بررسی مرگ‌بارترین تیراندازی جمعی آمریکا در سال ۲۰۲۳؛ جسد عامل تیراندازی کشف شد

9:21 - 06 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۴۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی مرگ‌بارترین تیراندازی جمعی آمریکا در سال ۲۰۲۳؛ جسد عامل تیراندازی کشف شد
آمریکا در سال جاری شاهد راه افتادن موج خونینی از خشونت‌های مسلحانه در میانه ناتوانی یا عدم اراده دولتمردان این کشور برای حل بحران مذکور است.

خبرگزاری میزان – از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون در آمریکا ۵۶۷ تیراندازی جمعی رخ داد که به مرگ بیش از ۶۰۰ نفر منجر شد؛ این رقم بالاترین میزان در سال‌های اخیر است.

مرگ‌بارترین تیراندازی جمعی در آمریکا در سال ۲۰۲۳ چهارشنبه شب در ایالت «مِین» این کشور رخ داد که دست‌کم ۱۸ قربانی برجای گذاشت؛ عامل تیراندازی نیز بر اثر خودکشی جان خود را از دست داد.

پس از هر تیراندازی دسته‌جمعی در آمریکا پرسش‌های مشابهی مطرح می‌شود: عامل تیراندازی چگونه سلاح خود را به دست آورده است؟ علائم هشداردهنده چه بود؟ رابطه بین خشونت خانگی و ایدئولوژی سفیدبرترپنداری و کشتار دسته‌جمعی چیست؟ چگونه می‌توانیم از تکرار این اتفاق جلوگیری کنیم؟

با وجود این، چیزی که تعداد کمی از مردم می‌پرسند این است که چرا، پس از دهه‌ها تیراندازی دسته‌جمعی و ثبت نزدیک به ۵۰ هزار مرگ ناشی از اسلحه در هر سال، هنوز تلاش برای درک علل خشونت با اسلحه به نتیجه نرسیده است.

یک پزشک اورژانس و محقق قدیمی خشونت اسلحه در آمریکا، می‌گوید اگر تقریبا ۲ دهه توقف در تحقیقات خشونت با سلاح با بودجه فدرال نبود، ممکن بود به این پاسخ‌ها نزدیک‌تر شویم.

وی که رئیس برنامه تحقیقاتی پیشگیری از خشونت در دانشگاه کالیفرنیا دیویس است، گفت: در عوض، ما بودجه را قطع کردیم و اکنون به پرسش‌هایی پاسخ می‌دهیم که می‌توانستیم ۳۰ سال پیش به آن‌ها پاسخ دهیم؛ امروز چند هزار نفر دیگر مرده‌اند که اگر تحقیقات دهه ۹۰ ادامه می‌یافت و اگر ما به این پرسش‌ها پاسخ می‌دادیم، زنده بودند.

 

مرگ‌بارترین تیراندازی آمریکا در سال ۲۰۲۳؛ رکوردشکنی خشونت مسلحانه ادامه دارد

تیراندازی‌های جمعی مرگ‌بار سال ۲۰۲۳ در آمریکا

فهرستی از برخی از مرگ‌بارترین تیراندازی‌های دسته‌جمعی در سال ۲۰۲۳ در آمریکا در زیر آمده است:

- ۴ ژانویه: یک مرد ۴۲ ساله در ایالت یوتا پنج فرزند، همسر و مادر همسر خود را به قتل رساند.
- ۱۶ ژانویه: بر اثر تیراندازی در ایالت کالیفرنیا شش نفر از جمله یک نوزاد ۱۰ ماهه کشته شدند.
- ۲۱ ژانویه: یک مرد ۷۲ ساله با تیراندازی در مراسم جشن سال نو ۱۱ نفر را کشته و ۹ نفر را زخمی کرد.
- ۲۳ ژانویه: بر اثر ۲ تیراندازی از سوی یک مرد ۶۶ ساله در ۲ مزرعه در ایالت کالیفرنیا هفت نفر کشته شدند.
- ۱۳ فوریه: تیراندازی یک مرد ۴۳ ساله در محوطه دانشگاه ایالتی میشیگان، سه کشته و پنج زخمی برجای گذاشت.
- ۱۷ فوریه: تیراندازی یک مرد ۵۲ ساله در اماکن عمومی ایالت می‌سی‌سی‌پی، شش کشته و یک زخمی برجای گذاشت.
- ۲۷ مارس: تیراندازی دانش‌آموز سابق یک مدرسه ابتدایی در ایالت تنسی، سه کودک و سه بزرگسال را قربانی کرد.
- ۱۰ آوریل: تیراندازی کارمند ۲۵ ساله یک بانک در ایالت کنتاکی، پنج کشته و هشت زخمی برجای گذاشت.
- ۱۵ آوریل: تیراندازی مردان مسلح در یک جشن تولد در ایالت آلاباما چهار کشته و ۲۵ زخمی برجای گذاشت.
- ۲۸ آوریل: در پی تیراندازی یک مرد ۳۸ ساله در ایالت تگزاس، پنج نفر از همسایگانش کشته شدند.
- یک مه: در پی تیراندازی یک متهم ۳۹ ساله به تجاوز جنسی در ایالت تنسی، پنج کودک و یک بزرگسال کشته شدند.
- ۶ مه: تیراندازی یک مرد افراط‌گرا در فروشگاهی در تگزاس، هشت کشته و هفت زخمی برجای گذاشت؛ تعدادی از قربانیان کودک بودند و کوچک‌ترین آن‌ها سه سال سن داشت.
- ۱۵ ژوئن: تیراندازی یک مرد ۴۸ ساله در خانه‌ای در ایالت تنسی که بعدا به آتش کشیده شد، پنج نفر کشته و یک نفر زخمی شدند.
- ۲-۳ جولای: در تعطیلات آخر هفته چهارم جولای یک مرد مسلح با تیراندازی به سمت مردم در ایالت پنسیلوانیا، پنج نفر را کشته و ۲ نفر دیگر را زخمی کرد.
- ۳ جولای: تیراندازی در جریان جشن استقلال در تگزاس، به مرگ سه و زخمی شدن چهار نفر منجر شد.
- ۴ جولای: تیراندازی در جریان جشن استقلال آمریکا در ایالت لوئیزیانا، به کشته شدن چهار و زخمی شدن هفت نفر دیگر منجر شد.
- ۹ جولای: تیراندازی ۲ مرد مسلح در منطقه شلوغ شهر ایالت اوهایو، ۹ نفر زخمی شدند.
- ۱۵ جولای: تیراندازی یک مرد ۴۰ ساله در ایالت جورجیا، به مرگ چهار نفر منجر شد.
- ۲۶ آگوست: تیراندازی جوان ۲۱ ساله سفیدبرتر پندار در ایالت فلوریدا به مرگ سه نفر منجر شد.
- ۱۷ سپتامبر: عامل جنایت منجر به مرگ چهار عضو یک خانواده در ایالت ایلینوی هنوز پیدا نشده است.
- ۳ اکتبر: تیراندازی در دانشگاه ایالتی مریلند، به زخمی شدن چهار نفر منجر شد.
- ۲۵ اکتبر: تیراندازی یک مرد مسلح در ایالت مِین به مرگ دست‌کم ۱۸ نفر منجر شد.

رکوردشکنی شمار قربانیان تیراندازی‌های جمعی در آمریکا

براساس گزارش «فوربس»، بیش از ۶۰۰ مورد تلفات در پی تیراندازی‌های جمعی در آمریکا از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون ثبت شده است؛ این رقم در ۱۰ سال گذشته یک رکورد محسوب می‌شود.

از اول ژانویه تا ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳، در مجموع ۵۶۷ تیراندازی جمعی در آمریکا رخ داد؛ این میزان بالاترین تیراندازی جمعی ثبت شده دست‌کم از زمان ثبت داده‌های مربوط از سوی «گان ویلونس آرشیو» از سال ۲۰۱۴ است.

در هفته گذشته ۲ تیراندازی جمعی در آمریکا رخ داد تا شمار قربانیان به بیش از ۶۰۰ نفر برسد؛ تیراندازی جمعی مرگ‌بار در ایالت مِین با دست‌کم ۱۸ قربانی و تیراندازی جمعی در ایالت «کارولینای شمالی» با پنج قربانی.

در سال گذشته، در مدت زمان مشابه ۵۴۵ نفر، در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۵۶۴ و در سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۴۱۳ نفر قربانی تیراندازی جمعی شدند؛ در هیچ سال دیگری بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ شمار قربانیان تیراندازی جمعی در آمریکا به بیش از ۴۰۰ نفر نرسید.

 

مرگ‌بارترین تیراندازی آمریکا در سال ۲۰۲۳؛ رکوردشکنی خشونت مسلحانه ادامه دارد

رکوردشکنی آمار مربوط به تیراندازی جمعی در آمریکا

بررسی‌های «گان ویلونس آرشیو» به‌عنوان منبع داده‌های مربوط به تیراندازی‌های جمعی در آمریکا از سال ۲۰۱۴، نشان می‌دهد که آمریکا از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون شاهد وقوع ۳۵ هزار ۴۲۲ مورد خشونت تسلیحاتی بوده است.

از این تعداد ۱۹ هزار و ۸۰۰ مورد خودکشی و ۱۵ هزار و ۶۲۲ مورد انواع قتل بوده است.

بر اثر این خشونت‌های تسلیحاتی ۳۰ هزار و ۷۲۷ نفر زخمی شدند.

۵۶۷ مورد از تیراندازی‌های رخ داده در آمریکا تیراندازی جمعی بودند و ۳۲ مورد به کشتار دسته‌جمعی منجر شدند.

مرگ‌بارترین تیراندازی جمعی آمریکا در سال ۲۰۲۳

چهارشنبه شب گذشته «رابرت کارت»، سرباز ۴۰ ساله ذخیره ارتش آمریکا ۱۸ نفر را در یک سالن بولینگ و رستوران در دومین شهر بزرگ ایالت مِین با شلیک گلوله به قتل رساند.

قربانیان بین ۱۴ تا ۷۶ سال سن داشتند؛ هفت نفر در سالن بولینگ و هشت نفر در رستوران کشته شدند و سه زخمی این حوادث در بیمارستان‌های محلی جان خود را از دست دادند.

تیراندازی مذکور برای ایالتی که در سال ۲۰۲۲، کلا ۲۹ مورد قتل را ثبت کرده بود، خیره‌کننده و بدترین کشتار جمعی تاریخ این ایالت محسوب می‌شود.

براساس گزارش «آسوشیتدپرس»، این حادثه سی‌وششمین کشتار جمعی در سال جاری در آمریکا است؛ پایگاه داده‌های این خبرگزاری شامل کشتار‌های جمعی در آمریکا از سال ۲۰۰۶ است.

جسد عامل این جنایت، جمعه شب پیدا شد؛ براساس اعلام پلیس، احتمالا وی دست به خودکشی زده است.

پلیس ایالت مِین اعلام کرد که یادداشتی در خانه «کارت» خطاب به پسرش پیدا کرده که یک یادداشت خودکشی است، اما انگیزه وی برای دست زدن به تیراندازی جمعی مشخص نیست.

ایالت مِین دارای فرهنگ دیرینه مالکیت سلاح است که به نوعی با سنت‌های شکار و تیراندازی ورزشی در این ایالت مرتبط است؛ در این ایالت حمل سلاح نیازی به مجوز ندارد.

 

مرگ‌بارترین تیراندازی آمریکا در سال ۲۰۲۳؛ رکوردشکنی خشونت مسلحانه ادامه دارد

جدال سیاسی بیهوده در واشنگتن

تیراندازی‌های دسته‌جمعی و شمار قربانیان آن‌ها در آمریکا در حالی رکورد می‌شکنند که جدال سیاسی درباره قانون حمل سلاح در این کشور همچنان بی نتیجه مانده‌اند.

با وجود درخواست‌های مکرر قانونگذاران دموکرات به‌عنوان همقطاران «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تر کنترل اسلحه، تاکنون تحول مهمی در این باره رخ نداده است.

قرار است دیوان عالی آمریکا بررسی پرونده مهمی درباره محدودیت‌ها درباره دارندگان سلاح را در ۷ نوامبر آغاز کند؛ در این دادگاه موضوع ممنوعیت حمل اسلحه برای افراد دارای سابقه خشونت خانگی بررسی می‌شود.

دلیل بررسی این پرونده، تصمیم دادگاه عالی آمریکا درباره خلاف قانون اساسی خواندن ممنوعیت مالکیت سلاح برای افراد دارای سابقه خشونت خانگی در سال ۲۰۲۲ است؛ این دادگاه تاکید دارد که قوانین سلاح باید با سنت تاریخی مقررات سلاح گرم مطابقت داشته باشد.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در پی وقوع تیراندازی مرگ‌بار در ایالت مِین از جمهوریخواهان در کنگره خواست تا با اعمال فشار بر کنترل‌های شدیدتر اسلحه، به تعهدات خود برای حفظ امنیت مردم آمریکا عمل کنند.

 

مرگ‌بارترین تیراندازی آمریکا در سال ۲۰۲۳؛ رکوردشکنی خشونت مسلحانه ادامه دارد

چرا تحقیقات در مورد خشونت مسلحانه در آمریکا متوقف شد؟

در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۹۰، محققان خشونت مسلحانه بر روی خشونت‌های اجتماعی و بین فردی تمرکز کردند؛ اگرچه قتل با اسلحه در سال ۱۹۹۳ رو به کاهش بود، اما اجماع فزاینده‌ای وجود داشت که خشونت با اسلحه یک نگرانی بهداشت عمومی است که باید فراتر از سیستم عدالت کیفری مورد توجه قرار گیرد.

در سال ۱۹۹۳، یک بررسی منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نشان داد داشتن اسلحه در خانه به جای محافظت، خطر کشته شدن یکی از اعضای خانواده را افزایش می‌دهد؛ این مطالعه و موارد مشابه خشم انجمن ملی تفنگ (NRA) و متحدان آن‌ها در کنگره آمریکا را برانگیخت که کار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا را شاخه‌ای از جنبش کنترل اسلحه می‌دانستند.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ در مجله انجمن پزشکی آمریکا، طی ۲ دهه، هزینه‌های کنگره برای تحقیقات در مورد خشونت با اسلحه ۹۶ درصد و تعداد انتشارات در مورد خشونت با سلاح تا ۶۴ درصد کاهش یافت.

تعداد انگشت‌شماری از محققان به انتشار مطالعات خود ادامه دادند، اما بسیاری از آن‌ها این حوزه را ترک کردند.

در غیاب تحقیقات بهداشت عمومی با بودجه فدرال در مورد این موضوع، بیشتر مطالعات خشونت با اسلحه در دهه‌های اخیر توسط جرم‌شناسان و بر روی شیوه‌های پلیسی متمرکز شده است.

یک استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون، گفت: روند مذکور به این باور که هنوز هم قویا وجود دارد کمک کرد که خشونت با اسلحه تنها یک مشکل جرم است که باید توسط مجریان قانون مورد توجه قرار گیرد؛ این موضوع باعث شد تا افکار عمومی خشونت اسلحه را درک کنند.

کمبود تحقیقات مربوط به خشونت با اسلحه توسط محققان بهداشت عمومی از اواخر دهه ۹۰ تا اوایل دهه ۲۰۱۰، درک قانونگذاران از شاخص‌هایی را در مورد اینکه چه راه‌حل‌های و سیاست‌های موثری برای خشونت اجتماعی و خانوادگی و تیراندازی‌های جمعی ممکن است وجود داشته باشد، محدود کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که شرایط خشونت مسلحانه در آمریکا در مسیر وخامت قرار دارد؛ با افزایش خشونت با اسلحه و تبدیل شدن به قاتل اصلی کودکان در آمریکا، سرمایه‌گذاری در تحقیقات خشونت مسلحانه ازسوی دولت و گروه‌های بشردوستانه رونق گرفت و منجر به مطالعات بیشتر در مورد موضوعاتی مانند خشونت در جوامع روستایی و قوانین پرچم قرمز شد، اما به زعم رئیس برنامه تحقیقاتی پیشگیری از خشونت در دانشگاه کالیفرنیا دیویس این اقدام‌ها بسیار دیر بودند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *