رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حمله رژیم صهیونیستی به قواعد بشردوستانه بین‏‎المللی

9:06 - 27 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۹۱۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حمله رژیم صهیونیستی به قواعد بشردوستانه بین‏‎المللی
جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه مرتکب می‌شود، نقض بسیاری از کنوانسیون‌ها و قوانین تایید شده بین‌المللی است.

خبرگزاری میزان - پیام خطرناکی از سوی سیاست‌گذاران کلیدی در جامعه بین‌المللی ارسال شده است که جان فلسطینی‌ها اهمیت کمتری نسبت به صهیونیست‌ها دارد و قوانین بین‌المللی بشردوستانه می‌تواند به صورت گزینشی اعمال شود.

رژیم صهیونیستی کنوانسیون ژنو و قوانین بین‌المللی را نقض می‎کند

کنوانسیون ژنو صراحتا هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی ضروری در درگیری‌های مسلحانه را ممنوع می‌کند.

با این حال، انتقاد‌های خاموشی از بمباران بیمارستان‌های غیرنظامی، مدارس و ساختمان‌های مسکونی در غزه از سوی رژیم صهیونیستی وجود دارد و در عوض، با «حق دفاع از خود» این رژیم توجیه می‌شود.

همچنین هیچ اشاره‌ای به حق مردم فلسطین برای دفاع از خود در برابر چنین نقض آشکار قوانین بین‌المللی و یا حق آن‌ها برای داشتن حقوق اولیه بشر تحت یک اشغال غیرانسانی و غیرقانونی که ۷۵ سال است ادامه دارد، وجود ندارد.

 

رژیم صهیونیستی و «اصل حق دفاع»

الجزیره می‎نویسد: براساس قوانین اشغالگری که بخشی از قانون درگیری مسلحانه را تشکیل می‌دهد، رژیم صهیونیستی «حق دفاع از خود» با استفاده از ابزار نظامی را ندارد، زیرا این رژیم اشغالگر است؛ این یک ادعا نیست بلکه واقعیتی است که دیوان بین‌المللی دادگستری طی حکمی در سال ۲۰۰۴ آن را تایید کرده است.

رژیم صهیونیستی به‌عنوان رژیم اشغالگر این فرصت را دارد که از ابزار‌های قابل اجرا برای حاکمیت قانون، از جمله قدرت‌های پلیس برای مقابله با اقدامات جنایتکارانه استفاده کند؛ یک رژیم اشغالگر نمی‌تواند بر سرزمینی که اشغال کرده کنترل داشته باشد و به‌طور همزمان به آن سرزمین به ادعای «خارجی بودن» و تهدیدی برون‌زا برای «امنیت ملی» حمله نظامی کند.

تصور حق رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود از طریق ابزار نظامی از سوی برخی به اشتباه و عمدا برای توجیه استفاده غیرقانونی از خشونت علیه مردم غزه و کرانه باختری مورد استفاده قرار گرفته است.

جامعه جهانی باید قاطعانه واکنش‌های بین‌المللی مبهم و تحریف‌شده را که زمینه و علل اصلی این جنگ را نادیده می‌گیرند، یعنی ظلم سیستماتیک رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها، اشغال سرزمین و پاکسازی قومی مداوم آن‌ها را رد کند.

نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشر، از جمله دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، به همراه سازمان‌های غیردولتی محلی - از جمله دستکم ۱۷ سازمان در فلسطین اشغالی - اشغال نظامی ظالمانه این رژیم در سرزمین فلسطین را به‌عنوان جنایت آپارتاید توصیف کرده‌اند.

 

 

آن‌ها محاصره ظالمانه غزه از سوی رژیم صهیونیستی در ۱۷ سال گذشته را به عنوان بزرگترین زندان روباز جهان که در آن ۲.۳ میلیون فلسطینی قادر به ورود یا خروج آزادانه از نوار محدود زمینی نیستند، در حالی که تامین آب، برق و کالا همچنان به عنوان یک مشکل باقی است، را محکوم می‌کنند. 

هنگامی که فلسطینی‌ها به تظاهرات غیرخشونت‌آمیز متوسل می‌شوند، صهیونیست‌ها آن‌ها را با گلوله‌های واقعی سرکوب می‌کنند؛ این همان اتفاقی است که برای سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی رخ داد که در سال ۱۹۶۰ به طور مسالمت‌آمیز علیه شرایط آپارتاید تظاهرات کردند و از سوی سرکوبگران با شلیک گلوله کشته شدند. 

 

 

حق مقاومت برای اشغال شده

طبق قوانین بین‌المللی، کسانی که تحت اشغال زندگی می‌کنند، حق مقاومت دارند؛ مبارزه مسلحانه علیه یک نیروی اشغالگر استعماری نه‌تنها تحت قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، بلکه به‌طور خاص مورد تایید قرار گرفته است. 

جنگ‌های آزادی‌بخش ملی به صراحت از طریق تصویب پروتکل الحاقی یک به کنوانسیون‌های ژنو در سال ۱۹۴۹ به‌عنوان یک حق محافظت‌‌شده و ضروری برای مردم اشغال شده در همه جا پذیرفته شده است.

اما همانطور که مبارزان آزادی آفریقای جنوبی به عنوان تروریست شناخته شدند و بیشتر دولت‌های غربی به حقوق مردم آن برای آزادی، حقوق بشر و تعیین سرنوشت در سرزمین خود پشت کردند، حقوق فلسطینیان برای امنیت، حقوق بشر و تعیین سرنوشت به مدت طولانی از سوی دولت‌های سراسر جهان نادیده گرفته شده یا به آن پرداخته نشده است.

هیچ «فرایند صلح» خاورمیانه‌ای وجود ندارد که بتوان از آن صحبت کرد و هیچ قصدی از سوی کابینه کنونی رژیم صهیونیستی برای مصالحه بر سر این موضوع یا ایجاد یک کشور فلسطینی قابل دوام وجود ندارد. 

 

 

مسیر کنونی از سوی افراط‌گرایان صهیونیست هدایت می‌شود که به دنبال تصرف کامل سرزمین‌های فلسطینی با زور، بدون توجه به عواقب آن درباره جان انسان‌ها یا ویرانی مطلق هستند. 

این مردم در خیابان‌های پایتخت‌های عربی، آسیایی، آمریکای لاتین، آفریقایی و غربی هستند که با صدای وجدان، نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را محکوم می‌کنند، جامعه بین‌المللی را به دلیل استاندارد‌های دوگانه خود فرا می‌خوانند و خواهان عدالت برای فلسطینیان هستند. 

این مردم عادی در سراسر جهان هستند که از انسانیت‌زدایی رژیم صهیونیستی از مردم فلسطین سرپیچی کرده و اهریمن‌سازی این رژیم را رد کرده‌اند، مردم جهان آوارگی اجباری فلسطینیان از سرزمینشان را کاملا رد می‌کنند.

دیگر نمی‌شود در مواجهه با قربانی شدن مردان، زنان و کودکان فلسطینی که در بستر خود بمباران می‌شوند، بی‌تفاوتی وجود داشته باشد؛ مردم جهان صدای فریاد‌های نافذ نوزادان فلسطینی را می‌شنوند که در یک جنایت جنگی کاملا قابل پیشگیری در زیر آوار ساختمان‌های مسکونی حبس شده‌اند، مردم جهان می‌دانند که بیشتر کشته‌شدگان در حمله نظامی کنونی به غزه زنان و کودکان بوده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *