتهام آنچه مقابله نکردن با یهودی‌ستیزی خوانده شده، شش ماه پس از انتصاب به ریاست این دانشگاه، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

کلودین گی، در نامه‌ای به دانشگاه هاروارد ضمن دشوار خواندن تصمیم‌گیری در این باره، نوشت: برای تامین منافع این دانشگاه از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

وی می‎گوید: امیدوارم در آینده یادآوری دوره کوتاه ریاست من بر هاروارد، لحظه‌ای برای بیداری مجدد در اهمیت تلاش جهت یافتن انسانیت مشترک تلقی شود و اجازه ندهیم که فرآیند حیاتی آموزش با کینه و بیزاری تضعیف شود.

استعفای سی‌اُمین رئیس دانشگاه هاروارد در پی بروز یک دوره آشفتگی شدید در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا رخ داد؛ وی شش ماه پیش به‌عنوان نخستین سیاه‌پوست و دومین زن در تاریخ ۳۸۸ ساله این دانشگاه به ریاست هاروارد منصوب شد.

عاملان اخراج

پس از آنکه در ماه اکتبر کنسرسیومی از سازمان‌های دانشجویی دانشگاه هاروارد با انتشار بیانیه‌ای رژیم صهیونیستی را مسئول جنگ غزه خواندند، درخواست‌ها برای استعفای کلودین گی به موازات درخواست‌های مشابه برای استعفای روسای دانشگاه‌های پنسیلوانیا و ام‌آی‌تی بالا گرفت.

این آمریکایی هائیتی‌الاصل، دومین رئیس دانشگاهی است که به اتهام ادعایی یهودی‌ستیزی و به دلیل مقابله نکردن با بیانیه مذکور از کار استعفا کرد.

رسانه‌های آمریکایی در این باره نوشتند: شاید تا چند سال دیگر کسی نام کلودین گی را به‌خاطر نیاورد، اما در حافظه جمعی ما این موضوع که حامیان ثروتمند صهیونیست دانشگاه هاروارد و سیاستمداران فرصت‌طلب سبب اخراج یک رئیس دانشگاه شدند، برای همیشه باقی می‌ماند.

این افراد برای تشدید فشار بر کلودین گی جهت استعفا در یکی دو ماه گذشته دست به طرح اتهام سرقت ادبی علیه وی زدند.

ضمن اینکه گزارش‌ها نشان‌دهنده تشدید فشار‌های نژادپرستانه بر کلودین گی در هفته‌های اخیر در فضا‌های آنلاین و آفلاین بوده است.

جرم‌انگاری آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا

دانشگاه‌های آمریکا در هفته‌های گذشته در پی حملات رژیم صهیونیستی به غزه شاهد برگزاری تجمع‌ها و اعتراض‌ها به جنایت‌های رژیم صهیونیستی بودند؛ در این دست مراسم، تجمع و اعتراض‌ها جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و فلسطینی‌ها به‌شدت محکوم شده و بیانیه‌هایی در این باره صادر شدند.

در نتیجه این روند، کاپیتال هیل، ساختمان مجلس نمایندگان آمریکا به یک دادگاه تفتیش عقاید تبدیل شد تا عقاید نخبگان آمریکایی حامی فلسطین و مخالف جنایت‌های رژیم صهیونیستی را تفتیش کند؛ در همین چارچوب مجلس نمایندگان آمریکا چهره‌ها و شخصیت‌های آکادمیک این کشور را به بهانه آنچه «مبارزه با یهودی‌ستیزی در دانشگاه‌های آمریکا» می‌خواند، فراخوانده و بازجویی کرد.

از نتایج برگزاری دادگاه «تفتیش عقاید» و فشار‌های فراوان پرسش‌های نمایندگان کنگره آمریکا، استعفای رئیس ۲ دانشگاه معتبر این کشور کلودین گی، رئیس دانشگاه هاروارد و الیزابت ماگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا از سمت خود بود.

سالی کورن بلوث، رئیس دانشگاه ام‌آی‌تی نیز همچنان برای استعفا تحت فشار قرار دارد.

اعمال قدرت آشکار صهیونیست‌ها در حوزه آموزش آکادمیک آمریکا

صهیونیست‌های ثروتمند از طریق ارائه کمک‌ها و حمایت‌های مالی به دانشگاه‌های آمریکا عملا کنترل این مراکز آکادمیک را در دست گرفته‌اند.

استدلال آن‌ها همواره بر این اصل استور است که آزادی بیان در مکان‌های آکادمیک باید به نحوی اجرا شود که تامین‌کننده منافع آن‌ها باشد.

کارزار با انگیزه‌های سیاسی که از سوی این افراد برای اعمال فشار بر کلودین گی جهت استعفا تشکیل شد، تلاش کردند تا این باور را جا بیندازد که وی نه به دلیل شایستگی علمی بلکه صرفا به دلیل سیاه‌پوست بودنش به ریاست دانشگاه انتخاب شده است.

در حالی که ۷۰ نماینده مجلس در کنار حامیان مالی دانشگاه هاروارد خواستار استعفای کلودین گی بودند، بیش از ۷۰۰ نفر از اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌های آمریکا از وی حمایت کردند، اما در نهایت کنترل ثروتمندان صهیونیست بر مراکز آکادمیک آمریکا به پیروزی رسید.

پیامد‌های استعفای روسای دانشگاه‌ها

اتفاق‎ نظر عمومی در میان مخالفان استعفای روسای دانشگاه‌های پنسیلوانیا و هاروارد بر این است که روی دادن این وقایع به دلیل اظهارنظر آن‌ها در رابطه با یک موضوع جهانی و تاکید بر قانون‌گرایی می‌تواند رویه‌ای خطرناک برای آموزش عالی آمریکا ایجاد کند؛ رویه‌ای که طی آن دانشگاه‌ها نه براساس منافع دانشجویان و در چارچوب اهداف علمی بلکه برای تامین منابع مالی در ساختار‌های اساسی تصمیم‌گیری می‌کنند.

سانسور و نقض آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا تا پیش از اکتبر ۲۰۲۳ یک رویه عادی بوده و دهه‌ها مدیران دانشگاه‌ها از رویه برای تامین منافع و به ویژه حفظ جایگاه خود استفاده می‌کردند، اما این رویه معمول از اکتبر ۲۰۲۳ و در پی حمله رژیم صهیونیستی به غزه جلوه‌ای جدید یافته و از پرده بیرون افتاده است.

استاد تاریخ، نژاد و سیاست عمومی در مدرسه کندی هاروارد در این باره، گفت: این لحظه وحشتناکی است؛ جمهوری‌خواهان کنگره به استقلال دانشگاه‌ها اعلام جنگ کرده‌اند، درست همان‌طور که فرماندار دیسانتیس در فلوریدا انجام داد.

یک استاد تاریخ آمریکایی نیز گفت که او نمی‌تواند بیش از این ناامید شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *