سال بد آمریکا ادامه دارد/ رکورد اپیدمی قتل و تیراندازی جمعی

15:43 - 24 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۶۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سال بد آمریکا ادامه دارد/ رکورد اپیدمی قتل و تیراندازی جمعی
سال ۲۰۲۳ که برای آمریکا با تیراندازی‌های جمعی آغاز شد، همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – «سال بد آمریکا ادامه دارد»: این جمله‎ای است که آمریکایی‌ها درباره سال ۲۰۲۳ می‌گویند؛ سالی که خشونت تسلیحاتی جمعی از یک سو با سرعت رخ می‌دهد و قربانی می‌گیرد و قتل دسته جمعی رکورد سال ۲۰۰۶ را شکسته است.

آمریکا معمولا سالانه شاهد ده‌ها قتل جمعی است؛ عمده این قتل‌های جمعی با اسلحه و در فضا‌های خصوصی مانند درون خانه رخ می‌دهند.

قتل جمعی متفاوت از تیراندازی‌های جمعی است؛ این ۲ موضوع دستکم در مکان وقوع و انگیزه تفاوت‌هایی آشکار دارند.

با وجود این، تعداد کشته‌های قتل و تیراندازی‌های جمعی در آمریکا افزایش می‌یابد و چرخه دائمی خشونت و اندوه را به پیش می‌راند.

آمار‌ها چه می‌گویند؟

آمریکا در ماه‌های اخیر نقطه اوج وحشتناک اپیدمی قتل و تیراندازی جمعی را تجربه می‌کند و آمار‌های آن از منابع مختلف اعلام می‌شود.

بر اساس گزارش پایگاه داده‌های قتل جمعی «یو اس ای تودی»، دانشگاه «نورث ایسترن» و خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون در آمریکا ۳۰ قتل جمعی رخ داده که از سال ۲۰۰۶ تاکنون بی سابقه بوده است.

۲۹ مورد از این قتل‌های جمعی با اسلحه بوده‎اند و فقط ۸ مورد آن‌ها در اماکن عمومی رخ داده‏‎اند.

در عین حال، بر اساس آمار پایگاه داده «گان ویلونس آرشیو» از آغاز سال جاری تاکنون در آمریکا دستکم ۳۷۷ تیراندازی جمعی رخ داده که بیش از ۴۰۰ کشته و بیش از هزار و ۵۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

تاکنون فقط ۱۰ ایالت از ۵۱ ایالت و ناحیه آمریکا شاهد وقوع تیراندازی جمعی نبوده‎اند؛ ضمن اینکه روزانه به صورت میانگین ۱۰۴ نفر بر اثر خشونت تسلیحاتی در آمریکا زخمی می‌شوند.

مدیر اجرایی «گان ویلونس آرشیو»، گفت: آمریکا در سال ۲۰۲۱ بیشترین تعداد تیراندازی‌های دسته جمعی را در یک سال داشته است؛ در آن سال ۶۹۰ تیراندازی جمعی رخ داد و شمار تیراندازی‌های جمعی در ۱۴ جولای سال ۲۰۲۱ رقم ۳۵۴ بود

پیش بینی برای نیمه دوم سال چیست؟

آمریکا در پاییز سال گذشته شاهد شمار فوق العاده‌ای از کشتار‌های دسته جمعی بود؛ در صورت تکرار سناریوی سال گذشته و با در نظر داشتن سرعت قتل و تیراندازی‌های جمعی در آمریکا می‌توان انتظار داشت که اوضاع رو به وخامت برود.

استاد دانشگاه «نورث ایسترن» که ۴۰ سال قتل جمعی در این کشور را مطالعه کرده است، می‌گوید که اگر نیمه دوم سال جاری شبیه نیمه اول سال باشد، یک علامت هشداردهنده خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *