کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: بحران فراتر از غزه است/ درباره کرانه باختری هشدار می‌دهم

15:10 - 25 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۷۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: بحران فراتر از غزه است/ درباره کرانه باختری هشدار می‌دهم
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای درباره سفر خود به غرب آسیا، خواستار توقف ‌خشونت‌ها علیه ساکنان نوار غزه و کرانه باختری شد.

خبرگزاری میزان – «ولکر تورک»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی غیررسمی به کشور‌ها درباره سفر خود به خاورمیانه، به موضوع فلسطین پرداخت.

«تورک» گفت: آتش خشونت در سرزمین اشغالی فلسطین - هم در غزه و کرانه باختری - به راه افتاده است و با توجه به بزرگی چالش‌ها، به نظرم مهم است که این جلسه توجیهی غیررسمی را پس از مأموریت هفته گذشته خود در مصر و اردن ارائه و توصیه‌های خود را ارائه دهم. من از هر دو کشور برای تسهیل دیدار من سپاسگزارم.

این مقام شورای حقوق بشر سازمان ملل بیان کرد: من از رفح و العریش دیدن کردم، جایی که زخم‌های وحشتناک بسیاری از بیماران در بیمارستان، از جمله کودکان متعدد، بر من ضربه زد.

وی تاکید کرد: مردم غزه که سال‌ها در پشت حصار‌های سیم خاردار عمیقا فقیر شده‌اند، در حال تحمل بمباران‌های نیرو‌های اسرائیل با شدتی هستند که در این قرن به‌ندرت تجربه شده است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت غزه، از هر ۵۷ نفر ساکن نوار غزه، یک نفر در ۵ هفته گذشته به شهادت رسیده یا زخمی شده است، بیش از ۱۱ هزار نفر به شهادت رسیده‌اند که بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ نفر از آن‌ها کودک بودند.

در گزارش ولکر تورک آمده است: در معدود بیمارستان‌هایی که هنوز کار می‌کنند، پزشکان با استفاده از تلفن‌های همراه برای نور، کودکانی را که فریاد می‌کشند، بدون بیهوشی عمل می‌کنند، سازمان جهانی بهداشت دستکم ۱۳۷ حمله به مراقبت‌های بهداشتی در غزه را ثبت کرده است که به‌خصوص در روز‌های اخیر تأثیر شدیدی بر بیمارستان الشفاء داشته است، جایی که نوزادان نارس به دلیل قطع برق، اکسیژن و آب جان خود را از دست می‌دهند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد: پیشنهاد‌های فعلی برای به‌اصطلاح «منطقه امن» غیرقابل دفاع است؛ این منطقه برای تعداد افراد نیازمند نه امن و نه امکان‎پذیر است. من شما را به بیانیه IASC ارجاع می‌دهم که به زودی منتشر خواهد شد.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد: هیچ کس فراتر از قانون نیست و حقوق بشردوستانه بین‌المللی روشن است؛ حملات به غیرنظامیان یا اشیاء غیرنظامی محافظت شده -بیمارستان‌ها، مدارس، بازار‌ها و نانوایی‌ها که یک راه نجات را تشکیل می‌دهند - ممنوع است.

به گفته وی، حملاتی که در آن احتمال مرگ غیرنظامیان و آسیب رساندن به اشیاء حفاظت شده، نامتناسب با مزیت واقعی و مستقیم نظامی است – که دائما با استفاده اسرائیل از سلاح‌های انفجاری با اثر منطقه‌ای وسیع در مناطق پرجمعیت غزه در معرض خطر است – نیز ممنوع است.

«تورک» گفت: این بحران فراتر از غزه است؛ من عمیقا نگران تشدید خشونت و تبعیض شدید علیه فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی هستم، به نظر من، این یک وضعیت بالقوه انفجاری ایجاد می‌کند و من می‌خواهم واضح بگویم: ما بسیار فراتر از سطح هشدار اولیه هستیم، من بلندترین زنگ خطر ممکن را در مورد کرانه باختری اشغالی به صدا در می‌آورم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *