رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

محدودیت کشورهای غربی برای راهپیمایی‎های حامی فلسطین

14:38 - 01 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۸۳۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
محدودیت کشورهای غربی برای راهپیمایی‎های حامی فلسطین
تظاهرات حمایت از فلسطین در چند کشور غربی با خشونت پلیس مواجه شده و برخی کشورها این تظاهرات را ممنوع اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - اروپایی‌هایی که می‌خواهند صدای همبستگی خود را با فلسطین در رویداد‌های مختلف بلند کنند، در بسیاری از کشور‌هایی که محدودیت‌ها شامل ممنوعیت شعار، پرچم و بنر‌های طرفدار فلسطین را اعمال کرده‌اند، با موانعی مواجه هستند.

انگلیس، فرانسه، سوئیس، آلمان، جمهوری چک و اتریش تنها برخی از کشور‌های اروپایی هستند که تدابیر سختگیرانه‌ای را علیه افرادی که می‌خواهند علناً اشغال غزه از سوی رژیم صهیونیستی و کشتار بیش از ۱۴ هزار فلسطینی را محکوم کنند، اعمال کرده‌اند.

بسیاری از گروه‌های حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل، از نگرش مقامات اروپایی که این محدودیت‌ها را اعمال کرده‌اند، انتقاد و استدلال می‌کنند که این محدودیت‌ها آزادی بیان را نقض می‌کنند.

 

خشونت پلیس علیه اعتراضات حامی فلسطین در کشورهای غربی

 

عفو بین‌الملل گفته که تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه رژیم صهیونیستی نمی‌تواند به عنوان یک موضوع امنیتی تلقی شود.

به گفته این سازمان، ممنوعیت تظاهرات حامی فلسطین، آزار و اذیت یا بازداشت کسانی که نظرات خود را در این مورد ابراز می‌کنند و هشدار به اخراج خارجیانی که در چنین فعالیت‌هایی شرکت می‌کنند، با حقوق بشر همخوانی ندارد.

 

انگلیس

در انگلیس، تلاش‌هایی برای ممنوعیت تظاهرات همبستگی فلسطینی‌ها صورت گرفته که از اواسط ماه اکتبر هر شنبه صد‌ها هزار نفر در آن شرکت می‌کنند.

سوئلا براورمن، وزیر کشور سابق انگلیس، از همان ابتدا با این راهپیمایی‌ها مخالفت کرد و در هفته اول راهپیمایی‌ها مدعی شد که این راهپیمایی‌ها «حمایت از تروریسم» است.

او مدعی شد که حمل پرچم فلسطین یا سردادن شعار‌های خاص می‌تواند «بسته به موقعیت» به عنوان حمایت از تروریسم تلقی شود و به پلیس توصیه کرد در ارزیابی‌های خود از دیدگاه او استفاده کنند.

 

خشونت پلیس علیه اعتراضات حامی فلسطین در کشورهای غربی

 

اوج گرفتن بازداشت‌های ادعایی «یهودی‌ستیزی» در فرانسه 

در فرانسه، مقامات ممنوعیت کامل تظاهرات حمایت از فلسطین را وضع کردند؛ این تصمیم به دلیل مخالفت با آزادی بیان به شورای دولتی پس گرفته شد؛ این شورا حکم داد که نمی‌توان برای تظاهرات «ممنوعیت دسته‌جمعی» اتخاذ کرد و مقامات را ملزم کرد که «مورد به مورد» تصمیم بگیرند.

از زمان شروع تظاهرات حمایت از فلسطین، تعداد افراد بازداشت شده «به دلیل یهودی‌ستیزی» در این کشور افزایش یافته است.

دولت فرانسه به این اعتراضات، با سازماندهی تظاهرات طرفدار رژیم صهیونیستی به ادعای اعتراض به یهودی‌ستیزی پاسخ داد.

شرکت «مارین لوپن»، مقام راست افراطی و حامیانش در تظاهراتی که در پاریس برگزار شد، جنجال برانگیخت.

 

خشونت پلیس علیه اعتراضات حامی فلسطین در کشورهای غربی

 

سوئیس

تظاهرات بزرگ و راهپیمایی در پایتخت سوئیس از اواسط نوامبر تا دسامبر ممنوع شد؛ ۲۴ تظاهرات طرفداران فلسطینی پس از ۷ اکتبر در مناطق مختلف سوئیس به این بهانه که «خطری برای پلیس، تظاهرکنندگان و اطرافیان آن‌ها است» ممنوع شد. 

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از این ممنوعیت‌ها انتقاد کرد و گفت که این ممنوعیت‌ها «نامتناسب» است.

 

ممنوعیت ۹۹ تظاهرات طرفدار فلسطین در آلمان 

به گزارش آناتولی، بسیاری از اعتراضات حامی فلسطین در هفته‌های اول حمله رژیم صهیونیستی به غزه در آلمان ممنوع شد؛ در برلین، دانش آموزان از حمل چفیه فلسطینی و نماد یا پرچم فلسطین منع شدند.

در ایالت بایرن، شعار «از نهر تا بحر» که اغلب در تظاهرات طرفداران فلسطینی سر داده می‌شد، ممنوع شد؛ تا به امروز ۹۹ تظاهرات در حمایت از فلسطین در آلمان ممنوع شده است.

 

خشونت پلیس علیه اعتراضات حامی فلسطین در کشورهای غربی

 

جمهوری چک و اتریش

جمهوری چک و اتریش شعار «از نهر تا بحر، فلسطین آزاد خواهد شد» را ممنوع کردند؛ وزارت کشور جمهوری چک اعلام کرد که استفاده از شعار «از تهر تا بحر، فلسطین آزاد خواهد شد» که برای دهه‌ها در تظاهرات‌های طرفدار فلسطین در سراسر جهان به کار می‌رفت، به عنوان «تبلیغات تروریستی» مجازات خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: هرکسی که از این عبارت استفاده کند ممکن است به «حمایت و تشویق بالقوه تروریسم، تحریک نفرت علیه گروهی از مردم، یا انکار، بازجویی، تایید یا توجیه نسل‌کشی» متهم شود.

کانادا

در کانادا نیز اعتراضات و تجمعات حمایت از فلسطین با محدودیت‌های شدیدی همراه شده است؛ انتشار ویدئو‌های مربوط به بازداشت یک کودک ۱۲ ساله و یک زن باردار از سوی پلیس در کلگری با استفاده از تاکنیک‌های تهاجمی و خشونت‌بار، انتقاد‌های بسیاری را به همراه داشته است.

ویدئو‌های منتشر شده نشان می‌دهند که ۲ افسر پلیس یک کودک ۱۲ ساله را کشیده و به زمین می‌زنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: فلسطین تظاهرات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *