گزارش نیویورک‎تایمز از قتل‌عام غزه؛ کشتار غزه از جنگ عراق و افغانستان فراتر رفت

14:32 - 05 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۳۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش نیویورک‎تایمز از قتل‌عام غزه؛ کشتار غزه از جنگ عراق و افغانستان فراتر رفت
نیویورک‎تایمز با استناد به گزارش کارشناسان و نهاد‌ها، می‌گوید که تعداد کودکان جان‎باخته در نوار غزه از تعداد کودکان کشته شده در درگیری‌های سال گذشته در تمام جهان بیشتر است.

خبرگزاری میزان – یک روزنامه آمریکایی تحلیلی را درباره حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه جبالیا در نوار غزه انجام داده است.

نیویورک‎تایمز، گزارش داد که به گفته کارشناسان و تحلیلی که این روزنامه آمریکایی از تصاویر، عکس‌ها و ویدئو‌های ماهواره‌ای انجام داد، رژیم صهیونیستی دستکم از ۲ بمب ۲ هزار پوندی در حمله هوایی آخر اکتبر به اردوگاه جبالیا، منطقه‌ای متراکم در شمال شهر غزه استفاده کرد.

در پی این حمله ده‌ها غیرنظامی فلسطینی به شهادت رسیده و مجروح شدند.

 

گزارش نیویورک تایمز از قتل‌عام غزه؛ استفاده بمب ۹۰۰ کیلویی و رکوردشکنی مرگ کودکان

 

استفاده رژیم صهیونیستی از چنین بمب‌هایی که دومین نوع بزرگ در زرادخانه ارتش این رژیم است، غیرمعمول نیست و اندازه آن عموما بزرگترین است که بیشتر ارتش‌ها از آن استفاده می‌کنند.

اما استقرار آن‌ها در یک منطقه متراکم و پرجمعیت مانند جبالیا پرسش‎هایی را در مورد مفهوم «تناسب» ایجاد کرده است؛ «آیا اهداف ادعایی و مورد نظر رژیم صهیونیستی تلفات غیرنظامیان و ویرانی ناشی از حملات آن را توجیه می‌کند یا خیر؟»

 

گزارش نیویورک تایمز از قتل‌عام غزه؛ استفاده بمب ۹۰۰ کیلویی و رکوردشکنی مرگ کودکان

 

شواهد و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی از این بمب‌ها در جبالیا استفاده کرده است.

به گفته «جرمی بنی»، سردبیر خاورمیانه و آفریقا در آژانس اطلاعات دفاعی «جینز»، تنها بمب سنگین‌تر رژیم صهیونیستی از این بمب‌‎ها، حدود ۵ هزار پوند است؛ تصاویر ماهواره‌ای که در ۳۱ اکتبر به دست آمد بسیاری از دهانه‌های ۴۰ فوتی ناشی از حملات هوایی در جبالیا را نشان می‌دهد.

ارتش رژیم صهیونیستی از اظهارنظر درباره مقدار و ماهیت مهمات استفاده شده در جبالیا خودداری کرده است؛ با این حال، روایت عمومی درباره حملات متعدد آن به جبالیا باعث ایجاد ابهاماتی شده است.

گزارش نیویورک‎تایمز از میزان کشتار غیرنظامیان غزه

نیویورک‎تایمز در گزاشی به آمار شهدا و مجروحان تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه پردخته است.

این روزنامه آمریکایی می‌گوید: تعداد کودکانی که در چند هفته اخیر در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند از مجموع کودکان کشته شده در درگیری‌های سراسر جهان طی سال گذشته میلادی بیشتر است.

گزارش نیویورک تایمز از قتل‌عام غزه؛ استفاده بمب ۹۰۰ کیلویی و رکوردشکنی مرگ کودکان

نیویورک‎تایمز در گزارش خود می‌نویسد: غیرنظامیان غزه تحت رگبار رژیم صهیونیستی با سرعتی تاریخی کشته می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند: حتی یک ارزیابی محافظه کارانه از آمار تلفات گزارش شده غزه نشان می‌دهد که میزان کشتار در طول حمله اسرائیل، در این قرن سابقه کمی دارد.

رژیم صهیونیستی کشته شدن غیرنظامیان در نوار غزه را «بخشی تأسف‌آور، اما اجتناب‌ناپذیر» از درگیری‌های مدرن می‌داند و به تلفات انسانی سنگین حملات نظامی که زمانی خود آمریکا در عراق و سوریه انجام داد، اشاره می‌کند.

 

گزارش نیویورک تایمز از قتل‌عام غزه؛ استفاده بمب ۹۰۰ کیلویی و رکوردشکنی مرگ کودکان

 

اما بررسی درگیری‌های گذشته و مصاحبه با کارشناسان تلفات و سلاح نشان می‌دهد که حمله رژیم صهیونیستی متفاوت است

در حالی که آمار تلفات زمان جنگ هرگز دقیق نخواهد بود، کارشناسان می‌گویند که حتی یک مطالعه محافظه‌کارانه از آمار تلفات گزارش شده از غزه نشان می‌دهد که سرعت کشتار در طول کارزار رژیم صهیونیستی سابقه کمی در این قرن دارد.

آن‌ها می‌گویند که مردم در غزه سریعتر از مرگبارترین لحظات حملات تحت سرکردگی آمریکا در عراق، سوریه و افغانستان که خود به طور گسترده از سوی گروه‌های حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفتند، کشته می‌شوند.

مقایسه دقیق کشته‌شدگان جنگ غیرممکن است، اما کارشناسان تلفات درگیری از اینکه چند نفر در غزه - بیشتر آن‌ها زن و کودک- و با چه سرعتی کشته شده‌اند، شگفت‌زده هستند.

این تنها مقیاس حملات نیست؛ رژیم صهیونیستی مدعی است که قبل از رسیدن به یک آتش‌بس کوتاه در روز‌های اخیر بیش از ۱۵ هزار هدف را درگیر کرده است و این نیز ماهیت خود سلاح است.

استفاده آزادانه رژیم صهیونیستی از مهمات سنگین آمریکایی

برخی کارشناسان، می‌گویند که استفاده آزادانه رژیم صهیونیستی از سلاح‌های بسیار بزرگ در مناطق شهری متراکم، از جمله بمب‌های ۲ هزار پوندی ساخت آمریکا که می‌تواند یک برج را ویران کند، تعجب‎آور است.

«مارک گارلاسکو»، مشاور نظامی سازمان هلندی «رَکس» و تحلیلگر ارشد سابق اطلاعاتی در پنتاگون، می‌گوید: این فراتر از هر چیزی است که در حرفه‌ام دیده‌ام؛ برای یافتن یک مقایسه تاریخی برای این همه بمب بزرگ در چنین منطقه کوچکی، باید به ویتنام یا جنگ جهانی دوم برگردیم.

در مقابل، در نبرد‌های این قرن، مقامات نظامی آمریکا اغلب بر این باور بودند که رایج‌ترین بمب هوایی آمریکایی - یک سلاح ۵۰۰ پوندی - برای اکثر اهداف در هنگام نبرد با داعش در مناطق شهری مانند موصل، عراق و رقه بسیار بزرگ است.

محققان به حدود ۱۰ هزار زن و کودک گزارش شده که در غزه به شهادت رسیده‌اند، به عنوان یک معیار تقریبی – هرچند محافظه‌کارانه – از کشتار غیرنظامیان در این قلمرو اشاره می‌کنند؛ مقامات بین‌المللی و کارشناسان آشنا با نحوه جمع‌آوری ارقام از سوی مقامات بهداشتی در غزه می‌گویند که اعداد کلی به طور کلی قابل اعتماد هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که کودکان، زنان و افراد مسن در غزه کشته شده‌اند، اما مدعی است که آمار کشته‌های گزارش شده در غزه قابل اعتماد نیست.

با این حال، محققان می‌گویند سرعت مرگ‌ومیر گزارش شده در غزه در طول بمباران رژیم صهیونیستی فوق‌العاده بالا بوده است.

براساس برآوردها، تعداد تلفات زنان و کودکان غزه در کمتر از دو ماه بیشتر از حدود ۷ هزار و ۷۰۰ غیرنظامی که از سوی نیرو‌های آمریکایی و متحدان بین‌المللی آن‌ها در کل سال اول تهاجم به عراق در سال ۲۰۰۳ کشته شده‌اند، گزارش شده است.

 

گزارش نیویورک تایمز از قتل‌عام غزه؛ استفاده بمب ۹۰۰ کیلویی و رکوردشکنی مرگ کودکان

 

 

براساس گزارش‌ها، تعداد زنان و کودکانی که از زمان آغاز تجاوزهای رژیم صهیونیستی در ماه گذشته در غزه به شهادت رسیدند، به حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ غیرنظامی نزدیک می‌شود که از سوی آمریکا و متحدانش در افغانستان طی نزدیک به ۲۰ سال جنگ کشته شده‎اند.

این مقایسه‌ها بر اساس هزاران کشته مستقیما به دست نیرو‌های آمریکایی در طول دهه‌ها در عراق، سوریه و افغانستان است.

«برایان کاستنر»، بازرس تسلیحاتی سازمان عفو بین‌الملل و یکی از اعضای سابق سازمان عفو بین‌الملل، گفت: بمب‌هایی که در غزه استفاده می‌شوند بزرگ‌تر از بمب‌هایی هستند که آمریکا در زمان مبارزه با داعش در شهر‌هایی مانند موصل و رقه استفاده می‌کرد و با هدف قرار دادن زیرساخت‌های زیرزمینی مانند تونل‌ها سازگارتر است.

غزه نه‌تنها در مقایسه با مناطق درگیری مانند عراق، افغانستان یا اوکراین کوچک است، بلکه مرز‌های این سرزمین از سوی رژیم صهیونیستی و مصر نیز بسته شده و به غیرنظامیان مکان‌های امن کمی برای فرار می‌دهد.

تحلیل‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ هزار ساختمان در نوار غزه از جمله حدود نیمی از ساختمان‌ها در شمال این کشور آسیب دیده یا ویران شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *