مرگ بدون پیگیری پناهجویان در مسیر بالکان

12:28 - 14 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۷۹۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ بدون پیگیری پناهجویان در مسیر بالکان
مرز‌های اروپایی شاهد مرگ پناهجویان بدون هیچگونه پیگیری هستند و پناهجویان در گور‌های بی‌نشان دفن می‌شوند.

خبرگزاری میزان - تحقیقات جدید از سوی رسانه‌های مختلف اروپایی، از جمله لایت هاوس ریپورتز، اشپیگل، ایندیپندنت و پخش عمومی آلمان، نشان می‌دهد که تعداد بیشتری از پناهجویان در مسیر بالکان «بدون هیچ ردی» می‌میرند و اغلب در گور‌های بی‎نشان دفن می‌شوند.

سفر مهاجرانی که در امتداد مسیر بالکان از طریق کشور‌های جنوب شرقی اروپا به سمت آلمان حرکت می‌کنند، پدیده جدیدی نیست، اما با این حال، طبق آمار آژانس مرزی اروپا (فرانتکس)، سال ۲۰۲۲ بیشترین تعداد عبور از سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داد.

همچنین در ماه‌های اخیر، پس از کاهش جزئی در نیمه اول سال جاری، بسیاری از کشور‌های مسیر بالکان از افزایش تعداد مهاجرانی که پس از تلاش برای عبور از مرز‌ها بدون مدارک بازداشت شده‌اند، گزارش دادند.

 

مرگ بدون پیگیری پناهجویان در مسیر بالکان

 

ثبت نشدن مرگ پناهجویان

پروژه مهاجران گمشده از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون تنها ۴۴ مورد مرگ را در بالکان غربی ثبت کرده، اما محققان بر این باورند که تعداد واقعی مرگ پناهجویان در این مسیر مهاجرتی بسیار بیشتر است.

در ۸ سال پس از ۲۰۱۵، همان‌طور که نشریه تحقیقی روزنامه‌نگاری لایت هاوس ریپورتز در جدیدترین تحقیق خود با عنوان «مردگان بی‌نام اروپا» که در یکم دسامبر منتشر شد، اشاره می‌کند، مرز‌ها به‌طور قابل توجهی تغییر کرده‌اند.

بسیاری از کشور‌هایی که در این مسیر قرار دارند، از جمله مجارستان، اسلوونی، اسلواکی، بلغارستان، بوسنی و صربستان، نرده‌هایی را نصب کرده‌اند، گشت‌زنی‌ها را افزایش داده‌اند و به طور کلی عبور و مرور را دشوارتر کرده‌اند.

 

مرگ بدون پیگیری پناهجویان در مسیر بالکان

 

سازمان‌هایی که با مهاجران همکاری می‌کنند بر این باورند که این موانع پناهجویان را از تلاش برای عبور منع نمی‌کند، تنها سفر آن‌ها را کند و آن‌ها را وادار می‌کند تا مسیر‌های خطرناک‌تری را امتحان کنند. 

در برخی موارد، این مسیر‌ها از طریق قلمرو مین‎گذاری شده، به جنگل‌های انبوه، از طریق رودخانه‌هایی با جریان‌های قوی، یا رشته کوه‌های مرتفع منتهی می‌شوند.

 

مرگ بدون پیگیری پناهجویان در مسیر بالکان

پناهجویان بدون هیچ ردی دفن شد

طول سفر و دشواری‌های مسیر، برای بیشتر مهاجران و حتی برای آماده‌ترین آنها، مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند؛ آب و هوای شدید، گرمای بیش از حد در تابستان و سرما در زمستان نیز مشکلات بسیاری از مهاجران را در این سفر‌ها تشدید می‌کند.

به‌دطور دقیق نمی‌توان تشخیص داد که چه تعدادی از پناهجویان در مسیر بالکان جان خود را از دست داده‌اند؛ هیچ داده رسمی در طول مسیر جمع‌آوری نشده است و از آنجایی که بسیاری از مهاجران در این مسیر در کشور‌هایی که ممکن است در آن سفر کنند ثبت‌نام نشده‌اند، کسی نمی‌داند آیا کسانی که وارد یک کشور شده‌اند، دوباره برای سفر به بعد از آن کشور خارج می‌شوند یا خیر.

 

مرگ بدون پیگیری پناهجویان در مسیر بالکان

با وجود این رسانه‌ها و نهاد‌های بسیاری تلاش کرده‌اند مقیاس مرگ و میر مهاجران را در مرز‌های مسیر بلغارستان، صربستان و بوسنی ردیابی کنند.

تحقیقات آن‌ها نشان داد، خصومتی که پناهجویان در مرز‌های اروپا با آن روبرو می‌شوند تا مرگ آن‌ها ادامه دارد. 

مقام‎های دولتی برای شناسایی مهاجرانی که جان باخته‌اند یا اطلاع‌رسانی به خانواده‌های آن‌ها تلاش چندانی نمی‌کنند، در حالی که پزشکان، کارکنان سازمان‌های غیردولتی و فعالان تلاش می‌کنند تا این کم‌کاری را جبران کنند.

اجساد ناشناس در سردخانه‌ها انباشته می‌شوند یا بدون هیچ اثری دفن می‌شوند.

گزارش جدید می‎گوید: برخی اجساد هرگز پیدا نخواهند شد و بنابراین از همان ابتدا واضح است که دستیابی به اعداد جامع در مورد مرگ و میر مهاجران غیرممکن است، به‌ویژه هنگامی که افراد در رودخانه‌ها غرق شده یا در اعماق جنگل‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

 

مرگ بدون پیگیری پناهجویان در مسیر بالکان

کشف اجساد ۱۵۵ پناهجو در مسیر بالکان از سال ۲۰۲۲

این نهاد‌ها برای تحقیقات خود، تیم‌ها اطلاعاتی را از ادارات پلیس، دفاتر دادسرا، دادگاه‌ها و سردخانه‌ها درخواست کردند، آن‌ها می‌گویند که از طریق این روند، موفق شدند داده‌هایی را در مورد تعداد اجساد شناخته شده یا مهاجران دریافت شده از طریق ۶ سردخانه در نزدیکی مرز‌های مسیر بلغارستان-صربستان-بوسنی به دست آورند.

آن‌ها دریافتند که از ابتدای سال گذشته میلادی، ۱۵۵ مورد از این قبیل مرگ‌ها در این ۶ مرکز گزارش شده است که اکثر آن‌ها (۹۲ مورد) در سال ۲۰۲۳ جان خود را از دست داده‌اند.

در بسیاری از موارد خانواده‌های این مهاجران تنها می‌دانند که عزیزانشان مفقود شده‌اند، مقام‎ها اغلب اطلاعات کافی را جمع‌آوری نمی‌کنند، یا نمی‌توانند به‌درستی این افراد را ردیابی کنند.

تیم‌های تحقیقاتی گروه‌های واتس‌اپ، صفحات متا و دیگر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی را با پست‌هایی پیدا کردند که ظاهرا مربوط به خانواده‌هایی است که به شدت در جست‎وجوی عزیزان خود بودند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *