روایت پناهجویان از بازرسی‌های بدنی تحقیرآمیز در مرزهای اروپا

14:31 - 20 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۸۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روایت پناهجویان از بازرسی‌های بدنی تحقیرآمیز در مرزهای اروپا
پناهجویان از بازر‌سی‌های بدنی اجباری و نامناسب که در مرزهای اروپا با آن مواجه هستند، انتقاد می‌کنند.

خبرگزاری میزان - مهاجران در مرز‌های اروپا می‌گویند که مجبور شده‌اند برهنه شوند و هدف بازرسی اجباری از سوی ماموران مرزی قرار گیرند.

«اینفو مایگرنت»، در گزارشی می‎گوید که پناهجویان در مرز‌های یونان هدف بازرسی شدید، اجباری و خشونت‌آمیزی قرار گرفته و دارایی آن‌ها به سرقت رفته است.

گزارش‌های رسانه‌ها و پزشکان بدون مرز، نشان می‌دهد که مهاجران در هنگام اخراج از مرزهای یونان، با بازرسی اجباری بدن در از سوی پرسنل مرزی یا افراد نقابدار مواجه شده‌اند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که شبکه خبری الجزیره هفته گذشته (۳ نوامبر) مصاحبه خود را با ۱۳ مهاجر منتشر کرد؛ آن‌ها مجبور شده‌اند برهنه شوند و در هنگام عقب‌نشینی در مرز‌های اتحادیه اروپا تحت بازرسی‌های بدنی نامناسبی قرار گرفتند.

 

روایت پناهجویان از بازرسی‌های بدنی تحقیرآمیز در مرزهای اروپا

 

یک زن ۲۵ ساله کامرونی، گفت که ابتدا وارد ترکیه و سپس یونان شده است؛ نگهبانان مرزی یونان در جزیره یونانی ساموس او و سایر پناهندگان را به حالت خمیده واداشتند؛ سپس یکی پس از دیگری، این زنان وادار به برهنه شدن در برابر مردان شده‌اند.

این زن کامرونی، می‌گوید هرکسی که با این بازرسی‌ها مقابله کرده، تهدید می‌شد و با چوب هدف ضرب و شتم قرار می‌گرفت.

تشکیل پرونده‌های قضایی برای بازرسی‌های اجباری

این پناهجوی کامرونی در دادگاهی در یونان شکایت کرده و گفت که بازرسی اجباری و نامناسب بدنی از آن‌ها بسیار تهاجمی و توهین‌آمیز بوده است؛ گزارش شده که این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

مصاحبه با پناهندگان، کارشناسان حقوقی و سازمان‌های غیردولتی همراه با اسناد داخلی مقامات مرزی یونان همگی «به یک الگوی نگران‌کننده» اشاره می‌کنند و به نظر می‌رسد که هدف از این اعمال تحقیر و توهین‌آمیز، تحقیر پناهجویان و بازدارندگی آن‌ها از تلاش برای سفر دوباره و سرقت اشیا و لوازم گران‌قیمت است.

«کریس بورووسکی»، افسر ارشد رسانه‌ای برای اداره کنترل مرز اروپا، گفت: ما از گزارش‌هایی که به بیرون درز کرده‌اند آگاه هستیم و با جدیت کامل با آن‌ها برخورد می‌کنیم، فرانتکس به صراحت هرگونه اقدامی را که حقوق اساسی و انسانی را نقض کند، محکوم می‌کند. 

وی درباره عملیات کنترل مرزی در یونان گفت: این مهم است که بفهمیم فرانتکس نقشی فرماندهی بر مقامات مجری قانون یونان ندارد؛ ما برای حمایت و نه برای نظارت بر فعالیت‌های آن‌ها حضور داریم.

عقب‌نشینی و اخراج پناهجویان؛ سیاست مهاجرت بالفعل

در سال ۲۰۲۱، دادگاه اروپایی حقوق بشر حکم داد که جست‎وجو و بازرسی بدنی از سوی مجریان قانون می‌تواند در موارد خاصی مانند جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه، توجیه شود.

با این حال، ماده ۳ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر شکنجه و سایر اشکال بدرفتاری... که شامل رفتار یا مجازات غیرانسانی یا تحقیرآمیز است را ممنوع می‌کند.

تحت مدیریت «میتسوتاکیس»، نخست وزیر فعلی یونان، این کشور رویکرد سختگیرانه‌ای در قبال مهاجرت، تقویت مرز‌ها و قرارداد با آژانس‌های امنیتی برای اخراج پناهجویان اتخاذ کرده است.

 

روایت پناهجویان از بازرسی‌های بدنی تحقیرآمیز در مرزهای اروپا

 

حصار فولادی در امتداد مرز زمینی اوروس با ترکیه به طور مداوم گسترش و تقویت شده است و علاوه بر این، یونان با فرانتکس برای اخراج افرادی که درخواست پناهندگی آن‌ها رد شده، همکاری می‌کند.

گزارش‌های رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی مختلف و همچنین سازمان ملل، یونان را به دلیل اعمال عقب‌نشینی غیرقانونی محکوم کرده‌اند، اما آتن همواره این ادعا‌ها را رد کرده است.

سال ۲۰۲۲، «فیلیپه گونزالس مورالس»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، گفت که عقب‌نشینی در مرز‌های زمینی و دریایی عملا به سیاست کلی در یونان تبدیل شده است.

سازمان امدادرسانی بین‌المللی پزشکان بدون مرز نیز در گزارش خود با عنوان «در دید آشکار: هزینه انسانی سیاست‌های مهاجرت و اقدامات خشونت‌آمیز در مرز‌های یونان» که در اوایل ماه جاری (نوامبر) منتشر شد، موارد مشابهی از بازرسی بدنی تهاجمی و تحقیرآمیز را گزارش کرد.

این نهاد بین‎المللی براساس مصاحبه با مهاجران در سایت‌های تحت اداره خود در ساموس و لسبوس، بین آگوست ۲۰۲۱ تا جولای ۲۰۲۳ تاکید کرد که یافته‌های گزارش، نشان‌دهنده الگوی عقب‌نشینی خشونت‌آمیز در مرز دریای اژه است. 

 

روایت پناهجویان از بازرسی‌های بدنی تحقیرآمیز در مرزهای اروپا

 

افسران گشت مرزی و افراد نقابدار مهاجران را می‌ربایند، هدف تجاوز قرار دادند، بازرسی بدنی غیرقابل توافق و اجباری انجام داده و اموال شخصی آن‌ها را مصادره یا تخریب می‌کنند.

از میان ۵۰ نفری که پزشکان بدون مرز با آن‌ها مصاحبه کردند، ۱۱ نفر شهادت‌های مفصلی را به اشتراک گذاشتند که همگی بازتاب تجربیات دلخراش مشابهی از مردان، زنان و کودکانی بود که مجبور شدند هدف بازرسی‌های بدنی بسیار خصوصی و نامناسب از سوی نگهبانان مرزی را تحمل کنند.

برخی گزارش دادند که چندین بار اخراج را تجربه کرده و هر بار تحت این جست‌وجو‌های تحقیرآمیز قرار گرفته‌اند.

یک زن به نام «اسماء» قبل از رسیدن به یونان از ۵ کشور مختلف عبور کرده است؛ او به پزشکان بدون مرز گفت: من حجاب دارم، اما در قایق من را برهنه کردند، آن‌ها مرا لمس و بازرسی بدنی کردند.

زن دیگری که با یک نوزاد در سفر بوده به پزشکان بدون مرز گفت که از سوی یک نگهبان مرد هدف بازرسی بدنی بسیار نامناسبی قرار گرفته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *