قانون بازماندگان بزرگسال نیویورک؛ فرصت پایان‌یافته برای قربانیان آزار جنسی

12:42 - 22 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۱۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قانون بازماندگان بزرگسال نیویورک؛ فرصت پایان‌یافته برای قربانیان آزار جنسی
قانونی در ایالت نیویورک در مدت اجرای یک ساله خود به تشکیل هزاران پرونده آزار جنسی در این ایالت منجر شد و اکنون این قانون منقضی شده است.

خبرگزاری میزان - قانون بازماندگان بزرگسال نیویورک به‌تازگی به پایان دوره یک ساله خود رسید و منقضی شد.

براساس این قانون افراد می‌توانند برای موارد سوءاستفاده جنسی شکایت کنند، حتی اگر محدودیت‌های مربوط به این حادثه منقضی شده باشد.

این قانون منجر به طرح دعوی قضایی علیه شرکت‌های بزرگ می‌شود و چهره‌های سرشناسی با اتهامات آزار جنسی مواجه شدند.

قانون بازماندگان بزرگسال در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲ اجرا شد و یک سال پس از اجرا شدن، در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ منقضی شد؛ این قانون به دوره یک‌ساله‎ای پایان داد که طی آن شاکیان می‌توانستند شکایتی را درباره جرایم جنسی ارائه کنند، صرف‌نظر از اینکه این حادثه چه زمانی روی داده است.

براساس این قانون، شاکیان نمی‌توانند برای تعقیب کیفری شکایت کنند، بلکه می‌توانند از افراد، کارفرمایان، مدارس، زندان‌ها یا سایر مؤسسات برای جبران خسارت مالی درخواست کنند.

نیویورک پیش از این تلاش‌هایی را برای تمدید مدت زمان محدودیت برای طرح دعوای مدنی جرایم جنسی انجام داده بود، این ایالت در سال ۲۰۱۹ قانونی را تصویب کرد که مدت محدودیت‌های تعقیب کیفری را به ۱۰ یا ۲۰ سال بسته به جرم (از ۵ سال) و تا ۲۰ سال برای دعاوی مدنی جرایم جنسی افزایش داد.

طرفداران محدودیت‌های طولانی‌تر برای گزارش آزار جنسی می‌گویند که قربانیان ممکن است سال‌ها طول بکشد تا آسیب‌های خود را درمان و برای گزارش چنین حوادثی احساس راحتی کنند.

فرماندار نیویورک، قانون بازماندگان بزرگسال را در ۲۴ می ۲۰۲۲ امضا کرد و آن را «گامی مهم در توانمندسازی بازماندگان در سراسر نیویورک برای استفاده از صدای خود و پاسخگو کردن افراد متجاوز» خواند.

قانون بازماندگان بزرگسال و اتهام علیه چهره‌های سرشناس

قانون بازماندگان بزرگسال برای طرح شکایت علیه چندین چهره مشهور، از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، به کار گرفته شد؛ درست در روز اجرای شدن این قانون در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲، جین کارول، ستون‌نویس آمریکایی، از ترامپ به دلیل آزار جنسی شکایت کرد.

ترامپ که بار‌ها اتهامات کارول را رد کرده بود، در ماه می‌ گذشته از سوی هیئت منصفه دادگاه به پرداخت ۵ میلیون دلار غرامت محکوم شد.

افراد سرشناس دیگری مانند آندرو کومو، فرماندار پیشین نیویورک، نیز تحت این قانون با شکایت‌هایی مواجه شدند.

موج گسترده شکایت از آزار جنسی در نیویورک

به مدت یک سال، این قانون ویژه نیویورک راه را برای موجی از شکایت علیه افراد مشهور متهم به آزار جنسی باز کرد.

اما زمانی که قانون بازماندگان بزرگسال پس از روز شکرگزاری منقضی شد، همچنین منجر به ادعا‌های حقوقی بسیاری از سوی زنانی می‌شود که می‌گویند در هنگام گذراندن دوران محکومیت خود در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های نیویورک هدف آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شکایت تاکنون براساس این قانون در نیویورک تشکیل شده است، که باعث تعلیق یک ساله محدودیت زمانی معمول برای شکایت در مورد ادعای آزار جنسی شد.

برخی از این شکایت‌ها، کارفرمایان یا مؤسساتی مانند بیمارستان‌ها را هدف قرار داده‌اند که متهم به کوتاهی در انجام اقدامات کافی برای جلوگیری از سوء استفاده جنسی از سوی پزشکان یا سایر کارکنان هستند.

با این حال، پرونده‌های بسیاری علیه ایالت، شهر و شهرستان‌های محلی نیویورک تشکیل شده و شامل اتهامات سوء استفاده در زندان‌های ایالتی و سیستم‌های زندان محلی است.

فرصتی برای شنیده شدن قربانیان آزار جنسی

بازماندگان آزار جنسی در نیویورک، آن را فرصتی توصیف کردند تا بالاخره صای آنها شنیده شود.

الکساندریا جانسون، یکی از قربانیان، می‌گوید: برای مدت طولانی، من صدایی نداشتم و مهم نبود که چه می‌گویم؛ زمانی که در زندان ایالتی و زندان شهر نیویورک زندانی بودم، چندین بار هدف تجاوز جنسی قرار گرفتم، من باید به پیگیری این شکایت ادامه دهم، زیرا مهم است، داستان‌های مشابه زیادی وجود دارند، بسیار زیاد و نه فقط داستان من.

پس از منقضی شدن قانون بازماندگان بزرگسال در اواخر نوامبر گذشته، بار دیگر قربانیان آزار جنسی در نیویورک از شکایت و پیگیری پرونده‌های خود منع شدند.

نیویورک یکی از چندین ایالتی بود که در سال‌های اخیر قوانینی را بازنگری کرد که محدودیت‌های زمانی را برای دعاوی حقوقی و مدنی ناشی از تجاوزات جنسی تعیین می‌کرد؛ معمولا برای افرادی که در کودکی هدف آزار و اذیت قرار می‌گرفتند.

مدافعان حقوق بشری می‌گویند فرصت یک ساله نیویورک به بزرگسالان آسیب‌دیده این امکان را فراهم کرد تا از نهاد‌های بزرگ و افراد قدرتمندی که می‌توانند از ثروت و موقعیت خود برای فرار از پاسخگویی استفاده کنند، شکایت کنند.

هنوز آمار دقیقی برای پرونده‌های تشکیل شده براساس قانون بازماندگان بزرگسال وجود ندارد، اما منابع مختلف تعداد این پرونده‌ها را بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار مورد اعلام کرده‌‎اند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا آزار جنسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *