کمپین دستکاری رسانه‌ای و انحراف واقعیت رژیم صهیونیستی درباره جنگ غزه

9:00 - 06 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۴۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کمپین دستکاری رسانه‌ای و انحراف واقعیت رژیم صهیونیستی درباره جنگ غزه
رسانه‌ها با آگاهی از اینکه اکنون در خدمت جامعه‌ای متفاوت و بسیار کنجکاوتر هستند، دیگر ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره جنگ با فلسطینیان را به‌صورت واقعی نمی‌پذیرند.

خبرگزاری میزان - روز ۸ نوامبر، گروه نظارت بر رسانه‌های صهیونیستی «گزارش صادقانه»، گزارشی منتشر کرد که مدعی بود ۶ عکاس مستقل ساکن غزه که جنگ رژیم صهیونیستی را در غزه برای ۴ سازمان رسانه‌ای بین‌المللی پوشش می‌دادند، ممکن است از عملیات طوفان‌ الاقصی اطلاع قبلی داشته باشند. 

واکنش رژیم صهیونیستی به این پیشنهاد سریع و وحشیانه بود؛ دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روزنامه‌نگاران نام‌برده در این گزارش ادعایی را به «همدستی در جنایت علیه بشریت» متهم کرد. 

«دنی دانون»، یکی از اعضای ارشد حزب لیکود و سفیر سابق این رژیم در سازمان ملل، مدعی شد: این خبرنگاران باید «حذف شوند، ما آن‌ها را همراه با تروریست‌ها شکار خواهیم کرد.»

گفتمان در مورد اینکه آیا عکاسان فلسطینی و کسانی که آثارشان را منتشر کردند، از عملیات اطلاع قبلی داشتند یا خیر چند روزی بحث داغی بود، اما این جنجال خیلی زود به پایان رسید، زیرا هر ۴ شرکت رسانه‌ای مورد بحث (سی‌ان‌ان، رویترز، آسوشیتد پرس و نیویورک تایمز) قاطعانه این ادعا‌ها را رد کردند که آن‌ها یا عکاسانی که با آن‌ها کار می‌کنند اطلاعات قبلی از این عملیات داشته‌اند. 

آن‌ها روایت «گزارش صادقانه» را «غیر مسئولانه» توصیف کرده و گفتند: «این موضوع امنیت همه رسانه‌های فعال در اسرائیل یا سرزمین‌های فلسطینی را به خطر انداخت».

«گیل هافمن»، مدیر گزارش صادقانه، در واکنش به بیانیه این رسانه‌ها گفت که سازمان او هرگز شرکت‌های رسانه‌ای را به داشتن اطلاعات پیشین درباره عملیات «متهم» نکرد، بلکه تنها «سوالاتی» را مطرح کرد.

چرا این فاجعه امروز ارزش یادآوری دارد؟ زیرا این موضوع تمام ویژگی‌های تبلیغات رژیم صهیونیستی را داشت؛ استفاده از تروما و تراژدی واقعی یک «حمله هولناک» برای مطرح کردن «توطئه تبانی» بین سازمان‌های رسانه‌ای غربی و دشمنان این رژیم.

کمپین تبلیغاتی و دستکاری اطلاعاتی رژیم صهیونیستی 

کمپین‌های تبلیغاتی یا حملات منفرد بر رویارویی فلسطین و رژیم صهیونیستی غالب شده است؛ این رژیم از زمان تأسیسش در سال ۱۹۴۸، روش‌های تبلیغاتی و دستکاری اطلاعاتی را توسعه داده که به آن برتری در وادار کردن رسانه‌های غربی به انعکاس روایت‌های خود از ماجرا می‌دهد؛ بنابراین توجه به این نکته مهم است که چه زمانی فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در این حوزه شروع می‌شوند؛ روایت‌های ادعایی درباره اینکه آیا خبرنگاران غزه از عملیات مقاومت فلسطین اطلاع قبلی داشتند یا خیر، جدیدترین مورد افزوده شده به فهرست به‌سرعت در حال گسترش تلاش‌های تبلیغاتی اخیر رژیم صهیونیستی بود.

اما رژیم صهیونیستی شکست خورد چرا که عمدتا فلسطینی‌ها، اعراب و اکثر ناظران بین‌المللی و منطقه‌ای این درگیری اکنون به‌طور معمول در مورد هر ادعا و اتهام جدی از سوی رژیم صهیونیستی تحقیق می‌کنند و اغلب این ادعا‌ها را به‌عنوان دروغ افشا می‌کنند.

بدبینی فزاینده رسانه‌ها درباره ادعا‌های رژیم صهیونیستی

رسانه‌های آمریکایی، از جمله سازمان‌هایی که به‌طور سنتی دیدگاه‌ها و ادعا‌های رژیم صهیونیستی را به‌عنوان واقعیت و بدون دقت ارائه می‌کردند، اکنون بیانیه‌ها و روایت‌های رسانه‌ای این رژیم را با دقت بیشتری ارزیابی می‌کنند، به‌ویژه زمانی که آن‌ها در مورد اقدامات نظامی هستند که غیرنظامیان فلسطینی را می‌کشند.

روزنامه‌نگاران در آمریکا به‌طور فزاینده‌ای نسبت به روایت‌های ارائه شده از سوی نیرو‌های امنیتی چه در آمریکا، چه در اراضی اشغالی یا هر جای دیگری تردید دارند.

سابقه رژیم صهیونیستی در دستکاری رسانه‌ای و تحریف واقعیت

در طول چندین دهه، موارد بسیاری بوده که رژیم صهیونیستی دست به تحریف واقعیت یا دروغگویی آشکار به منظور پنهان کردن جنایت‌های خود علیه فلسطینیان و نقض قوانین بین‌المللی، از دید جهانیان زده است.

به‌عنوان مثال، پس از آن که شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی در ماه می ۲۰۲۲ در جریان حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری اشغالی هدف اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید، رژیم صهیونیستی مدعی شد که وی در تبادل آتش با شلیک گلوله فلسطینی‌ها هدف قرار گرفته است. 

با این حال در عرض چند روز، چندین تحقیق مستقل تایید کردند که ابوعاقله در یک حمله هدفمند از سوی یک تک‌تیرانداز صهیونیست شهید شده است.

در اوایل نوامبر، حمله هوایی رژیم صهیونیستی به کاروان آمبولانس‌ها در نوار محاصره شده غزه، ۱۵ فلسطینی را به شهادت رساند و این رژیم مدعی شد که «مواضع حماس» را هدف قرار داده، اما نتوانست جامعه بین‌المللی را متقاعد کند.

همچنین در اوایل نوامبر، حساب رسمی عربی در ایکس که از سوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اداره می‌شود، ویدئویی از یک پرستار منتشر کرد که ظاهراً آشفته بود و در مورد «حمله حماس» به بیمارستان الشفاء و گرفتن لوازم مورد نیاز بیماران صحبت می‌کرد؛ این ویدئو به‌وضوح جعلی بود و پس از واکنش شدید عمومی، از سوی مقامات صهیونیست بدون توضیح حذف شد.

هفته گذشته، ارتش رژیم صهیونیستی ویدئویی از اتاقی در بیمارستان کودکان الرنتیسی غزه منتشر کرد و مدعی شد شامل فهرستی به زبان عربی از مبارزان مقاومت است که از اسیران صهیونیست در آنجا محافظت می‌کنند؛ اما در واقع این فهرست تنها یک تقویم دست‌نویس با روز‌های هفته بود. 

این موارد تنها چند نمونه اخیر از اقدام مقامات صهیونیست است که حقیقت را پنهان می‌کنند یا دروغ می‌گویند تا فعالیت جنایتکارانه خود را از دید مخاطبان رسانه‌های جهانی (و احتمالا از دید دادگاه کیفری بین‌المللی) پنهان کنند. 

بدبینی فزاینده رسانه‌ها به رژیم صهیونیستی

این دروغ‌های مکرر و به‌راحتی افشا شده، بدبینی روزنامه‌نگاران را نسبت به اظهارات رسمی این رژیم به‌شدت افزایش داده و این روزها، حتی دوست‌دارترین سازمان‌های رسانه‌ای رژیم صهیونیستی تمایلی به انتشار ادعا‌های این رژیم به‌عنوان واقعیت بدون دیدن شواهد محکم ندارند.

حتی روزنامه‌نگارانی که تمایل دارند با دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی همدردی کنند، اکنون در برخورد با بیانیه‌های نظامی این رژیم، به‌ویژه در موارد کشته و مجروحان، دقت بیشتری دارند. 

این تغییر رویکرد را می‌توان به‌راحتی در برخورد نسبتا دقیق رسانه‌های آمریکایی با ادعا‌های رژیم صهیونیستی درباره اینکه بیمارستان‌های فلسطینی در غزه به «پایگاه‌های نظامی یا مراکز فرماندهی حماس» تبدیل شده‌اند، مشاهده کرد.

دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی همچنان بر رسانه‌های جریان اصلی آمریکا تسلط دارند، اما در نتیجه این روند، صهیونیست‌ها به‌طور فزاینده‌ای تحت فشار قرار می‌گیرند تا شواهدی برای ادعا‌هایی ارائه دهند که رسانه‌ها زمانی بدون هیچ سؤالی منتشر می‌کردند. 

شبکه الجزیره می‌نویسد: دیدگاه‌های فلسطینی‌ها نیز بیشتر در رسانه‌ها ظاهر می‌شوند که تا حدی منعکس‌کننده یک تغییر ساختاری حیاتی در جامعه است: جوانان آمریکایی بین رژیم صهیونیستی و فلسطین بسیار یکدست‌تر هستند و فعالانه‌تر اقدامات دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی را به چالش می‌کشند؛ آن‌ها احساس می‌کنند که اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از حد نظامی‌گرایانه، غیرقابل توجیه یا ناعادلانه است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *