رکورد مرگ پناهجویان در مرزهای دریایی اروپا

12:14 - 05 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۳۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رکورد مرگ پناهجویان در مرزهای دریایی اروپا
سازمان ملل می‌گوید که تعداد مرگ پناهجویان در مرز‌های اروپا به بیشترین میزان از سال ۲۰۱۸ تاکنون رسیده است.

خبرگزاری میزان - گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت نشان می‌دهد، تعداد افرادی که هنگام عبور از دریای مدیترانه جان خود را از دست داده یا مفقود شده‌اند، بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ است.

براساس گزارش این نهاد سازمان ملل از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون دستکم ۲ هزار و ۴۸۰ پناهجو در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده یا ناپدید شده‌اند.

این رقم از تعداد تمامی مرگ‌های پناهجویان در دریای مدیترانه طی سال ۲۰۲۲ فراتر رفته است.

گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) نشان می‌دهد تعداد افرادی که در جریان مهاجرت در مرز‌های دریایی اروپا جان خود را از دست داده‌اند، در سال گذشته میلادی ۲ هزار و ۴۱۱ نفر بوده است.

این نهاد سازمان ملل همچنین گزارش داد که سال ۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای مهاجرت از طریق دریای مدیترانه از سال ۲۰۱۸ به شمار می‌رود.

در همین حال، در قاره آمریکا، دستکم هزار و ۷۸ مرگ و یا ناپدید شدن پناهجویان در سال جاری میلادی ثبت شده است.

این رقم در مقایسه با آمار سال ۲۰۲۲ که هزار و ۴۵۷ نفر بوده، اندکی کاهش داشته است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت ردیابی مرگ پناهجویان را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرده و از آن زمان، مرگبارترین سال، ۲۰۱۶ با ۵ هزار و ۱۳۶ مرگ در سراسر جهان بوده است.

انفعال عمدی کشور‌های اروپایی در قبال مرگ پناهجویان 

انفعال عمدی کشور‌های اتحادیه اروپا در قبال مهاجرت در مدیترانه مرکزی باعث شده تا سال ۲۰۲۳ به مرگبارترین سال از سال ۲۰۱۷ تبدیل شود.

گزارش جدید پزشکان بدون مرز، سیاست‌های خطرناک اتحادیه اروپا را تشریح و اقدامات آن‌ها را که مستقیما به مرگ پناهجویان منجر شده، مستند می‌کند.

پزشکان بدون مرز از اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو آن می‌خواهند که فورا امنیت کسانی را که به دنبال پناهگاهی در سواحل اروپا هستند در اولویت قرار دهند.

با گزارش ناپدید یا مرگ حدود ۲ هزار و ۲۰۰ کودک، زن و مرد در دریای مدیترانه مرکزی در سال جاری میلادی، سال ۲۰۲۳ تاکنون رکوردی را به‌عنوان مرگبارترین سال در این مسیر مهاجرت از سال ۲۰۱۷ به دست آورده است.

این گزارش که بر‌اساس داده‌های پزشکی و عملیاتی جمع‌آوری‌شده از سوی سازمان پزشکان بدون مرز جمع‌آوری شده، موارد متعددی را مستند می‌کند که در آن کشور‌های ساحلی اروپایی آگاهانه جان پناهجویان را با تأخیر یا ناتوانی در هماهنگی مؤثر نجات‌ها و همچنین تسهیل بازگرداندن، به خطر می‌اندازند.

این گزارش همچنین سطوح شدید خشونتی را که بازماندگان به تیم‌های پزشکان بدون مرز در گزارش کردند، توضیح می‌دهد.

در سال ۲۰۲۳، تعداد افرادی که از طریق مسیر مدیترانه مرکزی به سواحل ایتالیا می‌رسند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است.

اکنون تونس به‌عنوان نقطه عزیمت اصلی از لیبی پیشی گرفته است؛ این افزایش قابل توجه در حرکت‌ها، همراه با نبود ظرفیت‌های امداد و نجات از سوی دولت‌ها، منجر به قایق‌های بیشتری در مضیقه و غرق شدن کشتی‌های حامل پناهجویان شده است.

از ابتدای سال ۲۰۲۳، روزانه به‌طور متوسط ۸ نفر در مدیترانه مرکزی جان خود را از دست داده و یا مفقود می‌شوند.

بین ژانویه و سپتامبر ۲۰۲۳، تیم پزشکی پزشکان بدون مرز ۳ هزار و ۶۶۰ مشاوره برای بازماندگان انجام داد؛ افراد نجات‌یافته اغلب از بحران‌های سلامتی که مستقیما با گذرگاه‌های دریایی خطرناک مرتبط است، از جمله سوختگی، مسمومیت با سوخت، هیپوترمی و کم‌آبی رنج می‌بردند.

بسیاری از بازماندگان نیز در طول اسارت خود در لیبی، مشکلات پزشکی مربوط به شرایط زندگی غیرانسانی مانند عفونت‌های پوستی و زخم‌های درمان نشده را تجربه کردند.

علاوه بر این، ۲۷۳ بیمار آسیب‌های جدی ناشی از خشونت، از جمله زخم‌های ناشی از شلیک گلوله یا ضرب و شتم خشونت‌آمیز داشتند؛ تیم‌های پزشکان بدون مرز همچنین بیمارانی را مشاهده کردند که بارداری‌های ناخواسته ناشی از خشونت جنسی و سطوح مربوط به پریشانی روان‌شناختی، مانند اضطراب، کابوس‌های شبانه و بازگشت به گذشته را داشتند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *