بدترین تیراندازی جمعی تاریخ جمهوری چک؛ تراژدی با ۱۵ کشته

10:20 - 01 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۵۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بدترین تیراندازی جمعی تاریخ جمهوری چک؛ تراژدی با ۱۵ کشته
پراگ در واکنش به بدترین تیراندازی جمعی در این کشور، روز شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

خبرگزاری میزان – در پی تیراندازی جمعی مرگ‌بار یک دانشجوی ۲۴ ساله در جمهوری چک، بدترین تیراندازی جمعی این کشور رقم خورد.

این تیراندازی مرگ‌بار به قتل ۱۴ نفر از جمله پدر عامل تیراندازی منجر شد؛ براساس اعلام پلیس، عامل تیراندازی نیز بر اثر خودکشی با سلاح گرم جان خود را از دست داد.

۲۵ نفر نیز بر اثر این تیراندازی زخمی شدند.

کابینه جمهوری چک در پی این حادثه با تشکیل یک نشست ویژه، روز شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

 

بدترین تیراندازی جمعی جمهوری چک؛ رقم خوردن تراژدی به‌دلیل مالکیت قانونی سلاح گرم

رئیس جمهور این کشور با نیمه کاره گذاشتن سفر خود به فرانسه، به پراگ، پایتخت بازگشت؛ وی گفت: از تراژدی رخ داده در یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا شوکه شده‌ام.

پلیس جمهوری چک در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که اطلاعات تایید نشده‌ای از حساب کاربری عامل تیراندازی در یک شبکه اجتماعی دارد که نشان می‌دهد او از یک حمله تروریستی پاییز امسال برای انجام تیراندازی مرگ‌بار خود الهام گرفته است.

با وجود این، وزیر کشور جمهوری چک گفت: تیراندازی جمعی اخیر ارتباطی با تروریسم بین‌المللی ندارد.

براساس اعلام پلیس، عامل تیراندازی که دانشجویی ممتار بدون سابقه کیفری بود، به‌صورت قانونی مالک چند سلاح گرم بود و به تنهایی این فاجعه را رقم زد.

پلیس همچنین اعلام کرد که این مرد ۲۴ ساله مظنون به قتل یک مرد و دختر ۲ ماهه‌اش در روستایی در خارج از پراگ، پایتخت جمهوری چک است.

جنایت با سلاح گرم در جمهوری چک تقریبا نادر است؛ حق خرید ، نگهداری و حمل سلاح گرم در قانون جمهوری چک به رسمیت شناخته شده است.

در سال ۲۰۲۱ در پی امضای یک طومار در مخالفت با پیشنهاد کمیسیون اروپا برای محدود کردن داشتن سلاح گرم در سراسر اتحادیه اروپا، قانون اساسی جمهوری چک تغییر یافت و عبارت «حق دفاع از جان یا شخص دیگر با یک سلاح گرم» به قانون مربوطه اضافه شد.

 

بدترین تیراندازی جمعی جمهوری چک؛ رقم خوردن تراژدی به‌دلیل مالکیت قانونی سلاح گرم

تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۰۷ هزار مالک قانونی سلاح گرم در جمهوری چک با جمعیت ۱۰.۶ میلیون نفر وجود داشت؛ بیشتر این افراد نگرانی‌های امنیتی و حفاظتی را دلیل مالکیت سلاح گرم ذکر می‌کردند.

مالکیت سلاح در جمهوری چک با صنعت تسلیحات این کشور رابطه نزدیکی دارد.

از معدود تیراندازی‌های جمعی مرگ‌بار در این کشور واقع در اروپای مرکزی می‌توان به تیراندازی منجر به قتل شش نفر به دست یک مرد ۴۲ ساله در دسامبر ۲۰۱۹ اشاره کرد؛ عامل تیراندازی در ادامه دست به خودکشی زد.

تا پیش از تیراندازی شب گذشته، بدترین تیراندازی جمعی تاریخ جمهوری چک در سال ۲۰۱۵ رخ داده بود؛ در آن سال یک مرد مسلح هشت نفر را در یک رستوران هدف تیراندازی قرار داد و سپس خودکشی کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *