ساکت کردن صداهای حامی فلسطین در کشورهای غربی

13:35 - 14 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۸۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ساکت کردن صداهای حامی فلسطین در کشورهای غربی
مقام‎های کشورهای غربی در ادامه حمایت‌های نامحدود خود از رژیم صهیونیستی هرگونه صدای حامی فلسطین را ساکت می‌کنند.

خبرگزاری میزان – کشور‌های غربی در ادامه حمایت از رژیم صهیونیستی، مقام‎ها و یا روزنامه‌نگارانی را که در حمایت از فلسطین صحبت کرده و یا از رژیم صهیونیستی انتقاد کرده‌اند، وادار به سکوت و یا اخراج می‌کنند.

اخراج چند خبرنگار بی‌بی‌سی

بی‌بی‌سی تاکنون چند تن از خبرنگاران خود را به دلیل حمایت از فلسطین از کار برکنار کرده است.

«آلن مک‌لئود»، روزنامه‌نگار مستقل، در واکنش به این اقدام نوشت: با از دست رفتن فلسطینی‌ها، رسانه‌های غربی آخرین ذره‌های اعتبار خود را از دست می‌دهند.

تعلیق این خبرنگاران بی‌بی‌سی به دنبال حذف ۳ مجری مسلمان از روی آنتن از سوی شبکه آمریکایی ام‌اس‌ان‌بی‌سی، در پی انتقاد از کم‌اهمیت جلوه دادن کشتار فلسطینی‌ها در پوشش خبری و هدف قرار دادن و کشتن روزنامه‌نگاران فلسطینی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

«احلام محتسب»، استاد مطالعات رسانه‌ای در دانشگاه ایالتی «سن برناردینو» کالیفرنیا، به «اینترسپت»، گفت: یک فشار رسانه‌ای بسیار پوچ برای نادیده گرفتن و نادیدن هرگونه همدردی فلسطینی‌ها وجود دارد؛ روایت یک‌طرفه «قربانیان اسرائیلی» مستلزم پذیرش نهاد‌های رسانه‌ای و خود دولت آمریکاست.

هفته گذشته، یکی از اعضای تیم عربی اخبار بی‌بی‌سی در «تل‌آویو» با وجود قرار داشتن در خودرویی که به عنوان رسانه مشخص شده بود، از سوی پلیس رژیم صهیونیستی متوقف شد و مورد حمله قرار گرفت؛ بی‌بی‌سی مدعی شد: روزنامه‌نگاران باید بتوانند آزادانه درباره درگیری اسرائیل و غزه گزارش دهند.

نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد ایمنی خبرنگاران تعلیق شده این شبکه پس از اینکه یک روزنامه انگلیسی مورد آزار و اذیت قرار گرفت، وجود دارد.

این شبکه  همچنین به دلیل پوشش جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطین که به گفته مدافعان حقوق بشر به طور مداوم فلسطینیان را انسانیت‌زدایی کرده و در نهایت به ایجاد رضایت عمومی برای اشغالگری این رژیم کمک کرده، با انتقاداتی مواجه است.

بی‎بی‎سی نقطه آغاز مقابله با راهپیمایی همبستگی فلسطینیان در آخر هفته گذشته بود؛ این شبکه با ایجاد بدبینی، تظاهرات در لندن و سایر اعتراضات حامی فلسطین در سراسر انگلیس را به عنوان «حمایت از حماس» به تصویر کشید.

تشدید فشار بر روزنامه‌نگاران و مقامات آمریکایی حامی فلسطین

به گزارش گاردین با تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، تعداد فزاینده‌ای از شخصیت‌های برجسته آمریکا به دلیل اظهارنظر‌های عمومی آن‌ها در مورد آرمان فلسطین با قوانین و اقدامات انضباطی مواجه شده‌اند.

«دیوید ولاسکو»، سردبیر مجله «آرت فوروم»، بنا به گزارش‌ها پس از انتشار نامه سرگشاده این مجله در پاسخ به جنگ غزه، اخراج شد.

«نان گلدین»، عکاس مشهور آمریکایی و هنرمندان دیگر گفته‎‌اند که پس از پایان کار مجله «ولاسکو»، دیگر با «آرت فوروم» همکاری نخواهند کرد.

دستکم ۴ سردبیر در واکنش به اخراج «ولاسکو» از سمت خود استعفا کرده‎اند.

«زک هتفیلد»، سردبیر ارشد سابق این مجله، به صورت آنلاین اعلام کرد که «آرت فوروم» را ترک کرده و اخراج ولاسکو را «غیرقابل قبول» خواند.

این مجله هنری برتر نامه‌ای با عنوان «نامه‌ای سرگشاده از جامعه هنری به سازمان‌های فرهنگی» منتشر کرد؛ این نامه که از سوی هزاران هنرمند و کارمند فرهنگی از جمله «گلدین» امضا شد، خواستار آتش‌بس فوری، کمک‌های بشردوستانه به غزه و آزادی گسترده‌تر فلسطین شد.

علاوه بر «ولاسکو»، یکی دیگر از سردبیران برجسته پس از انتشار پست در رسانه اجتماعی ایکس درباره غزه اخراج شد؛ «مایکل آیزن» از سمت سردبیری مجله علمی دانشگاهی «eLife» حذف شد.

اخراج «آیزن» طی بیانیه‌ای در ۲۴ اکتبر از سوی این مجله و هیئت مدیره آن تایید شد.

علاوه بر این یکی از مدیران ارشد آژانس استعداد‌های درخشان سازمان هنر‌های خلاق آمریکا (CAA) نیز پس از بازنشر یک وضعیت در اینستاگرام درباره رفتار رژیم صهیونیستی با فلسطینیان، با واکنش‌های منفی مواجه شده و از نقش‌های ریاستی کناره‌گیری کرد.

«ما‌ها دخیل»، یکی از روسای بخش فیلم‌های سینمایی در این آژانس، از هیئت مدیره داخلی کناره گیری کرد.

اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطین گفتمان رسانه‌های غربی درباره حمله رژیم صهیونیستی به غزه را به‌عنوان «افت جدید برای اصول یکپارچگی روزنامه‌نگاری» توصیف کرده است.

روزنامه‌نگاران و اتحادیه‌های کارگری فلسطینی در بیانیه‌ای گفتند از اینکه برخی از رسانه‌های جهانی مکررا هنگام پوشش قتل‎عام در غزه نتوانسته‌اند این استاندارد‌ها را رعایت کنند، ناراحت هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *