بحران در بیمارستان‌های غزه؛ حملات بی‌امان رژیم صهیونیستی و تهدید جان هزاران آواره

13:53 - 25 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۷۵۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران در بیمارستان‌های غزه؛ حملات بی‌امان رژیم صهیونیستی و تهدید جان هزاران آواره
بمباران مداوم مراکز درمانی و بیمارستان‌های نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی، فاجعه انسانی بزرگی را رقم می‌زند.

خبرگزاری میزان - نوزادان تازه متولد شده در پتو پیچیده شده و پس از بیرون آمدن از انکوباتور‌ها روی تخت به ردیف قرار داده شده‌اند، این تصویر تعیین کننده‌ای است که محاصره بیمارستان‌های نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد.

«اشرف القدره»، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین گفت: در حالی که بزرگترین مرکز پزشکی غزه به دلیل کمبود سوخت مجبور به تعطیلی شد، دستکم ۳۲ بیمار، از جمله نوزادان نارس، در بیمارستان الشفا به شهادت رسیدند.

وضعیت بیمارستان الشفا

مجتمع پزشکی الشفا از سوی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته و عملا به گورستانی برای افراد حاضر در آن تبدیل شده است.

مدیر دفتر دولتی غزه در جدیدترین اظهارات خود درباره بیمارستان الشفا گفت: ارتش اشغالگر اسرائیل تعدادی از کارکنان مجتمع پزشکی الشفا را دستگیر کرد، به تمام بخش‌های بیمارستان الشفا یورش برد و وحشت را در بین بیماران گسترش داد.

این مقام فلسطینی تاکید کرد: ما رژیم صهیونیستی را به طور کامل مسئول ایمنی بیماران و کادر پزشکی در مجتمع الشفا می‌دانیم؛ ارتش اشغالگر به هر کسی که بخواهد مجتمع الشفا را ترک کند تیراندازی می‌کند و این مجتمع به قبرستان واقعی برای همه افراد حاضر در آن تبدیل شده است.

«تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت: متأسفانه، بیمارستان الشفا دیگر به‌عنوان یک بیمارستان کار نمی‌کند؛ جهان نمی‌تواند سکوت کند در حالی که بیمارستان‌ها، که باید به‌عنوان پناهگاه‌های امن باشند، به صحنه‌های مرگ، ویرانی و ناامیدی تبدیل می‌شوند. 

همه بیمارستان‌ها در شمال غزه اکنون «خارج از خدمات» هستند و حملات هوایی بی‌امان رژیم صهیونیستی همچنان مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهد.

هزاران نفر از جمله ۶۵۰ بیمار و ۵۰۰ کارمند بهداشتی در محوطه بیمارستان الشفاء محاصره شده‌اند و نظامیان صهیونیست به حملات علیه آن‌ها ادامه می‌دهند.

«هانی محمود»، خبرنگار الجزیره گفت: ارتش اسرائیل از بیماران می‌خواهد در حالی که دست‌هایشان بالای سرشان باشد، از بیمارستان خارج شوند، اما برخی از آن‌ها به ویلچر نیاز دارند در حالی که برخی دیگر معلول هستند، بنابراین نمی‌توانند راه بروند، درک این مطالبات ارتش رژیم صهیونیستی دشوار است، در حالی که این رژیم با رسانه‌ها خوب بازی می‌کند و به خبرنگاران می‌گوید «ما یک راهرو امن ارائه می‌دهیم».

رژیم صهیونیستی بخش‌های مختلف این بیمارستان را هدف قرار داده و «محمد ابوسلمیه»، مدیر بیمارستان الشفا، هفته گذشته گفت: «بیماران لحظه به لحظه جان خود را از دست می‌دهند -حتی نوزادان در انکوباتورها.

کارکنان مجبور شده‌اند نوزادان نارس را روی تخت‌های معمولی بچینند و از نیروی کمی که برای راه‌اندازی تهویه مطبوع برای گرم نگه‌داشتن آن‌ها وجود دارد، استفاده کنند

«احمد المخلالتی»، پزشک شاغل در این بیمارستان، به خبرنگاران گفت: ما انتظار داریم روز به روز تعداد بیشتری از این کودکان را از دست بدهیم.

نگرانی جهانی در مورد جنگ و هزاران غیرنظامی زخمی و آواره در داخل بیمارستان شعله‌ور شده که از برق، سوخت ژنراتور و تجهیزات ضروری پزشکی محروم شده، وجود دارد.

بیمارستان القدس

به گفته جمعیت هلال احمر فلسطین، بیمارستان القدس شهر غزه -با تنها ۱۰۰ تخت، اما اخیرا هزاران آواره را در خود جای داده است - روز سه‌شنبه گذشته تخلیه شد.

در بیانیه هلال احمر فلسطین آمده است: این امر پس از ۱۰ روز محاصره صورت می‌گیرد که طی آن از رسیدن تجهیزات پزشکی و بشردوستانه به بیمارستان جلوگیری شد.

این بیمارستان که در اوایل دهه ۲۰۰۰ افتتاح شد، به دلیل جنگ، قطع کامل برق و تمام شدن آب و غذا «به تهدیدی برای زندگی همه افراد داخل تبدیل شده بود».

بیمارستان اندونزی

بیمارستان اندونزی که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد، از سوی جاکارتا تامین مالی شد و در بزرگترین اردوگاه پناهندگان غزه، یعنی جبالیا، واقع شده است.

«عاطف الکهلوت»، مدیر این بیمارستان در گزارش‌های رسانه‌ای گفته که ظرفیت معمولی آن ۱۱۰ تخت است، اما ظرفیتی بسیار بیشتر از این رقم در بیمارستان حضور دارند.

اطراف بیمارستان اندونزی در روز‌های اخیر هدف حملات نظامیان صهیونیست بوده و مقامات این بیمارستان گزارش دادند که حملات از صبح امروز پنج‎شنبه قطع نشده است.

بیمارستان‌های غزه بار‌ها هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند؛ بیمارستان المعمدانی واقع در شهر غزه ماه گذشته هدف قرار گرفت و نزدیک به ۵۰۰ نفر در این حمله به شهادت رسیدند.

با وجود ادعا‌های بی‌اساس رژیم صهیونیستی درباره استفاده نظامی از بیمارستان‌ها هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نشده است.

پزشکان مستقل از جمله «غسان ابوسیتا»، پزشک فلسطینی که در الشفاء است و «مادز گیلبرت»، پزشک نروژی که قبلا در این بیمارستان کار کرده است، گفته‌اند که هیچ مدرکی برای ادعای فعالیت نظامی در این بیمارستان در طول دوران جنگ ندیده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *