جنگ غزه و شکل‌گیری جنبش جهانی همبستگی با فلسطین

15:32 - 08 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۹۷۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ غزه و شکل‌گیری جنبش جهانی همبستگی با فلسطین
بی‌توجهی جهان و جامعه بین‌المللی به جنایت‌های چندین دهه‌ای رژیم صهیونیستی علیه فلسطین، این معضل را با وجود ضرورت اقدام، به حاشیه برده است.

خبرگزاری میزان – مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر ۱۹۷۷ و ۱۹۷۹ با تصویب قطعنامه‌های ۴۰/۳۲B و ۶۵/۳۴D روز ۲۹ نوامبر (۸ آذر) را به‌عنوان روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین اعلام کرد.

انتخاب روز ۲۹ نوامبر برای این موضوع نیز دلیل مهمی دارد؛ در ۲۹ نوامبر سال ۱۹۴۷ مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ۱۸۱ موسوم به قطعنامه تقسیم را صادر کرد که در آن تشکیل ۲ کشور یهودی و عربی پیش‌بینی شده بود؛ براساس قطعنامه مذکور، بیت المقدس نیز به‌عنوان یک پیکره جدا تحت یک رژیم بین‌المللی خاص قرار می‌گرفت.

دلیل صدور قطعنامه مذکور، تشدید درگیری بین اعراب و صهیونیست‌ها در دهه ۱۹۳۰ با افزایش صهیونیست‌ها از اروپا به فلسطین برای تحقق هدف جنبشی صهیونیستی بود؛ تشکیل یک کشور صهیونیستی در فلسطین.

قطعنامه ۱۸۱ مجمع عمومی سازمان ملل نتوانست حتی به اهداف غیرقابل قبول خود از منظر فلسطینی‌ها و بسیاری از مسلمانان دست یابد و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها گسترش یافت.

جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ که به آوارگی و خلع ید دسته‌جمعی فلسطینی‌ها منجر شد، در میان فلسطینی‌ها به نکبت شناخته می‌شود؛ این جنگ جامعه چندقومیتی و چندفرهنگی فلسطین را دچار فروپاشی کرد.

از سال ۱۹۴۸ تاکنون بیش از نیمی از مردم فلسطین از خانه‌های خود رانده و آواره شدند؛ براساس اعلام سازمان ملل نزدیک به ۶ میلیون فلسطینی تا به امروز در سراسر منطقه آواره شده‌اند.

دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در سال ۲۰۲۳ موج جدیدی از آوارگی اجباری را برای مردم فلسطینی ساکن غزه رقم زد؛ این منطقه تحت محاصره که به‌عنوان بزرگ‌ترین زندان روباز جهان شناخته می‌شود، اکنون در شرایط فاجعه انسانی قرار دارد؛ بر اثر حملات رژیم صهیونیستی حدود ۱۵ هزار نفر از ساکنان غزه به شهادت رسیده و ۶ هزار نفر زیر آوار مانده‌اند؛ شمار مجروحان در غزه به بیش از ۳۰ هزار نفر رسیده است؛ نیمی از ساختمان‌های مسکونی غزه تخریب شدند؛ غالب بیمارستان‌های این منطقه از کار افتاده‌اند؛ غزه در آستانه قحطی گسترده قرار دارد؛ تاسیسات سازمان ملل، مدارس، مساجد، مراکز فرهنگی و ... به شدت بمباران شده‌اند؛ ...

اگرچه در دسامبر ۱۹۴۸ مجمع عمومی سازمان ملل خواستار بازگشت پناهندگان فلسطینی، استرداد اموال و جبران خسارت فلسطینی‌ها شد، اما با وجود گذشت ۷۵ سال و صدور قطعنامه‌های بی‌شمار سازمان ملل، حقوق فلسطینی‌ها همچنان نادیده گرفته می‌شود.

در حال حاضر مردم فلسطینی جمعیتی بیش از ۸ میلیون نفری را تشکیل می‌دهند که عمدتا در اراضی اشغال شده از سال ۱۹۶۷ به دست رژیم صهیونیستی از جمله قدس شرقی اشغالی زندگی می‌کنند.

بقیه مردم فلسطین نیز در کشور‌های عربی همسایه یا اردوگاه‌های آوارگان در منطقه زندگی خود را در شرایط دشوار آوارگی می‌گذرانند.

روز جهانی همبستگی با فلسطین تعیین شده است تا جامعه بین‌المللی توجه خود را بر این واقعیت متمرکز کند که مسئله منازعه رژیم صهیونیستی و فلسطین هنوز حل نشده است و مردم فلسطین هنوز به حقوق مسلم خود مانند حق تعیین سرنوشت بدون دخالت خارجی، حق استقلال و حاکمیت ملی و حق بازگشت به خانه و شهر‌هایی که از آن‌ها آواره شده‌اند، نرسیده‌اند.

کشتار و قتل‌عام رژیم صهیونیستی در غزه و مقاومت پایدار ساکنان این منطقه در برابر اشغالگران، به رقم خوردن جنبشی جهانی در همبستگی با فلسطین منجر شده که در بسیاری از جبهه‌ها تلاش می‌کند تا به حمایت جهانی سیاستمداران و شرکت‌ها از رژیم صهیونیستی، به‌ویژه در غرب، پایان دهد، زیرا کشورهای غربی و در راس آن‌ها آمریکا از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی در جنایت‌های اخیر علیه غزه بوده‌اند.

نمود تحرکات این جنبش جهانی را می‌توان در اعتراض‌ها، تظاهرات‌ها و تجمع‌های گسترده حامیان فلسطین در سراسر جهان به‌ویژه کشور‌های اروپایی دید.

لندن، پایتخت انگلیس در هفته‌های اخیر شاهد برگزاری تظاهرات‌های میلیونی در حمایت از فلسطین بوده است.

روز جهانی همبستگی با فلسطین در سال ۲۰۲۳ فراتر از روال معمول سال‌های گذشته است؛ اکنون فلسطینی‌های ساکن غزه زیر آتش و محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارند و فلسطینی‌های آواره در سراسر جهان مانند آمریکا هدف جنایت‌های نفرت‌محور می‌شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *