سرقت اعضای پیکر شهدای فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی

12:03 - 06 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۵۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سرقت اعضای پیکر شهدای فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی
نهاد‌های بین‌المللی باید درباره خودداری رژیم صهیونیستی از تحویل پیکر شهدای فلسطینی به خانواده‌ها تحقیق کنند.

خبرگزاری میزان - ارتش رژیم صهیونیستی اجساد ده‌ها فلسطینی را که در جریان نسل‌کشی در نوار غزه در هفته‌های اخیر شهید شده‌اند، نگه داشته است.

سازمان نظارت بر حقوق بشر اروپا-مدیترانه (یورو-مد مانیتور) خواستار ایجاد یک کمیته تحقیقات بین‌المللی مستقل برای بررسی اتهام سرقت اعضای بدن شده است.

این نهاد حقوق بشری، مصادره ده‌ها جسد را از مجتمع پزشکی الشفاء و بیمارستان اندونزی در شمال نوار غزه و سایر اجساد از مجاورت به‌اصطلاح «کریدور امن» (صلاح الدین) از سوی ارتش رژیم صهیونیستی مستند کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اجساد را از گور دسته‎جمعی که بیش از ۱۰ روز پیش در یکی از حیاط‌های مجتمع پزشکی الشفا ایجاد شده بود، بیرون آورده و منتقل کرده است.

در حالی که ده‌ها جسد به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تحویل داده شد و آن‌ها برای تکمیل مراحل تدفین به جنوب نوار غزه منتقل شدند، ارتش رژیم صهیونیستی هنوز پیکر ده‌ها شهید فلسطینی را در اختیار دارد.

احتمال سرقت اعضای بدن از سوی رژیم صهیونیستی

یورومد مانیتور که به گزارش‌های متخصصان پزشکی در غزه که به سرعت چند جسد را پس از آزادی معاینه کردند، به نگرانی‌ها در مورد سرقت اعضای پیکر شهیدان فلسطینی اشاره کرد. 

این متخصصان پزشکی شواهدی درباره سرقت اعضای بدن، از جمله قرنیه و همچنین سایر اندام‌های حیاتی مانند کبد، کلیه‌ها و قلب پیدا کردند.

پزشکان چندین بیمارستان غزه به تیم «یورمد-مد مانیتور»، گفتند که سرقت اعضای بدن را نمی‌توان تنها با معاینه پزشکی قانونی اثبات یا رد کرد، زیرا چندین پیکر قبل از شهادت تحت عمل جراحی قرار گرفتند. 

آن‌ها گفتند که با توجه به حملات شدید هوایی و توپخانه‌ای و موج گسترده غیرنظامیان مجروح، انجام یک بررسی تحلیلی کامل از اجساد کشف شده برای آن‌ها غیرممکن است، اما چندین نشانه از سرقت اعضای بدن از سوی ارتش رژیم صهیونیستی را کشف کردند.

«یورو-مد مانیتور»، می‎افزاید که رژیم صهیونیستی سابقه طولانی در نگهداشتن پیکر شهیدان فلسطینی دارد، زیرا اجساد دستکم ۱۴۵ فلسطینی را در سردخانه‌های خود و حدود ۲۵۵ فلسطینی را در «قبرستان اعداد» نگهداری می‌کند که در نزدیکی مرز اردن است. 

علاوه بر این ۷۵ پیکر شهیدان شناسایی نشده و اطلاعاتی درباره آن‌ها منتشر نشده است.

به گفته این سازمان حقوق بشری مستقر در ژنو، رژیم صهیونیستی اجساد فلسطینیان را در آنچه از آن به عنوان «قبر‌های مبارزان دشمن» عنوان کرده، نگهداری می‌کند.

پنهان کردن سرقت اعضای پیکر شهیدان فلسطینی

بر اساس گزارش قبلی این نهاد حقوق بشری، مقام‎های صهیونیست اجساد فلسطینیان را در دمای زیر انجماد - گاهی زیر ۴۰ درجه سانتیگراد - نگهداری می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که آن‌ها بدون مزاحمت باقی می‌مانند و احتمالا سرقت اعضای بدن را پنهان می‌کنند.

رژیم صهیونیستی به‌تازگی نگهداری پیکر شهیدان فلسطینی و سرقت اعضای بدن آن‌ها را قانونی کرده است؛ یکی از این تصمیمات، حکم دادگاه عالی این رژیم در سال ۲۰۱۹ است که به مقام‎های نظامی این رژیم اجازه می‌دهد اجساد را به‌طور موقت در جایی که به «قبرستان اعداد» معروف است دفن کنند. 

تا پایان سال ۲۰۲۱، کنست (یا پارلمان) رژیم صهیونیستی قوانینی را تصویب کرد که به ارتش و پلیس این رژیم اجازه می‌دهد اجساد فلسطینیان را نگه دارند.

افشای سوء استفاده از پیکر شهدای فلسطینی

در سال‌های اخیر گزارش‌هایی درباره استفاده غیرقانونی از اجساد فلسطینی‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی نگهداری می‌شوند، از جمله دزدی اعضای بدن و استفاده از آن‌ها در آزمایشگاه‌های دانشکده پزشکی دانشگاه رژیم صهیونیستی گزارش شده است.

یک پزشک صهیونیست، فاش کرده که اعضای گرفته شده از پیکر فلسطینیان شهید در تحقیقات پزشکی در دانشکده‌های پزشکی دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار گرفته و به بدن بیماران صهیونیست پیوند زده شده است. 

حتی نگران‌کننده‌تر، اعترافات مدیر سابق یک مؤسسه پزشکی قانونی رژیم صهیونیستی، درباره سرقت بافت‌ها، اندام‌ها و پوست بدن از فلسطینی‌های شهید طی یک دوره زمانی بدون اطلاع یا تأیید بستگانشان است.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۸ از سوی شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان انجام شد، نشان داد رژیم صهیونیستی در سرقت اعضای بدن فلسطینیان شهید برای استفاده غیرقانونی شرکت داشته و تصور می‌شود که این رژیم بزرگترین مرکز تجارت جهانی غیرقانونی اعضای بدن انسان باشد.

«یورومد مانیتور»، تایید کرد که رژیم صهیونیستی تنها رژیمی است که به‌طور نظام‌مند اجساد افرادی را که می‌کشد نگهداری می‌کند و به‌عنوان یکی از بزرگترین مراکز تجارت غیرقانونی اعضای بدن انسان به بهانه «بازدارندگی امنیتی»، به شمار می‌رود و این اقدام نقض منشور‌ها و قرارداد‌های بین‎المللی است.

لزوم پایبندی رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌المللی

رژیم صهیونیستی باید قوانین بین‌المللی را رعایت کند که بر لزوم احترام و حفاظت از اجساد قربانیان در درگیری‌های مسلحانه تاکید دارد. 

کنوانسیون چهارم ژنو همچنین تاکید می‌کند که هر یک از طرفین درگیر باید تمام اقدامات ممکن را برای جلوگیری از غارت اجساد قربانیان به کار گیرند. 

ناظر حقوق بشر «یورو-مد» همچنین تایید کرد که امتناع از تحویل پیکر شهدای فلسطینی برای اینکه خانواده‌های داغدار آن‌ها بتوانند آن‌ها را با احترام و مطابق با اعتقادات مذهبی خود دفن کنند، ممکن است مجازات دسته‌جمعی باشد که در ماده ۵۰ لاهه و ماده ۳۳ کنوانسیون چهارم ژنو اکیدا ممنوع است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *