آتش‌بس در غزه؛ تلاش رژیم صهیونیستی برای مخفی کردن واقعیت

9:08 - 07 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۶۴۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آتش‌بس در غزه؛ تلاش رژیم صهیونیستی برای مخفی کردن واقعیت
آتش‌بس در نوار غزه از چند روز پیش اجرایی شده اما در این دوره نیز دروغ‌پردازی‌های رژیم صهیونیستی به اشکال مختلف ادامه دارد.

خبرگزاری میزان - پس از هفته‌ها بحث در مورد «مکث بشردوستانه»، سرانجام آتش‌بس ضعیفی برقرار شد.

این راه طولانی بوده است، عمدتا به این دلیل که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، خواهان جنگ است؛ رژیم صهیونیستی تا حدی برای به تعویق انداختن مشکلات جاری سیاسی و حقوقی داخلی خود، و تا حدی به این دلیل که او ادعا می‎کند که می‌خواهد ادعای غیرممکن از بین بردن حماس را دنبال کند.

اطلاعات نادرست و تبلیغات منفی

بخشی از این رویکرد «ضد دیپلماسی» افزایش حملات به کسانی است که از میانجیگری، آشتی و صلح حمایت می‌کنند که اغلب شامل اطلاعات نادرست و تبلیغات منفی است، این حملات چند وجهی هستند و در داخل، منطقه و به‌طور بین‌المللی رخ می‌دهند.

عبارت «ساختمان قطری» در نزدیکی بیمارستان الشفاء تنها از ۱۶ نوامبر استفاده شده است، که به نظر می‌رسد اولین ذکر آن از ویدئوی ارسال شده از سوی ارتش این رژیم سرچشمه می‌گیرد.

معمولا ساختمان قطر به «مرکز بازسازی قطر» اطلاق می‌شود که در فاصله ۳ کیلومتری (۱.۹ مایلی) این بیمارستان قرار دارد.

استفاده از چنین زبانی تصادفی نیست؛ با تبلیغات هیچ اتفاقی اتفاقی نمی‌افتد، اما انتخاب کلمات به‌ویژه ذکر کشور‌ها یا افراد خاص، به دقت انتخاب می‌شوند تا پیام‌های خاصی را منتقل کنند.

در این مورد، این بخشی از تلاش گسترده‌تر برای پیوند دادن قطر به حماس و روایت صهیونیستی از الشفاء است که ادعا می‌شود که به‌عنوان «مرکز فرماندهی و کنترل» عمل می‌کند.

قطر نقش پیشرو در میانجیگری برای صلح در بحبوحه جنگ کنونی ایفا کرده است؛ کار این سازمان در مذاکراتی که به آزادی اسیران منجر شده، از روز جمعه گذشته آغاز شده است.

با تلاش برای تضعیف اعتبار میانجی، رژیم صهیونیستی امیدوار است بتواند قطر را تحت فشار قرار دهد تا توافقی بهتر برای خود تضمین کند؛ گاهی اوقات، حتی زمانی که تلاش‌هایش با آنچه آمریکا، نزدیک‌ترین متحدش، می‌گوید و انجام می‌دهد در تضاد است.

به عنوان مثال، در ماه اکتبر، ارتش رژیم صهیونیستی ویدئویی را در انتقاد از قطر به دنبال تمجید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از این کشور به دلیل تلاش‌های میانجیگری آن منتشر کرد و به تنش بین سیاست آمریکا و سیاست داخلی رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

به عبارت دیگر، تلاش‌های رژیم صهیونیستی در زمینه ضد دیپلماسی با آمریکا که بر نقش قطر به عنوان یک میانجی تأکید کرده، در تضاد بوده است.

رویکرد ضد دیپلماسی جهانی

نمونه‌های دیگری نیز از ضد دیپلماسی در کار است؛ «فرانچسکا آلبانیز»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اراضی اشغالی فلسطین، هدف یک کمپین توهین‌آمیز قرار گرفته که او را به نقض قوانین رفتاری سازمان ملل متهم می‌کند.

«آلبانیز»، کارشناس حقوق بین‌الملل، علنا اتهامات تبلیغ‌کنندگان حامی رژیم صهیونیستی درباره سفر به استرالیا را رد و تصریح کرد که این سفر رسما از سوی سازمان ملل به عنوان بخشی از مأموریت آن تأمین مالی شده است.

وی به عنوان یکی از صدا‌ها در پایان دادن به جنگ از طریق آتش‌بس ظاهر شده است.

پایان درگیری به معنای درخواست پاسخگویی رژیم صهیونیستی

برای رژیم صهیونیستی پایان درگیری ممکن است به معنای آغاز روند پاسخگویی باشد، به همین دلیل است که صدا‌های دیپلماتیک پرنفوذی مانند صدای «آلبانیز» که خواهان صلح هستند، هدف اطلاعات نادرست هستند.

جنگ علیه تلاش‌ها برای پل زدن میان اختلافات و دیپلماسی، به معنای وسیع‌تر در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا که به میدان‌های نبرد افکار عمومی تبدیل شده‌اند، جریان دارد؛ ادعا‌هایی درباره تظاهرات دانشگاهی برای ترویج یهودی‌ستیزی و ضد فلسطینی وجود داشته است.

با این حال، این‌ها همچنین در معرض کمپین‌های ضد دیپلماسی هستند که برای ترویج تفرقه و درگیری طراحی شده‌اند؛ دانشگاه «بریتیش کلمبیا»، سازمانی که به ترویج زندگی یهودیان در محوطه دانشگاه اختصاص دارد، گزارش داد که یکی از پیمانکاران آنها، بدون اطلاع، برچسب‌هایی را در اطراف محوطه دانشگاه قرار داده است که روی آن پیام «من حماس را دوست دارم» نوشته است. هدف این اقدام آشکارا دستکاری نگرانی‌ها و بدنام کردن فعالان طرفدار فلسطین به‌عنوان لزوما طرفدار حماس بود.

حمایت جهانی از آتش‌بس در نوار غزه

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که خلق‌وخوی عمومی جهانی، از جمله در غرب، از آتش‌بس حمایت می‌کند؛ اگرچه به نظر می‌رسد سیاستمداران غربی تمایل کمتری به حمایت از این احساسات ندارند.

رسانه‌های اصلی و رسانه‌های اجتماعی در شکل دادن به این عقاید حیاتی هستند.

با تهدید رژیم صهیونیستی برای جنگ بیشتر، حماس باید هم از نظر نظامی و هم از نظر تبلیغاتی آماده شود.

رژیم صهیونیستی به دنبال تحریک افکار عمومی برای حمایت از جنگ و تضعیف میانجی‌ها یا کسانی است که خواهان صلح هستند.

در حال حاضر متوقف کردن جنگ و ورود بیشتر خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها می‌تواند بیش از پیش ابعاد گسترده جنایت‌هایی را که رژیم صهیونیستی مرتکب شده، برای جهانیان آشکار کند و رژیم صهیونیستی از این موضوع وحشت دارد؛ این رژیم در تلاش است تا از هر ابزاری برای پنهان کردن این جنایت‌ها در نوار غزه استفاده کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *