غرق شدن قایق حامل پناهجویان در مرزهای اروپا

10:56 - 15 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۷۴۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
غرق شدن قایق  حامل پناهجویان در مرزهای اروپا
یک قایق دیگر حامل پناهجویان در مرزهای ایتالیا غرق شده که در پی این حادثه تعدادی کشته و یا ناپدید شده‌اند.

خبرگزاری میزان – رسانه‌های ایتالیا گزارش دادند که یک قایق دیگر حامل پناهجویان در آب‌های مرزی این کشور غرق شده است.

گارد ساحلی ایتالیا یک کشته بر اثر غرق شدن یک قایق مهاجران در جزیره «لامپدوزا» در جنوب ایتالیا پیدا کرد.

جستجو برای یافتن ۲ نفر که گفته می‌شود مفقود شده‌اند همچنان ادامه دارد.

بازماندگانی که از سوی گارد مرزی ایتالیا نجات یافته‌اند به مقامات گفته‎اند که در مجموع ۴۶ نفر در این قایق حضور داشته‌اند.

بیش از ۲ هزار نفر در چند روز گذشته پس از نجات یافتن در دریا از سوی قایق‌های گشتی ایتالیایی و گروه‌های غیردولتی وارد «لامپدوزا» شده‌اند، در روز‌های اخیر باد‌های شدید اوضاع را در اطراف جزیره «لامپدوزا» پیچیده‌تر می‌کند.

رسانه‌های محلی اعلام کردند که به دلیل دریای ناآرام، مقامات هنوز نتوانسته‌اند گروهی متشکل از ۲۰ مهاجر را که روز جمعه بر روی صخره‌هایی که قایقشان سقوط کرد و گرفتار شده‌اند، نجات دهند.

گروه غیردولتی «آغوش باز» به تازگی در پلتفرم رسانه اجتماعی خود ویدئویی از قایق نجات خود در حالی که با ۱۹۹ مهاجر به سمت بندر جنوبی «بریندیزی» حرکت می‌کرد، منتشر کرد.

«اوپن آرمز» در حالی که از سیاست دولت ایتالیا مبنی بر اختصاص بنادر فرود دور از مناطق نجات شکایت می‌کند، گفت: پس از روز‌ها در دریا، آن‌ها مجبور می‌شوند با شرایط آب و هوایی غیرقابل تحمل دریایی روبرو شوند.

آمار‌های وزارت کشور ایتالیا نشان می‌دهد که این کشور در سال جاری تاکنون حدود ۹۲ هزار مهاجر از طریق دریا وارد کرده است در حالی که این رقم در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۳۲ هزار نفر بود.

طی سال‌های اخیر سواحل ایتالیا و به خصوص جزایر «لامپدوزا« به یکی از گذرگاه‌های اصلی ورود پناهجویان به اروپا تبدیل شده و حوادث بسیاری برای پناهجویان در سوحل این کشور روی داده است.

«جورجیا ملونی»، نخست‌وزیر ایتالیا پیشتر با تشکیل اجلاسی با حضور حدود ۲۰ کشور، مقامات اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی با هدف «مهار جریان‌های مهاجرت غیرقانونی»، خواستار «روابط جدید و برابرتر» بین اروپا و کشور‌های مبدأ و ترانزیت مهاجران شد.

به گزارش «رویترز»، این کنفرانس یک روزه یک ابتکار از سوی «ملونی» بود که هدف آن تبدیل ایتالیا به یک رئیس در حل مسائلی است که بر کشور‌های مدیترانه تأثیر می‌گذارد.

دولت «ملونی» با تصویب قانونی که کشتی‌ها را مجبور می‌کند بلافاصله پس از نجات به سمت بنادر حرکت کنند، فعالیت کشتی‌های بشردوستانه را که مهاجران در دریای مدیترانه نجات می‌دهند، محدود می‌کند.

مقامات ایتالیایی همچنین به کشتی‌های نجات دستور داده‌اند تا به بنادر صد‌ها کیلومتر دورتر حرکت کنند و «ملونی» مدعی شد که این اقدامات برای جلوگیری از تبدیل شدن کشتی‌های خیریه به قایق‌های فرار برای مهاجران انجام شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *