الجزیره: زندگی برای افراد معلول در غزه غیرممکن شده است

15:38 - 06 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۶۰۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
الجزیره: زندگی برای افراد معلول در غزه غیرممکن شده است
افراد دارای معلولیت در نوار غزه از آسیب‌پذیرترین افراد در برابر جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی هستند.

خبرگزاری میزان – نوار غزه، بزرگ‌ترین زندان روباز جهان به وسعت ۳۶۵ کیلومتر مربع در ۱۷ سال گذشته تحت رژیم‌های مختلف محاصره و تحریم از سوی رژیم صهیونیستی قرار داشت؛ این منطقه با حدود ۲.۲ میلیون نفر جمعیت ۲۲ روز گذشته در حالی زیر آتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت که محاصره این منطقه کامل اعلام شد.

زندگی ساکنان غزه پس از آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه، کاملا متزلزل شده است؛ آن‌ها از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تحت محاصره کامل قرار دارند؛ تاکنون ۷ هزار و ۷۰۳ نفر از ساکنان این منطقه بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند و عمده شهدا زنان و کودکان هستند.

هزاران ساختمان در سراسر غزه ویران شده‌اند؛ حدود یک میلیون نفر از ساکنان غزه آواره شده‌اند؛ ساکنان غزه از دسترسی به دارو، آب، موادغذایی و دیگر لوازم اولیه زندگی محروم شده‌اند؛ بیمارستان‌ها یکی پس از دیگری به دلیل تخریب ناشی از حملات یا اتمام سوخت و تجهیزات از کار می‌افتند؛ ...

اما زندگی برای افراد دارای معلولیت در غزه به شکل خاصی ناممکن شده است؛ شمار قابل توجهی از این افراد کسانی هستند که بر اثر حملات پیشین رژیم صهیونیستی دچار معلولیت شدند.

به گزارش «الجزیره»، در سال ۲۰۲۲، مرکز حقوق بشر فلسطین اعلام کرد تعداد فلسطینی‌های دارای معلولیت در سرزمین‌های اشغالی حدود ۹۳ هزار نفر معادل ۲.۱ درصد از کل جمعیت است.

حدود ۵۲ درصد از این تعداد معادل ۴۸ هزار و ۳۶۰ نفر در نوار غزه و بقیه در کرانه باختری اشغالی ساکن هستند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: تحت حملات اسرائیل به این سرزمین، افراد دارای معلولیت همچنان در میان آسیب‌دیده‌ترین افراد باقی مانده‌اند.

این در حالی است که محاصره ۱۷ ساله نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی به محدودیت‌های سنگین در رفت‌وآمد آن‌ها منجر شده و دسترسی افراد دارای معلولیت به وسایل کمکی و مراقبت‌های بهداشتی را محدود کرده است.

قطعی برق مزمن، حقوق و آزادی‌های این افراد آسیب‌پذیر جامعه را به خطر می‌اندازد؛ افرادی که برای جابجایی شدیدا به تجهیزات الکتریکی مانند آسانسور و اسکوتر‌های حرکتی و نور برای استفاده از زبان اشاره با دیگران متکی هستند.

آن‌ها اکنون چاره‌ای جز ماندن در خانه ندارند؛ آن‌ها حتی نمی‌توانند مناطق مخاطره‌آمیز را ترک کرده و به پناهگاه‌ها و مکان‌های امن بروند.

براساس گزارش دفتر رسانه‌ای دولت غزه، رژیم صهیونیستی تاکنون بیش از ۱۲ هزار تن مواد منفجره بر سر غزه ریخته است؛ این میزان مواد منفجره معادل بمبی است که در هیروشیما انداخته است.

رقم مذکور بدان معنا است که به‌طور متوسط ۳۳ تن بمب در هر کیلومتر مربع در یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان پرتاب شده است.

ویرانی‌هایی ایجاد شده در نوار غزه بر اثر حملات هفته‌های اخیر رژیم صهیونیستی چنان ویرانی‌هایی به بار آورده که زندگی را حتی برای افراد بدون معلولیت بسیار دشوار کرده است، چه برسد به افراد معلول.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *